Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kromatisk abberation

Produkter
(logga in för att koppla)
Högre kvalitet på optiken och mindre bländare ger mindre problem med kromatisk abberation.

Störst är problemet med billigare vidvinkelobjektiv och stor bländare.

Problemet är givetvis störst på motiv med kraftiga kontraster oxå.

Kanske inte billigare vidvinklar. Snarare vidvinkelzoomar och standardzoomar på vidvinkelläge av sämre kvalitet. Fast optik klarar sig bättre.

Små sensorer ger mer störning än större. Kompakt digitalare har små sensorer.

Min Tokina 17/3.5 har synlig kromatisk abberation vid full öppning iaf...trots att den inte är direkt billig.

Min Canon 17-40/4L har inga sådana problem.

Senast ändrad:
Det är väl så att pris och kvalitet ofta följs åt. Extremvidvinklar typ 17 mm har väl i regel detta problem, Canons L-optik skall ju vara högklassisk.

Framförallt så är det mot kanterna av bilden och ut mot hörnen som abberationen blir påtaglig.

Ett billigt objektiv som fungerar hyfsat är EF-S 18-55 som dock bara passar till EOS 300D. Gluggen behöver dock bländas ned för skärpans skull. Det är inte så kul alla gånger.

Störningen syns framförallt i kontrastrika detaljer och skarpa konturer (kala grenar mot himlen o. dyl)

Olika sensorer och kameror kompenserar i mjukvaran på olika sätt så störningen kan se olika ut i olika kameror.

sagan skrev:
Min Tokina 17/3.5 har synlig kromatisk abberation vid full öppning iaf...trots att den inte är direkt billig.

Min Canon 17-40/4L har inga sådana problem.
Ursäkta att jag lägger mig i, men enligt http://www.seittipaja.fi/data/Ponti...y/d_Tokina_AT-X_17mm/a_Tokina_AT-X_17_mm.html så försvinner den kromatiska aberrationen (jo, det stavas så) på Tokinan om man använder vanlig film och inte 10D - se längst ned på sidan. Hur Tokinan funkar på DSLR med annan sensor (1Ds, 1D mkII) vet jag inget om men om någon vet så vore det intressant att få reda på. Således tycks en orsak till kromatisk aberration vara att man använder digitalkamera, något som har diskuterats tidigare här på FS.

JanOlofHärnström skrev:
Kanske inte billigare vidvinklar. Snarare vidvinkelzoomar och standardzoomar på vidvinkelläge av sämre kvalitet. Fast optik klarar sig bättre.

Små sensorer ger mer störning än större. Kompakt digitalare har små sensorer.
Kvaliteten kan nog ha en viss betydelse. På http://www.photo.net/equipment/canon/efs18-55/ jämförs EFS 18-55 med EF 24-70. Jo, jag vet, jämförelsen haltar lite eftersom det skiljer så i brännvidd... hade varit mer intressant att jämföra med EF 17-40...

niklasl skrev:
Ursäkta att jag lägger mig i, men enligt http://www.seittipaja.fi/data/Ponti...y/d_Tokina_AT-X_17mm/a_Tokina_AT-X_17_mm.html så försvinner den kromatiska aberrationen (jo, det stavas så) på Tokinan om man använder vanlig film och inte 10D - se längst ned på sidan. Hur Tokinan funkar på DSLR med annan sensor (1Ds, 1D mkII) vet jag inget om men om någon vet så vore det intressant att få reda på. Således tycks en orsak till kromatisk aberration vara att man använder digitalkamera, något som har diskuterats tidigare här på FS.

Det stämmer säkert..jag har inte testat den på analogkamera.
Japp, problemet med vidvinkel och D-SLR är ju känt.
17-40/4L kanske är anpassad till D-SLR:er..för den ger märkbart bättre resultat vad gäller kromatisk aberration på 10D.
Enligt testerna så har 1Ds problem med kromatisk aberration vid vidvinkel..även med L-objektiv.

Senast ändrad:
Jessnet skrev:
Ursäkta min okunnighet, men vad är kromatiska aberration?
Brytningsindex för glas varierar med ljusets våglängd. Det innebär att t ex vita föremål kan få färgade kanter. Korrigeras genom att kombinera linser av olika sorters glas (med olika brytningsindex), dock kan man inte fullständigt korrigera kromatisk aberration. Med digitalkamerorna ser vi ibland "CA" med linser som normalt är välkorrigerade avseende CA. Detta har med sensorns design att göra. Kallas på engelska oftast "colour fringing" och är inte "äkta" CA även om det ser likadant ut. T ex Sonys nya 828 har fått mycket kritik för det.

frörsöker nog hålla mig kring f8/11/16
vill gärna ha liten bländare, men så klart undvika diffraktion, annars vore 22 mitt val i de flesta lägen.
Mao är det att investera i ny optik för att komma tillrätta med detta.

Iofs inget jätteproblem, men i vissa lägen uppträder det tillräckligt för att vara störande tycker jag.

Har aldrig upplevt detta på bladaren, men på canons optik, nu har jag kanske inte proffsgrejor i småbild, kanske därför,,,?

F. Otografen skrev:
Hur undvika kromatisk aberration ?
1. Köp (många gånger dyra) kvalitetsobjektiv.
2. Förvissa dig om att ffa dina vidvinklar/vidvinkelzoomar passar med det digitalkamerahus du använder, om du fotograferar digitalt.
3. Blända ned.
4. Om du fotograferar digitalt, överväg att köpa DxO Optics Pro, som ju bl a kan korrigera för CA (och mycket mera), om och när det lanseras för konsumenter senare i år (http://www.imaging-resource.com/NEWS/1077065799.html). Det kommer jag att göra (överväga, alltså)! ;-)

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto