Annons

Kreativitet

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasbi

Aktiv medlem
Nu har jag läst ett antal böcker om photoshop m.m.Men nu har jag insett att jag saknar något. KAN NÅGON GE MIG TIPS PÅ BÖCKER SOM BEHANDLAR KREATIVITET BAKOM OM KAMERAN EXPONERING LJUS KOMPOSITION MM. Jag behöver hjälp har sökt bla på adlibris men vill ha något bra engelska eller svenska spelar ingen roll.

"Konsten att ta vinnande bilder" av Göran Segeholm

Kanske inte precis vad du frågade efter men det kan vara något att kolla upp, en mycket bra bok enligt mig. Han tar upp lite grundläggande komposition och bildanalys. Låt inte bokens title avskräcka dig för den kan jag tycka är lite vilseledande. Jag har haft mycket nytta av boken.

Jag köpte "Kreativ fotografering med rätt EXPONERING" - Bryan Peterson, här på fotosidan. Inte så tokig.
Från början tyckte jag att boken var lite som "Fotografering för dummies" på ett amerikanskt sätt. En del tveksamma översättningar irriterade också.
Boken börjar på ett mycket fundamentalt plan - inget fel i det - men sedan kommer en del intressanta (men självklara) tips som jag inte hade tänkt på sedan den tiden jag fotade analogt, så det var en nyttig uppfräschning av kunskaperna.
Den kreativa fotograferingen, som du efterlyser och som boken egentligen handlar om, avhandlas sedan på ett förtjänstfullt sätt med flera bra exempel. Bara att bläddra i boken är därför roligt.
/Göran

Hej Jimmy
Har även själv köpt "Kreativ Fotografering - Exponering". Jag har gjort samma reflextion om bokens innehåll och upplägg. Håller med Dig till punkt och pricka även om kunskapsvärdet och även det med tanke på gamla analoga erfarenheter. Köper mig förmodligen ett polariseringsfilter - funderar vad ett FLW magentafilter kan vara för något.

Har även köpt och läst "Konsten att att ta vinnandebilder". Här har vi mycke ord och gamla självklarheter. Mig gav den inte så mycket men inte fel att läsa speciellt för nybörjare.

Om jag skall rekommendera någon bok så blir det "Kreativ Fotografering - Exponering"

Måste finnas någon fler bok. Det mesta man läser i dag handlar om tekniker och tips i bildbehandling men för att skapa en bra bild är det basen som skall vara bra och tilltalande sedan får man förstärka bilden med kreativ bildbehandling.

Hej

Måste finnas någon fler bok. Det mesta man läser i dag handlar om tekniker och tips i bildbehandling men för att skapa en bra bild är det basen som skall vara bra och tilltalande sedan får man förstärka bilden med kreativ bildbehandling.

Håller med till fullo, att detta med teknik (och prestanda) vevas sida upp och sida ner. Detta med bild kanske är svårare än så . .
Kanske är det så att när vi kommer in på det konstnärliga så kommer de personliga uttrycket in i bilden (..!). Detta kan uttryckas på så många sätt. Kan vara som med skrivande; går inte att "lära" sig. Måste prova sig fram och läsa mycket av andra. Slutsatsen är att man får titta mycket på bilder, låta sig inspireras och prova sig fram . . .
/Göran

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar