Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kula eller trevägshuvud?

Produkter
(logga in för att koppla)
Omar skrev:
Hej


Benro har något liknande, KJ-2 Ballhead för ca 1500kr på Ebay.

http://cgi.ebay.com/Benro-KJ-2-Ball..._W0QQitemZ230042088217QQihZ013QQcategoryZ3009<br%20/>4QQssPageNameZWD1VQQrdZ1QQcmdZViewItem

MVH

Omar

Priserna är onekligen lägre på Ebay. Men vad händer när grejorna kommer till Svedala, åker man på moms och tull då?
Sen kan man fundera över kvalitet och reservdelar.

Jag är intresserad av mellankulan KJ-1 och en extra platta till den. En längre platta 60mm el. 70mm för att balansera teleobjektiv mot hus och batterigrepp.
Men det verkar inte som det går att göra det på Ebay, det blir rena rama kinesiskan.
 
Hej

Mycket möjligt att tullen tar det och lägger på moms och tull, men det blir ändå mycket billigare än Arca orginal. Kvaliten har jag ingen aning om, prova sök på nätet, det lilla jag har sett så verkar de vara bra.

Till tex Arca kulled medföljer inga snabbplattor alls.

Bäst är ju att ha snabbplattor som passar varje glugg, dock rätt dyra.

Kan hitta tex här


http://www.naturescapes.net/store/home.php?cat=18

http://www.kirkphoto.com/

http://www.reallyrightstuff.com/

På stora gluggar kan det vara bra att byta ut hela foten mot en ny med inbyggd snabbplatta.


Använder nuförtiden mest wimberleyhuvud till mitt 500mm.

MVH

Omar
 
Hej

Mellankulan KJ-1 kostar då ca 950kr och då ev moms och tull på det och då inklusive snabbplatta och "väska". Frakt tillkommer dock, men det gör det också om man beställer via nätet i Sverige.

Det är väldigt lätt att använda Paypal.

Reservdelar, bra fråga, ser ut som Arca, aldrig haft några problem med min, finns inte så mycket som kan gå sönder.

Benros hemsida http://www.benro.cn/

Lite plattor här http://www.benro.cn/Product/5/pe2.html

MVH

Omar
 
Tack Omar.

Jag har regat mig på Ebay och även hittat kulan och plattorna. Plattorna finns 40-50-60-70mm (Kulan ca 1100 kr inkl. frakt)

Men det verkar som man måste köpa varje grej separat, om man vill ha fler plattor. Kan det stämma? Självklart vill man ha bara ett paket.
 
Hej

Hoppas att du blir nöjd med den, skriv gärna en rad här sedan, kan ju vara intressant för andra.


MVH

Omar
 
Om det är från USA åker du garanterat på moms och tull på grejorna, räkna med ca 12kr/dollar....har för mig att det brukar stämma(enl min chef...)

//Mats
 
Snabbfäste

Instämmer helt i era rekomenderingar angående kulorna 468Mg samt även 488 som jag har.
Men framför allt är det Optipods snabbfäste som imponerar mest.
Helt överlägset..Prova.
 
Re: Snabbfäste

sporter skrev:
Instämmer helt i era rekomenderingar angående kulorna 468Mg samt även 488 som jag har.
Men framför allt är det Optipods snabbfäste som imponerar mest.
Helt överlägset..Prova.
Håller med. Jag har fästet för D200 Batterigrepp, men använder det direkt på kamerahuset utan BG monterat. Tycker faktiskt att det blir stabilare än fästet som är gjort för enbart kamerahuset. Sen har jag också fästet för 70-200 2,8 VR, och det är nog det bästa snabbfäste som finns. Optipod har många finurliga lösningar för en mängd kameraprodukter. Bara att ringa o kolla, man får oftast låna och testa grejerna innan köp.
 
tull & moms

Hej !
Jag beställde nyligen en benro kuled kv-0
priset var 900, säljaren var helt seriös och drev en egen firma i hongkong.
Detta beställdes på ebay.

Frakten kostade ca 200:- tull och skatt blev 350:-
Totalt hamnade priset runt 1400:-

Jag gillar kuled skarp den är godkänd till 8 kg, när jag har vridit åt kan jag ej rubba den. Låsningen är helt suverän, den sitter verkligen som ett skruvstäd. Och det går att ställa in så man får ett härligt sug när man använder den.

Jag kan rekomendera denna kuled starkt..
 
Re: tull & moms

diablo 3 skrev:
Hej !
Jag beställde nyligen en benro kuled kv-0
priset var 900, säljaren var helt seriös och drev en egen firma i hongkong.
Detta beställdes på ebay.

Frakten kostade ca 200:- tull och skatt blev 350:-
Totalt hamnade priset runt 1400:-

Jag gillar kuled skarp den är godkänd till 8 kg, när jag har vridit åt kan jag ej rubba den. Låsningen är helt suverän, den sitter verkligen som ett skruvstäd. Och det går att ställa in så man får ett härligt sug när man använder den.

