** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kromatisk aberration? (70-200 f/2,8)

Produkter
(logga in för att koppla)
???

Hej!

Först och främst, är detta kromatisk aberration?
http://img386.imageshack.us/my.php?image=caxh3.jpg

Vad kan och bör jag göra åt felet? Lämna in objektivet till te.x Canon? Kan de göra någonting åt felet?

Och isåfall, blir det dyrt?

Fattar inte vad du menar, men jag kan inte direkt se att objektivet skulle lida av åkomman. Du kanske ska beskriva var på bilden du menar defekterna finns! Det enda man kan göra åt bilder med störrande CA är att reducera felen i Photoshop eller andra program. Objektiven är som dom är.

Fattar inte vad du menar, men jag kan inte direkt se att objektivet skulle lida av åkomman. Du kanske ska beskriva var på bilden du menar defekterna finns! Det enda man kan göra åt bilder med störrande CA är att reducera felen i Photoshop eller andra program. Objektiven är som dom är.

100% crop:
http://img386.imageshack.us/my.php?image=caxh3.jpg

Det syns framförallt runt hjälmen, runt reflexvästen, batongen samt "polis"trycket på västen.

Jag upplever detta som väldigt störande, bilden är ju inte skarp för fem öre.

Kromatisk aberration skulle visa sig mer som ganska tydligt definierade glorior. Det som förekommer i bilden ser mer ut som någon sorts linsöverstrålning eller ev. någon sorts "soft-fokus" effekt på grund av imma på frontlinsen (nu gissar jag bara).
Problem med kromatisk aberration går att komma åt t.ex. med ett smidigt verktyg i Photoshop Lightroom. Det är inte alltid det går att bli kvitt helt, men ofta gör det stor nytta.
Lycka till.
MVH. David.

Tycker jag också. CA brukar bli mer distinkta färgrander. Dessutom brukar de vara orienterade i förhållande till objektivets centrum och bli värre ju längre ut i hörnen man kommer. Åtminstone de jag har sett.

Titta här för att se typisk CA (i rejäl förstoring).

Senast ändrad:
Provade med att kopiera in bilden i Photoshop och ökade konstrasten en aning genom att använda oskarp mask inställt enligt följande: Mängd: 26 %, radie: 80 px och tröskel 0.
Det blev en märkbar skillnad. Så som jag ser det så handlar det nog mest om en dålig kontrast, även om det verkar finnas vissa svaga spår av något som liknar kromatisk aberration synlig vid hjälmens kant. Men det var lätt att ta bort denna lilla aberration i photoshop.
Men det är ju otroligt långt ifrån hur det ser ut på exempel som A Persson pekar på.

Jag fick något liknande någon gång jag var (i alla fall då) övertygad av att det var det billiga UV-filtret tillsammans med stor bländare. Det hände däremot bara vid ett eller två tillfällen.

Bifogar en delförstoring av en av bilderna från det tillfället . Tiden är 1/500 och brännvidden 300mm med IS.

Bilagor

• 20080531-_MG_3034-2.jpg
    20080531-_MG_3034-2.jpg
    14.4 KB · Visningar: 321
Så går det när man kör med billiga skräpobjektiv!

Nej, kanske inte det i detta fallet. Men är det ett objektiv utan stabilisering? Det är väl i så fall konstruerat utan den för digitala kameror mer nödvändiga antireflexbehandlingen av den bakersta linsen på objektivet. Den blanka sensorn reflekterar mer än vad film gjorde. Kanske det är någon sån reflex du fått med?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar