Annons

Kulled från Really Right Stuff

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej, jag går i precis samma tankar, alltså att köpa en RRS BH-55.

Till kulleden ska jag nu välja en vanlig fästplatta för min kamera, alternativt en L-platta. I många forum hyllas L-plattan och jag tror verkligen att den tillför ett stort värde. Men jag fotograferar mycket handhållet också och är lite rädd att L-plattan, som väl sitter fast på kameran/batterigreppet hela tiden, ska göra det otympligt.

Någon som har erfarenheter av RRS och kombon BH-55 och L-platta?

/Staffan


om du vill se grejerna o känna på dom i verkligheten så finns dom på goecker på söder. L skenan är riktigt bra men jag valde bh 40 o den är grymt stabil o lätt o smidig.
 

Bilagor

  • 01r.jpg
    01r.jpg
    75 KB · Visningar: 234
  • 02r.jpg
    02r.jpg
    75.3 KB · Visningar: 229
  • 03r.jpg
    03r.jpg
    78 KB · Visningar: 223
Håller med. BH55 är bland det stadigaste som finns och klassen över BH40. Jag tycker dock att BH55 lämpar sig för stativ motsvarande Gitzos serie 3 och då blir det nästan kilot tyngre med stativ o kula jämfört med serie 2 och en BH40. Inte så tungt i alla fall, men 800g - 1 kg märks trots allt om det skall bäras ett tag. Jag skall skicka en bild till TS på min uppsättning under kvällen.

vi har samma uppsättning så jag hjälpte dig ;-)
 
Ja, jag har en L-skena till min D300 och BH-55. Visst är den lite kantig men i vägen skulle jag inte säga att den är. Har man BG på kameran (löst eller inbyggt) kommer både L-skenan och den vanliga lilla skenan att vara i vägen när man plåtar på högkant, bägge sitter nämligen precis där man håller.

Jag började med den lilla skenan och bytte efter ett par månader eftersom jag tröttnade på stöket med att vrida kulan och kulleden så att kameran gick fri från stativet varje gång jag ville ta en bild på höjden. Skulle aldrig byta tillbaka nu!

Enda nackdelen med L-skenorna är priset, de är inte gratis...

fick min L skena till D800 o betalade 1800 kr för den men kvalitet kostar, däremot så är prissättningen på kablar till pocket wizard helt galen. Köpte en remote kabel o fick betala 1060 kr för den när jag köpte pocket wizard zone kontroller så kostade den 695 kr o hur en kabel kan vara dyrare är amazing?
 
Tycker det är lite skumt att många verkar satsa på den något lättare (ca 400 gram) BH-40 jämfört med den betydligt mer robusta BH-55. Har man ett stativ på ca 2 Kg så blir del väl ca 20% tyngre.
Men om man inte skjuter alls med större objektiv så duger BH-40 bra.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.