Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kringutrusting och enkla tips för en nybörjare..

Produkter
(logga in för att koppla)

CapeZero

Medlem
Hej alla!
Måste säga detta är ett lärorikt sida *berömmer mycket saker*

Jo det är som så att jag har nyligen börjat fotografera div motiv, bilar och lite människor. Då jag tycker om att se sånt som är vackert på bild varför skulle jag själv inte kunna ta bilderna. Funderar då lite på vad som kan vara bra och ha som kringutrustning m.m. när jag ska göra enklare fotografering/fotojobb. Något spec som jag bör tänka på.

Jag har i dag en Konica Minolta A200 och ett trebens stativ. Även 1 st extra batteri och 220v adapter till kameran, för brist på ström vill man juh inte ha. Och 2 st 512 MB minnen.

Som jag har förstått så kan det även vara bra att ha lite mer saker för att få till det dära lilla extra i en bild... Men vad är det mer man behöver och i hur mycket pengar kan man landa på utan att bli ruinerad?

Mvh: Håkan Z

Det du troligen behöver mest och det som ger bästa resultatet är; träning och rutin. Fota och titta på andras bilder och fippla på med kameran. Du har en grundutrustning som räcker för det mesta. Efftersom du skriver att du är nybörjare utgår jag från att det är du som skall förbättras och att kameran duger vet jag. Billigt råd, men kanske tråkigt om köptarmen suger,

En extern blixt är ju någonting som kommer till stor nytta i många situationer.
Både ute och inne.

Och du känner att du måste köpa något så kan ju en polfilter vara en sådan sak, som inte är så jättedyr. Det kan användas för att ta bort oönskade reflexer från exempelvis bilar.
Annars är jag inne på Johans linje. Det går att ta mycket fina bilder med den utrustningen du har, med rätt kunskap och ett bra bildseende.

Tackar för de svaren, kan juh då tillägga att jag är inte helt grön på området, har fotograferat lite förut dock inte haft någon egen kamera. =( lägger upp lite bilder med tiden.

Johan: Det låter som ett väldigt bra tips och möjligheterna på min kamera kan jag nästan drunka i inställningar. Ska jobba på mina kunskaper lite så får jag se hur det går.

Micael: Okej, vad bör jag tänka på vid blixt köp då? Vet konica minolta har tre nya modeller som passar min kamera men inte direkt någon koll vad som kan vara bra. Lite mer idé där kanske?

Robert: Okej, alltså polaritations filter om jag inte har missuppfattat förkortningen polfilter. Ja de är juh inte så dyra, även läst någonstans om uv-filter, det skulle visst oxå vara bra?

Det låter som jag har gjort ett bra val av kamera att börja jobba med. Ska slipa lite på mitt öga & förfina mina kunskaper med kameran bara så blir det nog ganska bra bilder i slutändan.

Ja, precis, polarisationsfilter. :)
UV-filter använder många som skydd för frontlinsen på objektivet. I övrigt har man ingen direkt nytta av det. Det påverkar inte bildresultatet nämnvärt, för det mesta inte alls.

Vad gäller extern blixt så kan det vara bra om den går att vinkla i både sidled och höjdled. En bouncer kan vara bra att ha för att få ett lite mjukare ljus. I övrigt får de som kan Konica Minolta svara, för jag är inte särskilt insatt i deras blixtar.

okej då behöver jag inte handla på mig nåt sånt då.. blir det några mer kronor till något annat :p men men vad är en "bouncer" *känner mig väldigt nybörjare heltplötsligt*

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar