Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kulled fäst i takräcket?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pongu

Aktiv medlem
Funderar på om man inte skulle kunna montera en uppochnervänd kulled eller videohuvud vid takräcket på en Volvo 245? Om den hänger ner från tvärslån, en bit utanför fönstret, borde man ju kunna köra omkring med fönstret uppvevat. När man ser någon är det bara att stanna, plocka upp telet från passagerarsätet, veva ner rutan och försiktigt skjuta in plattan i snabbfästet. Stabiliteten borde förbättras av att huvudet hänger uppochner.

Tankar om projektet? Vad ska man använda mellan takräcket och huvudet, som förlängning?

/Pontus

Prova annars att använda en rispåse som rymmer några kilo ris, som du sedan lägger på fönsterkarmen Denna metod har jag använd med stor framgång vid safari med en 300/2.8.

-- Nicke

Jo, det inte så dumt, det är det jag kört med hittills. Jag tänkte att man kunde öka stabiliteten och få ut kameran lite längre, så att ställningen inte blir så påfrestande. Med konverter och svagt ljus känns säcken lite instabil eftersom anläggningsytan blir så liten. Men det är möjligt att alltför fixerat stöd bara blir sämre, eftersom bilen står på fyra sviktande gummiballonger (AKA hjul) och minsta lilla rörelse ger upphov till en gungning som sedan fortplantas ut till kameran. Rispåsen har ju en istället en dämpande effekt.

/Pontus

Bore gå att montera ett stativ på själva glaset i sidorutan med någon slags bygel som klämmer fast kamera stativet.Alternativt kan bygeln fästas över dörren genom sidorutan.

Och med fyra stadiga domkrafter frånBiltema kan bilen stabilseras i underlaget och frikopplas från fjädringen, så att stativet som bilen utgör blir fritt från svägningar. Någon skrev en 1 kg per 100 mm brännvidd och ett ton bil borde räcka en bit på vägen så att säga...;-)

Mmm... Det blir över 100000mm brännvidd det... Då räcker inte mina konvertrar... Men det var en bra idé! Man blir snabb på att byta däck samtidigt!

Vad skulle du rekommendera för kulled? ;-)

/Pontus

Prova med en kort bit grov slang som är uppslitsad på längden.
Det funkar iofs inte för jättetelet men lätt att alltid ha i handskfacket...

/Magnus

Tack för förlagen, men de kräver att man rullar ner rutan och monterar dit attiraljen innan man kan börja fota. Jag skulle vilja köra ganska fort med upprullade rutor där jag vet att det inte finns djur, och sedan sakta in på de "säkra" platserna, veva ner rutan, skjuta in objektivet i fästet och börja skjuta. Med mitt gamla videohuvud (som ska uppgraderas snart) fäst uppochner vid takräcket, skulle man bekvämt kunna följa djur i rörelse med god stabilitet, tänkte jag. Får väl pröva med en begagnad mittpelare svetsad till en skruvtving...

/Pontus

Pongu skrev:
Funderar på om man inte skulle kunna montera en uppochnervänd kulled eller videohuvud vid takräcket på en Volvo 245?
Tankar om projektet? Vad ska man använda mellan takräcket och huvudet, som förlängning?

/Pontus
Hej
Jag tycker din ide verkar toppen, jag förstår hur du tänkt det och jag tror det funkar bra, skall ta mej fasen testa det själv också...
Annars så kommer jag snart att köpa den finska Ergorest( någon hade lagt en länk till den såg jag) den ser intressant ut med flera användningsområden..

Ropa till då du testat din ide,
en mellanstor kulled borde funka bra då ju vikten kommer att hänga i kulan istället för att pressa ner den..Kanske en Manfrotto med snabbplatta..
Manfrottos "pistolgreppskulled" bygger ju ganska bra på höjden så det kanske räcker..annars så får du gå till smeden o låta han bocka till rektangel att borra hål i..fram med tumstocken..:)

Borde kunna gå att smyga omkring på skogsvägarna med kameran hängande där så kommer du snabbare till skott...

/göran

Jag kan inte låta bli diskussionen... jobbar på Thule Sweden AB med utveckling av räcken :)

Vad har du för bil? Har du något befintligt räcke? Säg nu för fn inte att du har ett montblanc, det vore att svära i kyrkan.

Mvh // Martin

Senast ändrad:
Då har du en mission att fylla...se till att Thule utvecklar ett Fototakräcke:) jag ställer upp som testförare:)
/göran

Volvo 245 med orginalräcke, vet inte om det finns flera versioner. Runda, svarta, halvklotsliknande handgrepp, omålade metallstag som smalnar av upp mot en tvärslå, som är svart och rektangulär.

Thule kanske kunde utveckla produkten? Jag funderade på patent, men jag kan dela med mig! ;-)

Det vore mycket bättre för stabiliteten att "hänga" kameran i huvudet, istället för att "ställa" den på en instabil kulled. Just nu funderar jag mest på videohuvudet för att det är så mysigt och följsamt, och man kan ju montera bort handtaget.

Säg till hur det går Göran! Jag får jämt idéer, men det är få av dem som blir förverkligade...

/Pontus

Jag tror helt klart att det kommer fungera. Dom gamla dropplisthållarna är mycket tillförlitliga! Sitt bara still i bilen så du inte får skakoskärpa :)
Jag är rädd för att jag kommer bli utskrattad, om jag nämner detta för ledningen... Men det är en mycket bra idé! Skicka gärna bilder om du mekar ihop nått :)

Mvh // Martin

Jag har en annan konstruktion i tankarna också, som är lite smartare, och som är fristående från takräcket, men då vill jag ha provision! ;-)

/Pontus

Ok..jag har ett par lastbärare i källaren i rektangulärt "stålrör" så jag skall ta o spinna på det.jag har en 740 så det skiljer ju inte så mycket till 240:an

Iden tycker jag verkar bra, vi får väl hålla kollegorna här på fotosidan underrättade om våra framsteg

/göran

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar