Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kulturama - erfarenheter, åsikter, råd sökes!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

emilsall

Aktiv medlem
Har läst igenom en massa gamla trådar men känner mig oklok nog för att starta en ny tråd.

Fick just ett samtal med besked om att jag blivit antagen till Kulturamas fotolinje, och de vill ha besked om jag tar platsen inom en vecka.

Jag har inte sökt några andra utbildningar, så frågan är enkel. Skall jag tacka ja eller nej till platsen?

Det enda som får mig att tveka är kursavgiften. Nästan 40000 kr / termin. Så behöver man ju material och mat och hyra, så totalt kanske ett års studier landar på en skuld på uppåt 200000 kr. Jag har arbetat heltid som webutvecklare på Bonnier i tre år nu och sparat så mycket pengar jag kan, vilket nu är uppe i 50000 kr. Så med en normal inkomst kan man väl säga att det motsvarar 12 års arbete... Känns ganska tungt.

Är utbildningen värd det? Är den bättre än de avgiftsfria folkhögskolor som finns?

Alla typer av kommenterar från nuvarande eller före detta Kulturama-elever mottages mycket tacksamt!!

jag har inte pluggat på skolan. har inte pluggat foto heller, men känner igen mig i en bit...

du kanske inte ska hänga upp dig så mycket på om utbildningen varit "värd pengarna" för andra, det är nog du själv som utvecklas när du pluggar, och du har ju en del talang vad gäller foto (och webb), vidareutbildningen skulle säkert få dig och falla in på nya saker och inriktningar inom ditt foto/webb/form.

sen kan du ju fråga dig om inriktningen på utbildningen är intressant. bredare utbildning (som min) kan kännas ganska uddlöst om man verkligen vill bli duktig på en specifik grej.

/jag känner mig lite trubbig idag.

- fast jag gillar nog det.

Blanda inte in hemsidan med fyllefoton i detta! Haha... Men tack Pablo.

Förstår absolut vad du menar, men andras erfarenheter är ändå intressanta, även om deras "ursprung" eller mål inte motsvarar mina.

Jag vill främst plugga för att få mer tid och energi att utveckla mitt fotograferande då jag ej hinner/orkar vid sidan av mitt vanliga heltidsarbete. Så på sätt och vis skulle jag ju kunna ta ett banklån och bara köra på på egen hand. Men det är då jag undrar vad Kulturama kan erbjuda i fråga om kunskap och bredd hos lärare? Utrustning och lokaler? Föreläsare och studiebesök? Inspiration och konstruktiv kritik? Hjälp att komma vidare med praktik/assistentjobb/kontaktnät/studier efteråt? Och så vidare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar