Annons

Kund som inte betalar

Produkter
(logga in för att koppla)
Hans-C skrev:
Hur gör man? Skall man ta kontakt med kronofogden?

Ja, det är en smart väg. Ansök om betalningsföreläggande hos fogden som finns att hitta hos skattmasen, så sköter fogden resten mer eller mindre. Fogdens avgifter läggs till skulden.

jag antar att du har skickat (minst) en påminnelse. Har du det så är det bara att koppla in fogden.

Men är det inte så också att det kan komma att kosta att lägga det där? Om kunden inte betalar iaf vill väl ändå fogden ha sitt och då är det väl du som får betala? Eller har jag missuppfattat det?

Hos inkassobyråer är det inte gatis iaf. Jag hade hjälp av en sån att lägga vidare ett fall hos fogden och jag fick betala för kunden kunde inte. Det har legat obetalt typ tre år nu.

Jag har satt min gräns över 5000:- innan jag kontaktar fogden, men hoppas jag har fel. Skulle också behöva deras "tjänster" igen nu..

Om kunden trilskas går det vidare från den suamriska processen som fogden gör, till civilmål i tingsrätten, där du stämmer din kund. Vinner du där, vilket du gör om fodran är en fodran som är korrekt, betalar kunden fodran plus avgifter plus dina rättegångskostnader. Om Tingsrätten finner att det inte är skuld, betalr du motpartens rättegångskostnader och de avgifter som fogden tagit ut. Sedan går det att överklaga till hovrätten. Har du vunnit är det dags för fogden att verkställa indrivningen.

Risken finns naturligtvis att motparten inte har några tillgångar att mäta ut. Företag konkursar då och oss dödliga kan det bli svårt att klämma ur pengar.

Nåväl detta var populärversionen.

Kostanden för att ansöka om betalningsförläggande är runda slängar 300:- som bekostas av den som har fodran, men den avgiften får sändas vidare i näringskedjan, så den landar på geldenären.

Det är endast för parkeringskontrollavgifter som det måste skickas en påminnelse till registrerad bilägare, innan fogden kan ta över. Alla andra fodringar kan man lämpa vidare till fogden såfort de har förfallit.

lottawe skrev:
Men är det inte så också att det kan komma att kosta att lägga det där? Om kunden inte betalar iaf vill väl ändå fogden ha sitt och då är det väl du som får betala? Eller har jag missuppfattat det?

Hos inkassobyråer är det inte gatis iaf. Jag hade hjälp av en sån att lägga vidare ett fall hos fogden och jag fick betala för kunden kunde inte. Det har legat obetalt typ tre år nu.

Jag har satt min gräns över 5000:- innan jag kontaktar fogden, men hoppas jag har fel. Skulle också behöva deras "tjänster" igen nu..
Allt du betalar till fogden läggs till skulden.

Så har du på fötterna så är det bara att skicka för indrivning.

Jag skulle nog skicka en sista faktira med kort betalningstid och samtidigt informera att om skuden inte är betald ett visst datum kommer KFM att kopplas in.

Det brukar ta skruv...

Har du fått någon förklaring till varför det inte betalats?

Jag skulle gjort en bedömning av kunden innan jag lägger kraft och pengar på KFM/Tingsrätten.

Är det ett AB på obestånd?, Om det är en privatperson ring KFM och kolla om han redan har anmärkningar, om han har det så är din chans liten att få in pengarna.

Om han inte tänker betala så är det inga större problem för honom att förhala processen väldigt länge,

1) Hämtar inte ut REK försändelsen,
2) Öppnar inte dörren när KFM knackar på (De ger upp efter 2-3 ggr, har själv försökt driva in där de säger vi gör inte mer för 300kr än så här, tack och hej!)
3) Om han blir delgiven, räcker med att faxa KFM med orden "Jag bestrider fodran" du måste nu gå till tingsrätten.
4) I Tingsrätten hävdar han att jobbet är undermånligt utfört eller något annat, tingsrätten försöker få till en förlikning, vid förlikning är det praxis att man betalar sina egna kostnader

Så efter kanske 3 års huvudbry så går du +/- 0.
Men om det inte är en så slug person så får du tillbaka pengarna ganska lätt, men det gäller att välja sina fighter.

hehe ja om ni tittade på insider så vet vi väl att Hans kund kommer att få ett grishuvud i brevlådan.. eller några stora herrar på besök

ANNONS