Annons

Krav för att få kallas MACRO ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dimage7d

Aktiv medlem
Jag ser att kitobjektivet på min D7D (28-100) kallas för MACRO.
Inte kan jag ta några speciellt bra närbilder med det objektivet.

Så vad finns det för oskrivna regler för när tillverkarna stämplar macro på ett objektiv?

Macro är egentligen 1:1 eller mer.

Tror knappast att det finns någon regel utan det är väl snarare ett marknadsföringsknep. Kanske är närgränsen bra för just detta objektiv, i relativa termer.

MortenG skrev:
Macro är egentligen 1:1 eller mer.

Tror knappast att det finns någon regel utan det är väl snarare ett marknadsföringsknep. Kanske är närgränsen bra för just detta objektiv, i relativa termer.

Marknadsföringsknep låter det som.

Närgränsen är 0.48 meter

Dimage7d skrev:

Närgränsen är 0.48 meter

Närgrensen har inte så mycket med det att göra utan det är förstoringsgraden som är av betydelse.

1:2 brukar ju vara gränsen för vad som är macro men det är ingen lag så det kan variera en hel del.
"äkta" macro brukar vara 1:1 dvs motivet är lika stort på filmplanet som i verkligheten.

Har du en knapp för macroläge??
Tror att det har med autofokusen att göra, så att den anpassar sig mer till en närbild. Skärpedjupet är ju kortare då så då är det väl troligt att AF ökar känsligheten, kanske på bekostnad av hastigheten exempelvis.
Vad står det i manualen??

Midhrafn skrev:
Har du en knapp för macroläge??
Tror att det har med autofokusen att göra, så att den anpassar sig mer till en närbild. Skärpedjupet är ju kortare då så då är det väl troligt att AF ökar känsligheten, kanske på bekostnad av hastigheten exempelvis.
Vad står det i manualen??

Nja...

Knappen brukar innebära att objektivet går över till macroläge. Du kan lätt se på ett macroobjektiv när det händer eftersom det då normalt blir flera centimeter längre när linserna flyttas så att dom hamnar i macroläge.
Hade man inte haft denna funktion hade man inte kunnat använda ett macroobjektiv till annan fotografering pga förstoringsgraden.

Makroläget brukar bara innebära att man ökar fokusområdet (knappen är en spärr som stoppar fokusrörelsen vid en längre närgräns i "normalläge"). Detta för att kameran inte ska behöva veva igenom hela området när man autofokuserar på normala avstånd.

Såvitt jag kan se står det "Macro" på nästan alla zoomobjektiv i "konsumentklass", förmodligen bara för att alla andra gör det... Störtlöjligt.

detta är macro!

(Bilden föreställer spetsen på en skruv som är nästan 3mm lång)

Bilagor

• crw_1374_jfr.jpg
    crw_1374_jfr.jpg
    42.5 KB · Visningar: 388
Dimage7d skrev:

Närgränsen är 0.48 meter

och? närgränsen på mitt EF100 2,8 macro är 0,31
det är det som är vitsen! macro är INTE synonymt med kort närgräns vilket man lätt tror om man är van vid kompakter...

iZØ skrev:
och? närgränsen på mitt EF100 2,8 macro är 0,31
det är det som är vitsen! macro är INTE synonymt med kort närgräns vilket man lätt tror om man är van vid kompakter...

Helt riktigt. Närgränsen på mitt 100-400 är 1.8 meter och närgränsen på mitt 17-40 är 0.18 meter, ändå ger 100-400'at större förstoringsgrad (har jag för mig i alla fall)

Hmm, vad jag menade med relativt bra närgräns var att om du har två 28-75 objektiv där det ena har en närgräns på 30 cm och kallas macro och det andra har 70 cm och inte gör det. Som en teori på varför det kanske står macro på olika typer av objektiv med liknande brännvidd... Givetvis innebär det att avbildningskalan är högre på "Macro" optiken. Men kanske en dålig teori då. :DDD

Macro är 1:5 till 1:1

Micro är 1:1 och större

Åtminstone enligt vad jag har lärt mig.

Definitioner som utgår från avbildningsskala är ju rätt meningslösa - annars skulle ju storformatsfotografer hålla på med makro mest hela tiden. Och digitalkompaktägare nästan aldrig.

Fast jag tycker förvisso det är rätt överflödigt med en definition i sig. Makro är ju dessutom en teknisk term som man bara använder om man pratar med fotografer. Annars pratas det ju om närbilder. Och det brukar man ju göra när det känns som en närbild, även utan linjaler i rutan.

jimh skrev:
Definitioner som utgår från avbildningsskala är ju rätt meningslösa - annars skulle ju storformatsfotografer hålla på med makro mest hela tiden. Och digitalkompaktägare nästan aldrig.

Fast jag tycker förvisso det är rätt överflödigt med en definition i sig. Makro är ju dessutom en teknisk term som man bara använder om man pratar med fotografer. Annars pratas det ju om närbilder. Och det brukar man ju göra när det känns som en närbild, även utan linjaler i rutan.

Är inte 1:1 1:1 även med storformat?

Jag håller med Jim, det är nog en lite överflödig och odefinerad(?) term.. Men termen har ändå en innebörd och jag kan tycka att det används i marknadsföringssyfte på ett småfult sätt. Det blir svårare för någon oinsatt att skilja på ett macro 1:4 och ett macro 5:1 om det står macro på optik till höger o vänster. :)
/M

Dajo skrev:
Är inte 1:1 1:1 även med storformat?
Visst är det det. Men de fotosituationer det blir aktuellt vid ser annorlunda ut. Ett tajt ansiktsporträtt med en 8x10-tummare är ju 1:1 men knappast så makrigt.

I äldre tider gjorde man sällan några förstoringar utan nöjde sig med kontaktkopior, och då blir ju avbildningsskalan på filmen densamma som på den färdiga bilden, d v s med skala 1:1 blir motivet lika stort på bilden som i verkligheten. Detta är troligen den historiska bakgrunden till att just skala 1:1 har kommit att få status som gräns till makrofotografins underbara värld. När sedan förstoringsapparaterna (och småbildsformatet) slog igenom så var skala 1:1 (på filmen) så inkört som ”makrogräns” att man fortsatte med denna definition trots att avbildningsskalan på den färdiga förstoringen ju är betydligt högre.

jimh skrev:

Det man borde prata om är ju minsta motivstorlek (den minsta storlek som kan fylla ut hela bredden eller diagonalen eller nåt på bilden, och ändå vara i fokus).

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar