Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kritik på hemsida och fotoalbum

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej alla glada!

Jag skall ta bort intervjun från sveriges radio eftersom jag inte har frågat. Intervjun ligger på samma sida som Rainbowbilderna från giget i Sverige, så jag antar att han har frågat. Jag har bara en länk till hans sida och det går bra för honom.

Ja, vi vill ha sidan på engelska då det finns ett visst intresse hos Rainbowfans att kika in på Tributesidor. Men kanske är det en bra idé att ha en svensk variant också.

Den nya "mindre loggan" blev svinbra och "skikt" funkar ju hur bra som helst.

LONG LIVE ROCK´N ROLL!
 
Och vad byggde du din första hemsida i? Tables antagligen.

Jag kan reta mig lite på att den nedre framen har lite större bredd, men det är ju rent grafiskt.

Dreamweaver-användandet gör typ inget eftersom den funkar i såväll IE som Firefox, jag vet inte om ni brukar läsa sidorna i källkodsformat. Fortsätt använda Dreamweaver och försök hålla dig till kodläget så mycket du bara kan så skall du se att du snart kan göra samma grejor i notepad. Började också med DreamWeaver och nu kan jag allt som ovanstående pratar om och en hel del till. Måste ju börja någonstans.
 
Jo, den som ligger ute är fortfarande tables eftersom det är samma sida. Den nya ligger på hårddisken. Ja, skikt "layer" (CSS) är gjorda dreamweaver.

Den nya sidan som är på gång, ser redan mycket bättre ut.
 
Gentle Giant skrev:
Tack.

Nu har jag minskat loggan till 150px i höjd, jag tycker det funkar bra.

Ja, jag har tillåtelse av fotografen!

Jag har tagit bort mina tabeller och använder istället "skikt", det verkar ju rikigt smidigt.

Jag har nu två frågor:

1. Hur centrerar jag ett skikt så det alltid ligger exakt mitt på skärmen?
2. Hur får man en ram runt ett skikt?

Jag har lagt underskikt i ett överordnande, och jag vill alltid att mitt överordnande skall hamna helt centrerat på skärmen.

Jo, jag skall rensa bort lite onödig grafik.

Jag lägger upp när jag fixat det här med skikten.

Något som heter "skikt" finns inte. För länge sen, ca 10 år sen, så hittade Netscape på något de kallde för Layers, men det var inte standard då och är det defenitivt inte nu. Jag gissar att din fråga egentligen är: -Hur centrerar man blockelement?

Det gör man i stilmallen genom att skapa en regel för elementets namn, dess klass eller för dess typ där du deklarerar "margin:0px auto". Det finns dock andra mer komplicerade sätt också.

En ram deklarerar man med: "border:1px solid #fff;" Som i detta fall ger en solid 1 pixel bred vit linje runt om. Du kan också ange olika egenskaper för olika sidor, t ex, border-left:1em dotted #f00;"

Du har redan fått rådet två gånger tidigare, men det tål att upprepas, läs på om stilmallar här.
 
Senast ändrad:
Jag gillar inte att "Download" och "Band" är vitmarkerade.
Antar att du vill visa att det finns undersidor där, men jag anser det ser ut som "besökta länkar".
 
Ett tips för att rätt lätt kunna kolla om upplösningen på sidan är ok är att ladda hem tillägget 'web developer' till firefox. Då kan man lätt kolla hur sidan ser ut i olika upplösningar.
 
NiklasBerntsson skrev:
Ett tips för att rätt lätt kunna kolla om upplösningen på sidan är ok är att ladda hem tillägget 'web developer' till firefox. Då kan man lätt kolla hur sidan ser ut i olika upplösningar.
Men resizar du fönstret vet du inte den exakt storleken.
 
NiklasBerntsson skrev:
Men resizar du fönstret vet du inte den exakt storleken.

Det beror ju bara på vilken fönsterhanterare man valt, har man Explorer så vet man mycket riktigt inte. Själv använder jag IceWm i mitt Slackware-baserade system och då får jag en liten ruta som visar fönstrets pixelstorlek när jag ändrar storlek.
 
steelneck skrev:
Det beror ju bara på vilken fönsterhanterare man valt, har man Explorer så vet man mycket riktigt inte. Själv använder jag IceWm i mitt Slackware-baserade system och då får jag en liten ruta som visar fönstrets pixelstorlek när jag ändrar storlek.

Det är sant, men jag antar att det inte är många här som använder IceWm....
 
det får man i många wm's, men i explorer kanske man kan se ungefär iallafall.
 
Senast ändrad:
Så nu har jag uppdaterat hemsidan.

Loggan är mindre och jag har tagit bort de flesta tabellerna.

Problemet är positionen av gästboken ..men det löser jag senare.


Är fotoalbumet för "flashigt"?

www.crossbow.nu
 
Bra!

Det ser lite oordnat ut och bilden vid "News" (background-image: url(bilder/booj76.jpg)) ligger lite konstigt. Fotoalbumet duger, men du borde kanske satsa på att bygga in det lite mer i själva sajten. Klar förbättring mot förut iaf, bra jobbat!
 
Tack, ja det ser lite röriht ut, skall fundera på hur jag skall ordna det.

Tack för tipset på www.webdesignskolan.com, den var guld värd. Jag har nu lärt mig hur man gör en meny med css, tack. Mycket smidigare än det gamla "roll over" med en massa upp-ner bilder som man fick skapa osv.
 
Gratis? isf kan www.hotserv.dk rekommenderas, annars ska www.loopia.se vara väldigt bra. Min sida ligger på hotserv.dk, förut låg den på www.frac.dk, men dom kör phpservern i safemode vilket innnebär att vissa funktioner inte fungerar för att skydda servern mot sabotage mm.

edit: såg nu att du ville ha mycket plats också, då är nog loopia bra, på hotserv.dk får du 40mb tror jag + 10mb mysql databas.
 
Vi behöver nästan 1 Gb långsiktigt, vi betalar gärna ,,,men inga fantasisummor.

Alltså mycket plats, php samt mysql databas.

Tipsa mig!!!!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.