Annons

Kulled eller trevägshuvud?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Nu har jag äntligen bestämt mig för att köpa ett nytt stativ. Eftersom jag mest använder det till inomhusbilder, har jag inget behov av låg vikt. Jag har bestämt mig för Manfrotto 055 XPRO B, som verkar en hyfsad avvägning mellan lågt pris och bra stabilitet.

Jag har en kulled till mitt gamla stativ, men blir litet irriterad på alla frihetsgrader! Jag vill normalt alltid ha min kamera i våg i höger-vänsterled, men vill justera mellan bilder i de andra två dimensionerna. Det är besvärligt att hitta rätt läge, när det blir så "rangligt" med alla dimensioner lösa samtidigt. Ett trevägsshuvud borde vara lösningen, men jag läser om flera som tycker att det blir för omständligt. Underlättar friktionslåsning med kulled mitt problem, kanske? Eller ska jag helt enkelt slå till på ett trevägshuvud?

Några kommentarer vore tacknämligt!

Per.

Du har troligen startat ett religionskrig :) Jag har prövat bägge. För mig är det viktigaste att man kan justera huvudet lätt utan att behöva titta bort från sökaren.

Om du bestämmer dig för ett kulledshuvud tag då ett där du lätt kan känna vilken knapp du är på. Hade förut en där jag hela tiden var tvungen att kolla pga att alla reglagen var samma storlek.

Adrian

Det är stor skillnad på kulled och kulled.

En billig kulled med liten kula har i stort sett on/off på låsningen, det finns inget läge där den greppar men inte låser.

En bättre och större kula med högre precision har mycket större möjligheter att vara såpass låst att den stannar där du släpper den men ändå vara möjlig att flytta. Sedan när du är nöjd vrider du till lite på ratten och den fastnar stenhårt. Dessutom har t.ex. RRS större kulor en extra förspänningsratt så man kan ställa in en lagom minsta spänning som behålls oavsett vad man gör med huvudratten.

Jag har själv en RRS BH-55 och det är inga problem att hitta ett läge där ett 300 mm objektiv och allt hålls fast när jag släpper det men där det samtidigt går att röra kulan ganska obehindrat. Det huvudet rekommenderar jag verkligen!

http://reallyrightstuff.com/Product...q=&desc=BH-55-LR:-Full-sized-ballhead-with-LR

Jag tror det är Arca-Swiss nya huvud som dessutom har en sfärisk kula så att den låser hårdare automatiskt när den vinklas i något annat läge än rakt upp. Jag vet inte om det är irriterande eller fantastiskt dock :)

En annan viktig sak är att det är separata rattar för kulan och panoreringen.

Vad har du för grejer nu som du inte är nöjd med?

Som sagt, tredje världkriget är nära:). Tycker själv att en bra kula överträffar allt annat. Manfrottos dyrare kulor är OK. De har en riktigt bra äldre variant som jag vill minnas heter 468. Bäst är som nämnts ovan RRS alternativt Arca, Kirk eller Markins. Då blir du garanterat nöjd och funktionen vill jag påstå öveträffar allt annat. Om du inte har testat en riktigt bra kula i praktiken så försök att få göra det inte du fattar beslut.

Du har troligen startat ett religionskrig :)

Å, tusan! Jag kanske borde frågat om jag ska byta ut min Nkonutrustning mot Canon samtidigt! :)

Nåja, det låter hittills som om det är en smaksak att välja mellan ett trevägshuvud och en bra kulled. Jag fattar!

Jag ska läsa recensionerna om kulleder igen.

Per.

Jag tror det är Arca-Swiss nya huvud som dessutom har en sfärisk kula så att den låser hårdare automatiskt när den vinklas i något annat läge än rakt upp. Jag vet inte om det är irriterande eller fantastiskt dock :)

En annan viktig sak är att det är separata rattar för kulan och panoreringen.

Vad har du för grejer nu som du inte är nöjd med?

Jag har Manfrotto 482 monterat på en Gilux Tatalux. Jag är inte alls nöjd.

Har inte alla kulleder en sfärisk kula?

Per.

Det skulle ha varit Asfärisk kula. En bokstav blev fel och det var enligt vår käre Murphys lag den viktigaste i hela texten :)

Z1 heter för övrigt huvudet med asfärisk kula.

Förresten hade Arca-swis ett annat huvud som kanske kunde passa dig?

http://www.luminous-landscape.com/reviews/accessories/magic-box.shtml

Jo, den skulle passa fin-fint. Men, som han skriver, there's a catch: "The C1 is currently on sale for $1700"...

en problembeskrivningen är som tagen ur min egen erfarenhet, så när som D3-huset:

“Ok. I’ve placed my Nikon D3x into my Markins ballhead clamp. Turn, turn the clamp’s quick release knob and we’re locked in. Now turn the knob to loosen the ballhead, holding onto the camera, and frame the subject. Ah, the framing is just purrrfect! Now tighten the ballhead knob and let go of the camera. Oops! The camera dropped down just a tad after I tightened the ballhead. Must be front heavy. Hmmm. Ok, loosen the ballhead, move the framing up a bit to try to accommodate for the drop after tightening. Tighten the ballhead. Oops again. Still not quite right. One more time…. Maybe two…. Ugh! Ok, got it. Hmm, it’s actually not quite level. Darn. Ok, let’s do it again. And again. Ok, level now. But wait, I want to change the framing slightly. Oh no, here we go again….”

Precis så är det! Jag kanske ska kolla på de där trevähshuvudena i alla fall! Men något C1 blir det inte fråga om, tyvärr.

Tack för alla hjälp!

Per.

“Ok. I’ve placed my Nikon D3x into my Markins ballhead clamp. Turn, turn the clamp’s quick release knob and we’re locked in. Now turn the knob to loosen the ballhead, holding onto the camera, and frame the subject. Ah, the framing is just purrrfect! Now tighten the ballhead knob and let go of the camera. Oops! The camera dropped down just a tad after I tightened the ballhead. Must be front heavy. Hmmm. Ok, loosen the ballhead, move the framing up a bit to try to accommodate for the drop after tightening. Tighten the ballhead. Oops again. Still not quite right. One more time…. Maybe two…. Ugh! Ok, got it. Hmm, it’s actually not quite level. Darn. Ok, let’s do it again. And again. Ok, level now. But wait, I want to change the framing slightly. Oh no, here we go again….”

Precis så är det!

+1 på det!

Jag har en Manfrotto 498RC kulled med en tröghetsskruv nu som beter sig precis som bekrivningen ovan. Blev nu rätt sugen på Manfrotto 410 eller 460MG. Justerar man båda genom att skruva på rattarna eller är det så bara på 410? Jag vill helst slippa hålla i kameran då jag komponerar men det får gärna gå snabbt att panorera (som med nuvarande kulleden) och växla mellan horisontellt och vertikalt läge.

Eller borde jag välja ett dyrt kulhuvud istället? Jag har dock ingen lust att också köpa ett tyngre och stabilare stativ än mitt 460XPROB så jag är osäker på om en bättre kulled ger så mycket mer stabilitet monterad på det stativet.

Har också ett 055 X Pro B samt en 488 RC4. Mina synpunkter på den kulan är att den är bra i stort men av någon anledning så ändras kameran en aning så fort man släpper den. Eftersom detta påverkar kompositionen så är det en aning irriterande. Det känns som om konstruktionen innehåller någon form av elasticitet som gör att paketet fjädrar tillbaka så fort man släpper kameran. Kulan är ju låst och rör sig inte alls men någonting är det som gör att kameran nickar till något så fort man släpper greppet. Den beter sig på samma sätt både om jag har 70-200 monterad eller 50/1,8.

Om jag förstått dig rätt är det stativet som inte är helt plant. Om man inte har stativet plant och snurrar på huvudet kommer det ju inte följa en horisontell axel då man vrider det vilket huvud man än har. Men jag kanske har missförstått.

Är det så att man bara vill justera en axel i taget är trevägshuvuden bäst. Tvåvägshuvuden räcker för filmning. Kulleder är mindre bra för filmning.

Det finns olika religioner då det gäller märke inom varje huvudtyp. Mest globalt flexibelt är Arca-Swiss kompatibla modeller där budget märket är Benro. Manfrotto har sina egna standarder snabbplattor - men i o f s inget fel i det. Om vi håller oss till Manfrotto är 410 ett väldigt smidigt trevägshuvud om din utrustning väger upp till max 3Kg (ta angivna vikttilerenser från tillverkare med en nypa salt) 405 går bra med tyngre proffsutrustning - dessakräver bara ett snabbt vrid för att låsa upp och är självlåsande. Kulleder kör jag själv Manfrotto 468MG RC5 & RC2 (egentligen Nat. Geo. NGEH 1 & 2 - lite bättre och då jag köpte billigare än de med Manfrotto etikett) de har hydrostatisk (hydraulisk) låsning så att 1/2 varv låser & låser upp. I praktiken klarar de kanske 4 resp 3 Kg om man vill ha riktigt stadigt. Fördelen med dessa som med övriga lite lyxigare huvuden är att de inte förflyttar sig vid låsning vilket är väldigt irriterande som vid t ex 486,488,498 osv.

Om du ändå skall ha ett alu stativ se om du kan hitta ett Manfrotto (tror siffran är 458B) Neotec (Kan finnas billigare ännu under Nat. Geo. NGET beteckningen) fick tag i mitt för 1500:-. Det fälla upp på lite mer än 1/2 tiden av ett klassiskt Manfrotto som 055 och fälls ihop ännu snabbare under 1/2 tiden av 055.

Till huvudena behöver man snabbkopplingsplattor. Det finns en upsjö och de flesta är lite bökiga att använda (har fångat ett antal kameror i luften för att de inte fastnade ordentligt).

Har nyligen provat Linhofs Quick Fix som jag tycker är väldigt enkel att använda (har bara testat Quick Fix II eftersom jag kör storformat mest men skulle gissa att Quick Fix I fungerar utmärkt på 'vanliga' kameror).

Du placerar kameran på plattan och den är låst, du flyttar en liten spak och den är loss.

Adrian

Bilora 1157 Professional AutoBall Grip S har “pistolgrepp” klarar 3 kg. Köpte denna på impuls eftersom jag behövde ha ett stativhuvud till mitt Manfrotto 055CB Pro stativ. ”Pistolgreppet” kräver ganska starka nypor, men efter att greppet frigjorts stannar den i positionen (finns inga fjärdrar eller annat som flexar). Snabbkopplingsplatta ingår också. Jag är nöjd med mitt köp då den funkar och medger snabba kompositionsändringar.

Cakon, är 488 RC4 en äldre version av 498 som jag har eller är det en helt annan kulled? Hittade den inte på cyberphoto, endast reservdelar till den..

Vet inte faktiskt. På Manfrottos hemsida finns 488 kvar. Möjligen håller den på att fasas ut, den har ju några år på nacken.

Det blev inte mycket att tveka om så jag la' en beställning på Manfrotto 055 XPRO B + 410 hos Cyberphoto för ca 3500:- inkl frakt. Av era kommentarer och andras finns det god utsikt att bli nöjd.

Per.

PS. Jag fick litet hög puls när jag (efteråt!) kollade prisjakt och såg att Rajala sålde just denna kombination för 2100:-! Men länken gick till enbart trevägshuvudet, vilket verkar mycket rimligare. Det måste blivit något fel.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto