Annons

Kretik och effektivisering!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror det är en fördel att visa många bilder på en och samma gång. Visserligen blir sidan lite trögare att ladda, men å andra sidan så orkar man kanske inte klicka genom hela portfolion och tröttnar då kanske.

Det andra du bad om vet jag inte. Men med databas och php kanske :)

/ Marcus
 
Beror ju på vilka program du förfogar över ???
PS har ju inbyggd grej när det gäller att visa bilder...Går superlätt att fica till album med bilder....
Fast jag personligen föredrar Macrobedia dreamwever som då har samma funktion...
 
Jag gillar inte ramen på bilderna riktigt. Tycker nog att du ska ha lite högre upplösning med, nu är de ungefär lika stora som vanliga thumbnails. :)

Den känns nog lite obalanserad med, som att menyn sticker ut lite för långt åt höger, känns nästan ännu sneare när man tittar på textsidorna också.

Det fattas ett s i creationS på contact-sidan.

Om du har möjlighet att använda t.ex. php så är det lätt att göra så att det använder alla bilderna i en viss mapp, eller läser av från en databas vilka som ska synas, det snabbar upp uppdaterin en del.


OT: Vad är meningen med panoramabilderna som man kan ladda ner på download-sidan? Ingår de i portfolion?

Edit: Sidan heter "untitled document". :)
 
Senast ändrad:
Biber skrev:
Jag gillar inte ramen på bilderna riktigt. Tycker nog att du ska ha lite högre upplösning med, nu är de ungefär lika stora som vanliga thumbnails. :)

Den känns nog lite obalanserad med, som att menyn sticker ut lite för långt åt höger, känns nästan ännu sneare när man tittar på textsidorna också.

Det fattas ett s i creationS på contact-sidan.

Om du har möjlighet att använda t.ex. php så är det lätt att göra så att det använder alla bilderna i en viss mapp, eller läser av från en databas vilka som ska synas, det snabbar upp uppdaterin en del.


OT: Vad är meningen med panoramabilderna som man kan ladda ner på download-sidan? Ingår de i portfolion?

Edit: Sidan heter "untitled document". :)

Jag gissar att du kör med väldigt hög upplösning, jag kör med 1600x1200 och jag håller med dig, det ser litet ut då. Kör man dock med 1025x768 som faktiskt 92% av alla internet användare faktiskt gör så tycker jag att storleken är lagom. Testa kolla på sidan i mindre upplösning.
Panoramabilderna tycker jag blir så konstiga när man kollar på dom i en webbrowser. Därför tyckte jag det var bättre att man fick ladda ner dom och kolla på dom med annat bildhanteringsprogram. Fast placeringen under Download är kanske lite fel. Skall försöka fixa så att allt hamnar mer i mitten, fast jag har allt centrerat med undantag ifrån texten så jag vet inte riktigt hur jag skall få det mer i mitten. Loggan kanske gör att man upplever den obalancerad. Skall kolla på den. Jag skulle väldigt gärna vilja lära mig PHP men jag vet inte riktigt vart jag skall vända mig, har inte heller tillgång till annan webhost. Har inte lust att lägga ut större pengar på ett heller.

Tack för all kritik, skall kolla på det genast!

//Mattias
 
Jag kör 1280x1024 på en 19" tft.

Edit: Om du redan kan något annat programmeringsspråk och vill lära dig php så är deras egen dokumentation jättebra.
www.php.net
 
Macanvändare kan inte hämta dina filer för titt. Du använder "linkto" vilket inte fungerar för oss med Mac osx.

Jag tycker inte att det är så kul heller egentligen att behöva ladda ner bilder för att titta på dem och skulle inte ha byggt så själv. Dels p g a att jaag som besökare skulle slopat titten på dem, dels för att jag inte vill att mina bilder laddas ner hur som helst.
 
Biber skrev:
Jag kör 1280x1024 på en 19" tft.

Edit: Om du redan kan något annat programmeringsspråk och vill lära dig php så är deras egen dokumentation jättebra.
www.php.net

Har du något förslag på storlek? Jag tycker det är så svårt att få en bild lagom stor för 1024x768 men ändå inte för liten för högre upplösningar.

//Mattias
 
lotelo skrev:
...dels för att jag inte vill att mina bilder laddas ner hur som helst.
Det spelar egentligen ingen roll, de laddas ner även när folk bara tittar på dem. Däremot är det ju som du säger jobbigt för besökarna att behöva ladda ner zipfiler manuellt för att kunna titta på en bild i taget.