Jag kan rekomendera denna kuled starkt..
Mycket märkligt för det var exakt en sån som jag hade, och problemet var just att jag kunde flytta kulan oavsett hur hårt åtdragen den var. Jag har iofs insett att det måste varit något fel på min kula. På HT-Foto kan man köpa den för 1995 med tre års garanti.
 
Re: Re: tull & moms

paul innergård skrev:
Mycket märkligt för det var exakt en sån som jag hade, och problemet var just att jag kunde flytta kulan oavsett hur hårt åtdragen den var. Jag har iofs insett att det måste varit något fel på min kula. På HT-Foto kan man köpa den för 1995 med tre års garanti.

Jag tror inte det var något fel!! Vredet är inte till för att låsa utan för att få ett lagom motstånd tex vid flygande fåglar eller ett annat rörligt objekt. Jag tror inte det är meningen att den ska sitta hårt
Vill du att kuleden ska sitta benhårt vid t ex landskapsfoto används det vanliga låsningen.

Det är iallfall så jag tror det är tänkt..

Hoppas du förstår.
 
Re: Re: Re: tull & moms

diablo 3 skrev:
Jag tror inte det var något fel!! Vredet är inte till för att låsa utan för att få ett lagom motstånd tex vid flygande fåglar eller ett annat rörligt objekt. Jag tror inte det är meningen att den ska sitta hårt
Vill du att kuleden ska sitta benhårt vid t ex landskapsfoto används det vanliga låsningen.

Det är iallfall så jag tror det är tänkt..

Hoppas du förstår.
Jag var inte helt tydlig. Jag vred bägge vreden dvs friktion och låsvred samtidigt så hårt jag kunde och ändå kunde jag flytta kulan med mina händer. Men det ser jag iofs inte som det största problemet eftersom kulan inte är tänkt för att man skall ta i och försöka flytta den med handkraft. Det gick dock inte med min förra kulled (centerball). Det som irriterade mig var att jag inte kunde ha min D200 och 70-200 monterat med stativet över axeln och gå med utrustningen för då dippade allt pga att kulan gav efter. Något var förmodligen galet med just min kula. Hur som helst så har jag nu en RRS BH 55 och är supernöjd.
 
Re: Re: Re: Re: tull & moms

paul innergård skrev:
Jag var inte helt tydlig. Jag vred bägge vreden dvs friktion och låsvred samtidigt så hårt jag kunde och ändå kunde jag flytta kulan med mina händer. Men det ser jag iofs inte som det största problemet eftersom kulan inte är tänkt för att man skall ta i och försöka flytta den med handkraft. Det gick dock inte med min förra kulled (centerball). Det som irriterade mig var att jag inte kunde ha min D200 och 70-200 monterat med stativet över axeln och gå med utrustningen för då dippade allt pga att kulan gav efter. Något var förmodligen galet med just min kula. Hur som helst så har jag nu en RRS BH 55 och är supernöjd.

Ok ;-) Då var det fel på din trodde att du bara använde friktions ringen. Lyckat till med din nya kuled..
 
Jag har ett Manfrotto Hydrostatic 468MGRC4 och är helnöjd !

Det är dyrt, men kvalitet kostar, och det är faktiskt värt det när man använder det, en enkel liten vridning och kameran är bergfast låst i exakt den position du önskar, det är faktiskt först gången det har hänt mig, men då har jag tidigare hållt mig till billigare prylar.

/kent.
 
Kent, har du testat det i sträng kyla någon gång? Sen det lanserades har jag varit väldigt nyfiken på om italienarna tänkt på den detaljen. Två av mina Manfrottohuvuden har varit oanvändbara vid temperaturer kring 25-30 minusgrader, och då har de ändå inte haft hydraulik inblandad. Efter isärtagning och byte till bättre smörjmedel har de funkat, men det lär väl kanske vara svårare med hydrostaticleden.
 
Jag är så nyfiken på den feta kulan Benro KJ-2 som ska kunna nypa 18 kg så jag beställde den.

Idéen är att kunna manövrera telet-huset-batterigreppet silkesmjukt med fingertoppen.
Vad tror ni?
 
jimh skrev:
Kent, har du testat det i sträng kyla någon gång? Sen det lanserades har jag varit väldigt nyfiken på om italienarna tänkt på den detaljen. Två av mina Manfrottohuvuden har varit oanvändbara vid temperaturer kring 25-30 minusgrader, och då har de ändå inte haft hydraulik inblandad. Efter isärtagning och byte till bättre smörjmedel har de funkat, men det lär väl kanske vara svårare med hydrostaticleden.

Nej jag har inte testat det ännu, köpte den i våras, men jag skall göra det när kylan kommer, hydralolja skall väl klara hög kyla utan några som helst problem, bättre än vanlig olja i allafall så jag tror faktiskt inte att det blir några problem.

Annars är den helt suveränt bra, lämnar inget mer att önska faktiskt, om den klarar kylan då förstås.

/kent.
 
Nu har kulan Benro KJ-2 kommit.

Med kula, medföljande snabbfäste och platta samt en extra platta kostade kalaset ca 1550 kr (varav 350kr tull).

Hoppas att vädrets makter är medgörliga så att telet och kulan få sig en omgång i helgen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.