Annons

Kulled från Really Right Stuff

Produkter
(logga in för att koppla)

JonasHolm

Aktiv medlem
Hej

Jag funderar på att köpa en Really Rigth Stuff kulled, men jag är osäker på vilken storlek/modell jag behöver.

Det största objektivet jag kommer belasta den med är ett 300mm f2.8 med telekonverter och D800/D300 kamerahus, men vanligtvis kommer jag ha en D300/D800 med någon vidvinkel på för landskapsfoto.

Vad är era erfarenheter av RRS? Jag funderar på en BH-40 LR II. Är det rätt kulled för mig?

/Jonas
 
En BH-40 räcker garanterat, men en BH-55 är liksom en annan sak om du förstår :)

Det är riktigt fina grejer de där kullederna!
 
Om du kommer använda 300 2,8 behöver du BH55 för stabiliteten. Jag har BH40 ochtroligtvis skulle även den låsa kamerahus och 300 2,8 men den är i klenaste laget. Tycker nog BH40 är anpassad för proffshus plus en optik inte tyngre än ca 1,5 kg för smidig användning. Positivt dock är att prisskillnaden mellan BH55 och BH40 inte är så stor. Bägge är förstklassiga kulleder med fantastisk kvalitetskänsla. BH40 har ett vred liknande en vingmutter som man kan dra åt rejält och få en ordentlig låsning med. Smidig lösning för den lilla kulan. BH55 har ett fantastiskt fint lätt överdimensionerat vred som med endast ca ett kvarts varvs vridning låser en D3 med 70-200 2,8 så det inte går att rubba.

Personligen gillar jag BH40 för dess låga vikt och lilla storlek, samt att man i övrigt inte prutat ett öre på kvaliten. Coolaste kulledrena på marknaden och också bland de bästa.
 
Anledningen till att jag främst vill ha en BH-40 är just vikten, men det kanske slutar med en 55:a ändå.
 
Jag skulle inte prioritera vikt framför stabilitet när det gäller tyngre gluggar som 300/2.8 och uppåt. En BH-55 är nog det du behöver införskaffa dig.

// D
 
Frågan är hur illa det är med en 300 f2.8 på en BH-40? Jag tror inte jag kommer ta många bilder med 300 f2.8 med stativ. Det är ju inte den vanligaste landskapsgluggen. Enligt RRS så funkar det med en BH-40 och en 300 f2.8.

Primärt kommer det sitta en D300/800 med någon vidbinkel på stativet.

Däremot känns BH-55 bättre med dess låsning, men jag vet inte om det är så stor skillnad.
 
Du får ju tänka på att du ska matcha kulleden med lämpligt stativ oxså..

Jag har 2st BH40LR och den ena sitter på ett Gitzo GT1531 och är mitt "lätta" alternativ när jag ska ut och resa eller vandra.
Kulled nr 2 sitter på ett gammalt Manfrotto 075B och tjäntsgör som det "stabila" alternativet.

Nu har jag förvisso inget 300 2.8, men som mest har jag lastat på en D700 med BG och 70-200 och det har BH40 inga som helst problem att hantera.

Jag vill förvisso ha ett BH55 men det är mest för att jag kan... Troligtvis så är det väldigt mycket overkill för min del.
 
Frågan är hur illa det är med en 300 f2.8 på en BH-40? Jag tror inte jag kommer ta många bilder med 300 f2.8 med stativ. Det är ju inte den vanligaste landskapsgluggen. Enligt RRS så funkar det med en BH-40 och en 300 f2.8.

Primärt kommer det sitta en D300/800 med någon vidbinkel på stativet.

Däremot känns BH-55 bättre med dess låsning, men jag vet inte om det är så stor skillnad.

BH40 har en bra låsmekanism. Tycker inte den är sämre än den på storebrorsan, bara annorlunda. En D800 och allt från 70-200 och under låser den stenhårt. Jag är väldigt förtjust i kulan och kommer inte uppgradera till BH55 om jag inte måste.
 
Jag undrar om inte en stor del av fördelen hos BH-55 helt enkelt är vikten och storleken, att den bara genom sin massa dödar vibrationer som de lättare lederna inte klarar av. Vad gäller låsförmåga tror jag nog att en BH-40 klarar allt som går att handhålla, men just det att den är lättare och mindre är ett handikapp när det gäller att dämpa vibrationer.

Jag menar, om du vill ha en BH-55 finns det väl inget att fundera på, egentligen ;-)
 
Jag undrar om inte en stor del av fördelen hos BH-55 helt enkelt är vikten och storleken, att den bara genom sin massa dödar vibrationer som de lättare lederna inte klarar av. Vad gäller låsförmåga tror jag nog att en BH-40 klarar allt som går att handhålla, men just det att den är lättare och mindre är ett handikapp när det gäller att dämpa vibrationer.

Jag menar, om du vill ha en BH-55 finns det väl inget att fundera på, egentligen ;-)

Ja hur man än gör så hamnar man där :D
 
Problemet är stt jag vill ha det omöjliga. Ett otroligt lätt statv som samtidigt är otroligt stadigt.

Frågan är bara vad som är den bästa kompromissen?

Idag har jag ett tungt men stadigt Manfrotto 079, men det är tungt och otympligt vilket gör att jag sällan orkar släpa med mig det. Planen är att först köpa en ny kulled, och sedan ersätta stativet med ett lättare framöver och flytta med kulleden.

Funderar på ett Gitzo 244x när det är dags, men ligger några år framåt i tiden.
 
Är det inte bättre att köpa nya ben först då, så att du faktiskt orkar ta med dig grejerna ut och använda dem?

Om du är som jag kommer det sen inte dröja länge innan du inte står ut med den gamla kulan och köper en BH-55 :) (Även om jag undrar om inte 55:an är lite väl stor för ett Gitzo 25xx?)
 
Problemet är att min nuvarande kula är en total katastrof, och jag har inte budget för att byta båda samtidigt.

Det är en Manfrotto med två spakar för att låsa kula och rotation, men det går inte att dra åt utan att den vrider sig. Man får liksom ställa in den lite fel och sedan dra åt och hoppas att horisonten blir rak mm. Otroligt störande.

Mitt stativ är bara tungt och otympligt, men funkar...
 
Problemet är att min nuvarande kula är en total katastrof, och jag har inte budget för att byta båda samtidigt.

Det är en Manfrotto med två spakar för att låsa kula och rotation, men det går inte att dra åt utan att den vrider sig. Man får liksom ställa in den lite fel och sedan dra åt och hoppas att horisonten blir rak mm. Otroligt störande.

Mitt stativ är bara tungt och otympligt, men funkar...

Jag har ett 2531 Mountiner. Anpassat för 12 kg. Det är väldigt lätt och tredelat vilket troligen gör det lite stabilare än 2541. Tycker stativet är stadigt för sin vikt. Väger totalt ca 1,8 kg med kulan BH40. Om du bara någon enstaka gång tänker använda ditt 300 2,8 kanske ändå en uppsättning liknande min räcker. För lite mer frekvent användning är det för klent. Sen så har du ju andra kulor än RRS. Markins har mindre modeller som är högre specade än RRS BH40. Men om RRS själva hävdar att lilla kulan klarar en 300 f2.8 så får man väl tro dem. I övrigt resonerade jag precis som du, att sakerna skulle vara små, lätta och stabila på samma gång.
 
Problemet är att min nuvarande kula är en total katastrof, och jag har inte budget för att byta båda samtidigt. [...] Mitt stativ är bara tungt och otympligt, men funkar...

I see! Då förstår jag varför du vill börja med en ny kulled och det låter riktigt klokt. Som flera andra tror jag dock att du klarar dig med BH-40 om du är det minsta tveksam över vikten. Själv gick jag på den större och ibland har jag ångrat det pga vikten men det släpper så fort jag börjar använda den. Den sitter som berget, jag kan inte rubba den!
 
BH40 har en bra låsmekanism. Tycker inte den är sämre än den på storebrorsan, bara annorlunda. En D800 och allt från 70-200 och under låser den stenhårt. Jag är väldigt förtjust i kulan och kommer inte uppgradera till BH55 om jag inte måste.

du köpte RRS ser jag :) jag kör Bh 40 huvet + gitzo 2541 o det funkar alldeles utmärkt. När jag var på goecker så stod jag o valde mellan 55 o 40 o dom övertygade mig om att 40 är riktigt stadig o jag kan bara hålla med den nyper stenhårt. Jag rekomenderar verkligen släden till huvudet för det är verkligen blxtsnabbt att ändra från strående till liggande bild (inte aktuellt med 300 2,8) men om du kör med annan normal optik ;-)

Prismässigt så kostar dom ungefär lika mycket så om du föredrar lättare prylar o inte tänker använda tunga gluggar jämnt o ständigt så skulle jag köpa 40, den klarar lätt en 70-200 o enligt andra betydligt mer har inte testat på tyngre gluggar än 70-200.
Om någon har bh 40 huvudetet o behöver en släde till 5D mark 2 så har jag en till salu.

Jag har sällan varit så nöjd med stativ o huvud som jag är med gitzo o RRS bh 40 :)
 
BH-55 är den bästa kulled jag sett. Låsningen är perfekt, kulan är riktigt stor vilket är bra för stabiliteten samtidigt som hela kulleden är ovanligt kompakt.
 
BH-55 är den bästa kulled jag sett. Låsningen är perfekt, kulan är riktigt stor vilket är bra för stabiliteten samtidigt som hela kulleden är ovanligt kompakt.

Håller med. BH55 är bland det stadigaste som finns och klassen över BH40. Jag tycker dock att BH55 lämpar sig för stativ motsvarande Gitzos serie 3 och då blir det nästan kilot tyngre med stativ o kula jämfört med serie 2 och en BH40. Inte så tungt i alla fall, men 800g - 1 kg märks trots allt om det skall bäras ett tag. Jag skall skicka en bild till TS på min uppsättning under kvällen.
 
Och hur är det med L-platta?

Hej, jag går i precis samma tankar, alltså att köpa en RRS BH-55.

Till kulleden ska jag nu välja en vanlig fästplatta för min kamera, alternativt en L-platta. I många forum hyllas L-plattan och jag tror verkligen att den tillför ett stort värde. Men jag fotograferar mycket handhållet också och är lite rädd att L-plattan, som väl sitter fast på kameran/batterigreppet hela tiden, ska göra det otympligt.

Någon som har erfarenheter av RRS och kombon BH-55 och L-platta?

/Staffan
 
Ja, jag har en L-skena till min D300 och BH-55. Visst är den lite kantig men i vägen skulle jag inte säga att den är. Har man BG på kameran (löst eller inbyggt) kommer både L-skenan och den vanliga lilla skenan att vara i vägen när man plåtar på högkant, bägge sitter nämligen precis där man håller.

Jag började med den lilla skenan och bytte efter ett par månader eftersom jag tröttnade på stöket med att vrida kulan och kulleden så att kameran gick fri från stativet varje gång jag ville ta en bild på höjden. Skulle aldrig byta tillbaka nu!

Enda nackdelen med L-skenorna är priset, de är inte gratis...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.