Edit:
Mattias, jag brukar inte vara så jätteförsiktig med storlek, så de brukar ofta bli för stora för många med mindre upplösning tyvärr. :)
Ett tips kan ju vara att sikta på typ 640xn eller något i den stilen, den storleken brukar passa hos de flesta.

Jag har gjort så här på min egen sida: http://biber.ath.cx (jobbar fortfarande på den)
 
Biber skrev:
Det spelar egentligen ingen roll, de laddas ner även när folk bara tittar på dem. Däremot är det ju som du säger jobbigt för besökarna att behöva ladda ner zipfiler manuellt för att kunna titta på en bild i taget.

Jo, det är sant. Jag läste någonstans att man inte för göra en kopia av en bild? Alltså även spara en kopia på hårddisken skulle räknas som en kopia. Precis som du säger så kopieras ju alla bilder man kollar på automatiskt till disken?
Vad säger lagen?

//Mattias
 
Allt sparas ju i temporary. Det jag syftade på var att inte uppmuntra till nedladdning. Att det går att sno ner en bild ändå vet nog de flesta men förhoppningsvis är det färre som gör det om det inte krävs..
 
Vad tycker ni om en "intro" sida där man kan välja upplösning? Så att alla ser bilderna så stora som det går?

//Mattias
 
Biber skrev:
Det spelar egentligen ingen roll, de laddas ner även när folk bara tittar på dem. Däremot är det ju som du säger jobbigt för besökarna att behöva ladda ner zipfiler manuellt för att kunna titta på en bild i taget.

Edit:
Mattias, jag brukar inte vara så jätteförsiktig med storlek, så de brukar ofta bli för stora för många med mindre upplösning tyvärr. :)
Ett tips kan ju vara att sikta på typ 640xn eller något i den stilen, den storleken brukar passa hos de flesta.

Jag har gjort så här på min egen sida: http://biber.ath.cx (jobbar fortfarande på den)

Är det bättre att dra upp varje bild på helskärm? Eller skall man försöka ha någon vidare-funktion så man kan bläddra sig fram?
 
Sidor som automatiskt går upp i helskärm tycker jag är rätt jobbiga.
En nästa-knapp är väl praktiskt som extrafunktion kanske, men det är trevligt för besökarna att lätt kunna hitta en viss bild igen när de kommer tillbaka till sidan, och då är det bra med thumbnails eller något i den stilen.

En sida för varje upplösning blir minst dubbelt så mycket jobb för dig vid varje uppdatering. Ska du ha flera så blir det ännu värre.
 
Zangarh skrev:
Gillar layouten. Liknar ju min ;)

www.patrikadolfsson.com

Bilderna tar lång tid att ladda.. Jag sitter på 13MBit/s så något galet är det

Lite trist med grått?

/Patrik

Vilken snygg layout du har! Snygga bilder också!
Skumt att det tar lång tid att tanka bilderna? Dom ligger på 30kb st så det borde inte ta långt tid. Det är väll Felia som är i farten.
Gillar din lösning med Fler bilder.. Att den länkar vidare till en helt annan layout. Tror jag skall försöka göra något liknande om det är ok?

Edit: Patrik, Hur gör du för att få sån otrolig skärpa i dina bilder?

//Mattias
 
Senast ändrad:
Hej Patrik
Det var fina bilder, särskilt de från Landsort. Ock hemsidan är en av de bättre jag sett och den fungerade dessutom mycket bra även för mej som är modemuppkopplad i 48 kbit.
Hälsningar Sten
 
Superfrog skrev:
Vilken snygg layout du har! Snygga bilder också!
Skumt att det tar lång tid att tanka bilderna? Dom ligger på 30kb st så det borde inte ta långt tid. Det är väll Felia som är i farten.
Gillar din lösning med Fler bilder.. Att den länkar vidare till en helt annan layout. Tror jag skall försöka göra något liknande om det är ok?

Edit: Patrik, Hur gör du för att få sån otrolig skärpa i dina bilder?

//Mattias

Självklart får du göra något liknande! Skärpan kommer från 10D:n, stativ, stadiga händer samt en variant på USM i photoshop. Dvs jag har gjort en action som gör lite bättre jobb än orginal USM :)

/Patrik
 
Senast ändrad:
Zangarh skrev:
Självklart får du göra något liknande! Skärpan kommer från 10D:n, stativ, stadiga händer samt en variant på USM i photoshop. Dvs jag har gjort en action som gör lite bättre jobb än orginal USM :)

/Patrik

Du kan inte dela med dig hur du har gjort actionen eller var har du laddat ner den / köpt den?

/ Marcus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.