Annons

Kul bildrekommendationer på webben

Produkter
(logga in för att koppla)

i-anders

Medlem
Hej!

Mina kompisar och jag har precis dragit igång ett webbprojekt där man får rekommendationer på foton man borde tycka om - baserat på andra foton som man gillar.

Vi har en första version ute på webben nu, så ni kan gärna få ta en förhandstitt. Vi skulle mycket uppskatta att få feedback för att kunna göra sajten användbar för alla som vill få kul och användbara fotorekommendationer.

Surfa in till följande adress:
http://images.insuggest.com/
 

Bilagor

  • litenlogo.gif
    litenlogo.gif
    1.5 KB · Visningar: 802
Funderar bara om bilderna är fria att publicera på det sättet? Finns det bilder på flickr som kan användas fritt?
 
Graal skrev:
Funderar bara om bilderna är fria att publicera på det sättet? Finns det bilder på flickr som kan användas fritt?

Ja, på flickr kan man tagga bilder med en Creative Commons-licens (http://flickr.com/creativecommons/)

Det finns lite olika licenstyper som man kan använda beroende på vad man vill tillåta andra att göra med bilderna (t.ex. om man måste ange byline, huruvida man får sprida förändrade versioner av bilderna, om de får användas kommersiellt etc). Så länge man följer de licensvillkoren som respektive bild har så borde det inte vara problem (och vill man göra sidan kommersiell så minskar visserligen urvalet en del, men det finns fortfarande rätt många bilder som är OK).

Alltså; om sidan är icke-kommersiell och anger byline och licensform för respektive bild så borde det inte vara några problem.

Nu ser det inte ut som om man riktigt följer det (och jag vet inte ens om alla bilder man visar är släppt under någon creative commons-licens som är kompatibel med vad man gör), men i princip så är det inga problem att göra en sådan här bildrekommendationssida utan att bryta mot några lagar.

Det finns totalt över 56.000.000 creative-commons-bilder (alla licenser inkluderat) på Flicker, så urvalet borde vara tillräckligt :)
 
Image suggest

Jo, jag kom på att jag kanske skulle förtydliga lite hur man använder fotorekommendationsmotorn från inSuggest. Dra bara en eller flera tumnagelsbild(er) till någon av de fyra grå rutorna uppe till vänster. That's it! :)

Till Nils: Tekniken funkar för alla fotosajter som har någon form av betygs- eller bedömningsfunktionalitet. För att gå in mer på de tekniska detaljerna så är Flickrs API och deras "Terms of Use" utformat just för att kunna producera sajter liknande inSuggest. Kolla också in Oscars bra svar här ovanför.
 
i-anders skrev:
Vi skulle mycket uppskatta att få feedback för att kunna göra sajten användbar för alla som vill få kul och användbara fotorekommendationer.
Bortsett från de upphovsrättsliga tveksamheterna (det kan bli dyrt om någon upptäcker en av sina egna bilder på sidan) så tycker jag att sajten är skitfräck, och tycker det verkar fungera bra.

Det går smidigt och snabbt, det är snyggt, gränssnittet är intuitivt och lättjobbat.

En liten åsikt angående urvalet; det verkar väldigt lätt som om man väljer en bild ur en viss gengre, så hamnar man väldigt lätt i ett läge där alla bilder är ur just den gengren, så att man bara har sådana att visas.

Nu vet jag inte hur er urvalsformel / algoritm ser ut, men jag skulle gärna se ett urval som inte alltid visar bästa matchningar, utan ett urval som är viktat mellan bäst match (kanske till 80-90%) och en slumpfaktor. Då skulle man kunna lägga till en "hämta nya bilder"-knapp som slumpar fram nya matchande bilder så att man kanske inte lättare hamnar i ett läge där man bara får fram liknande bilder.

Annars tycker jag det är en cool idé som definitivt är välbyggd och kan ha potential!

Edit: Heh, nu ser jag att det finns en nästa-knapp, den dök inte upp första gången jag gick in på sajten (bugg eller nytillaggd feature?). Skulle dock fortfarande gärna se ett lite större inslag av slump i formeln / algoritmen som hämtar bilder.
 
Senast ändrad:
Tycker också det är kul, superlätt att fastna.

Men man får lite väl likartade bilder (och samma) efter ett tag även med nästa-knappen. Hur väljs bilderna ut?

Sen undrar jag också varför många bilder är "currently unavailable"?
 
Re: Image suggest

i-anders skrev:
........Till Nils: Tekniken funkar för alla fotosajter som har någon form av betygs- eller bedömningsfunktionalitet. För att gå in mer på de tekniska detaljerna så är Flickrs API och deras "Terms of Use" utformat just för att kunna producera sajter liknande inSuggest. Kolla också in Oscars bra svar här ovanför.

Då är detta alltså helt ok ur upphovsrättslig synpunkt? Bilderna ni visar på er sajt kan alltså användas som ni gör med tillåtelse från fotograferna?
 
Re: Re: Image suggest

Graal skrev:
Då är detta alltså helt ok ur upphovsrättslig synpunkt? Bilderna ni visar på er sajt kan alltså användas som ni gör med tillåtelse från fotograferna?

antagligen. man kan ju inte vara säker förrän det prövats.

om sedan de som laddat upp läst/förstått flickrs TOS, och, vilket är ett stort problem, det verkligen är de som tagit bilderna de laddat upp, är en annan femma.
 
Kul att det är fler av er som också tycker att tjänsten är en kul grej.

Stort tack för den feedback som vi fått. Det är OK att tipsa era vänner om sajten också, för på så vis kan vi få upp trafiken på den och se om servrarna håller också när det är högtryck :)
 
Jo lite kul var den allt.

Men som en person påpekade blir bilderna för lika varandra för fort.

Om jag ser de första slumpade bilderna kanske jag vill välja två, men så fort jag valt en bild försvinner de som fanns uppe nyss.

Skulle vara bra om man kunde få välja två eller fler bilder och sen välja att beräkna fram bilder utifrån alla bilder man valt.

Annars räcker det ju nästan med att ha en ruta där uppe...
 
lasselotus skrev:
Jo lite kul var den allt.

Men som en person påpekade blir bilderna för lika varandra för fort.

Om jag ser de första slumpade bilderna kanske jag vill välja två, men så fort jag valt en bild försvinner de som fanns uppe nyss.

Skulle vara bra om man kunde få välja två eller fler bilder och sen välja att beräkna fram bilder utifrån alla bilder man valt.

Annars räcker det ju nästan med att ha en ruta där uppe...

man kan ju använda SEARCH, resultaten där finns ju kvar även om du drar upp bilderna

och så kan du klicka på 2-3 bilder ifrån suggestions, dra upp någon bild och sedan hitta bilderna du klickade på under HISTORY (längst ner)

långt ifrån en perfekt lösning, men det funkar :)
 
Re: Re: Re: Image suggest

tiq skrev:
antagligen. man kan ju inte vara säker förrän det prövats.

om sedan de som laddat upp läst/förstått flickrs TOS, och, vilket är ett stort problem, det verkligen är de som tagit bilderna de laddat upp, är en annan femma.

Image inSuggest är nu omgjord lite, så nu visas inte bilderna upp direkt på sidan. Istället hamnar man på respektive Flickrsida, där bilden syns. På så vis borde inte någon bli upprörd över att dennes bilder syns på externa webbplatser i någon annan form än i tumnagelstorlek.

Eller vad tror ni? Det är alltid klurigt med rättighetsfrågor...

mvh Anders

P.S. För den intresserade finns nu också en rekommendationsimplementation som fungerar på liknande sätt, fast för webbsidor istället: http://web.insuggest.com/
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.