Annons

Kulled eller trevägshuvud?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har nu gjort en mer noggrann studie för att mer noggrant studera vad som sker när jag släpper greppet om kameran efter att jag ställt in den och låst kulleden. Det som händer med min kombo (055 XPROB samt 488 RC4) är att det egentligen är stativet som orsakar den lilla rörelsen av kameran som ändrar kompositionen något. När man släpper greppet om kameran så vilar hela tyngden på stativ och kulled. Kulleden sitter som berget och rör sig ingenting. Det som händer är istället att mittpelaren i stativet rör sig. Den sitter inte tillräckligt stabilt när man låst den utan är alltså rörlig i viss mån. Det är ganska allvarligt kan man ju tycka eftersom ett stativ är till för att stabilisera.

Kriget är över, om det någonsin pågått, åtminstone här!

Mitt nya 055 med 410-huvud har dykt upp. Yes! Jag är hemma! Så här ska det funka. Det är en ren dröm att kunna ställa in kameran precis som jag vill ha den. Jag inser nu också att mitt förra stativ och stativhuvud passar mycket bättre till min Ixus än till min D90 med 18-105...

Sökandet är slut. Finito. Över. Jag gillar mitt nya stativ och dito huvud, men det har ni fattat, va?

En liten fråga till er som har vana: vad skruvar man åt fästplattan med, lämpligen? En stor skruvmejsel? Ett mynt? Kanske ett specialverktyg? Jag tänkte inte låta plattan sitta på kameran jämnt.

Per.

Äsch då, jag som nyss glömt bort det här med 410 huvudet och så säger du att det funkar så där bra... man blir väl lite fattigare snart i gen då... ;-)

Men grattis till nya stativet och huvudet!

En liten fråga till er som har vana: vad skruvar man åt fästplattan med, lämpligen? En stor skruvmejsel? Ett mynt? Kanske ett specialverktyg? Jag tänkte inte låta plattan sitta på kameran jämnt.

Per.

Jag använder ett mynt eller kanten på en vanlig och tillräckligt tunn nyckel. Man får ju inte vrida åt för hårt heller. Grattis till ditt val!

Jag använder ett mynt eller kanten på en vanlig och tillräckligt tunn nyckel. Man får ju inte vrida åt för hårt heller. Grattis till ditt val!

Tack för gratulationen! Jag har starkt på känn att stativet kommer att vara i tjänst min karriär ut! Undras varför jag inte köpt ett riktigt stativ förr? Nåja, nu står det där.

Beträffande skruvdonet så hittade jag ett perfekt verktyg när jag letade: en alldeles lagom stor bricka, som jag sätter fast i ett snöre på stativet så att jag alltid har den med mig.

Per.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto