Annons

Kraschat Sandisk Extreme - HJÄLP!

Produkter
(logga in för att koppla)

MixPix

Aktiv medlem
Sandisk Extreme 60MB/s 32GB.

Fotade idag tills kameran inte ville mer, felmeddelande om att bilden inte kunde visas när jag försökte se din på kameran. Bläddrade tillbax och då var ca hälften av bilderna ej visningsbara.

Stängde kameran o startade igen, felmeddelande: "Kortet kan inte läsas. Sätt i kortet på nytt/byt kort eller formatera det med kameran".
Kortet är troligtvis inte ens fullt.

Slängde in ett annat CF kort och då funkade allt igen.

Väl hemma funkar inte kortet, "ej formaterat".

Tankade hem Sandisk Reque Pro men när jag ska välja drive att återställa går det såklart inte då windows inte tycker att den är formaterad.

VAD GÖRA? HJÄLP snälla om nån vet!
 
Samma här!

Sandisk Extreme 60MB/s 32GB.

Fotade idag tills kameran inte ville mer, felmeddelande om att bilden inte kunde visas när jag försökte se din på kameran. Bläddrade tillbax och då var ca hälften av bilderna ej visningsbara.

Stängde kameran o startade igen, felmeddelande: "Kortet kan inte läsas. Sätt i kortet på nytt/byt kort eller formatera det med kameran".
Kortet är troligtvis inte ens fullt.

Slängde in ett annat CF kort och då funkade allt igen.

Väl hemma funkar inte kortet, "ej formaterat".

Tankade hem Sandisk Reque Pro men när jag ska välja drive att återställa går det såklart inte då windows inte tycker att den är formaterad.

VAD GÖRA? HJÄLP snälla om nån vet!

Råkat ut för samma med min 7D. Alla mina 16 gb kort uppträder likadant. Sätter jag däremot samma kort i min 40D funkar de klockrent. 7D:n funkar fortfarande med mina 4 Gb kort. Kameran med kort är på väg till verkstan. Man undrar om det är korten eller kameran? Vilken kamera och vilken firmware har du?
 
Råkat ut för samma med min 7D. Alla mina 16 gb kort uppträder likadant. Sätter jag däremot samma kort i min 40D funkar de klockrent. 7D:n funkar fortfarande med mina 4 Gb kort. Kameran med kort är på väg till verkstan. Man undrar om det är korten eller kameran? Vilken kamera och vilken firmware har du?

Jag har ju kört med kortet förut utan problem. Bytte till ett 16GB kingston kort o det funkade med.
7D med FW 1.2.3.
 
Ok

Jag har ju kört med kortet förut utan problem. Bytte till ett 16GB kingston kort o det funkade med.
7D med FW 1.2.3.

Jag har den nya 1.2.4. Då var det förmodligen inte denna det var problem med. Har du testat om kortet funkar i annan canonkamera. Mina gick att läsa och formatera i min 40D.
 
Jag har den nya 1.2.4. Då var det förmodligen inte denna det var problem med. Har du testat om kortet funkar i annan canonkamera. Mina gick att läsa och formatera i min 40D.

Funkar ej i nån kamera jag testat (7D, 50D, 350D).
Funkar ej i någon minneskortsläsare, inte i varken ubuntu eller winXP för den delen.

Googlade o det verkar vara ett vanligt problem.
Mitt likadana 16GB kort har fungerat klanderfritt i 2år.

Funderar på att formatera det o sen köra nån rescue?
 
Inte samma

Funkar ej i nån kamera jag testat (7D, 50D, 350D).
Funkar ej i någon minneskortsläsare, inte i varken ubuntu eller winXP för den delen.

Googlade o det verkar vara ett vanligt problem.
Mitt likadana 16GB kort har fungerat klanderfritt i 2år.

Funderar på att formatera det o sen köra nån rescue?

Då har vi inte riktigt samma fel.
 
Sandisk Extreme 60MB/s 32GB.

Fotade idag tills kameran inte ville mer, felmeddelande om att bilden inte kunde visas när jag försökte se din på kameran. Bläddrade tillbax och då var ca hälften av bilderna ej visningsbara.

Stängde kameran o startade igen, felmeddelande: "Kortet kan inte läsas. Sätt i kortet på nytt/byt kort eller formatera det med kameran".
Kortet är troligtvis inte ens fullt.

Slängde in ett annat CF kort och då funkade allt igen.

Väl hemma funkar inte kortet, "ej formaterat".

Tankade hem Sandisk Reque Pro men när jag ska välja drive att återställa går det såklart inte då windows inte tycker att den är formaterad.

VAD GÖRA? HJÄLP snälla om nån vet!
Testa Recuva. Annars blir det nog att snabbformatera och testa därefter.
 
Vanligtvis går informationen att återhämta från ett formatterat kort så länge du inte skrivit över den med ny information. Men är det ett rent tekniskt fel så kan det naturligtvis bli mer problematiskt för då är nog informationen så gott som borta.

/ Magnus
 
Lyckades få tillbaks data igår.

Lite orolig för kortet dock. Mitt dito 16GB kort har jag som sagt kört utan problem i 2 år, detta nya 32GB kortet är 1 månad gammalt...

Sen ska det tilläggas att 16GB kortet körts i min 50D, 32GB kortet i min 7D så det kan likaväl vara kameraberoende.
 
byta minnesläsare

Lyckades få tillbaks data igår.

Lite orolig för kortet dock. Mitt dito 16GB kort har jag som sagt kört utan problem i 2 år, detta nya 32GB kortet är 1 månad gammalt...

Sen ska det tilläggas att 16GB kortet körts i min 50D, 32GB kortet i min 7D så det kan likaväl vara kameraberoende.

Det var något skumt fel på kamerans minneskortsläsare på min kamera. Nu utbytt.
 
vill du rädda bilderna eller kortet?

jag har fått ett korta paja i rom typ näst sista dagen, kortet var på 8gig och alla bilder var borta. surt som fan. men sen dess sätter jag inte in större kort än 512 eller 1 gig i kameran. kort tar inte mycket plats de små är dessutom billiga och jag har alltid säkrat bilderna genom att ha bilderna spridda.
 
vill du rädda bilderna eller kortet?

jag har fått ett korta paja i rom typ näst sista dagen, kortet var på 8gig och alla bilder var borta. surt som fan. men sen dess sätter jag inte in större kort än 512 eller 1 gig i kameran. kort tar inte mycket plats de små är dessutom billiga och jag har alltid säkrat bilderna genom att ha bilderna spridda.
Brukar ju gå att rädda bilderna från kort. Och har kortet fysiskt gått itu finns alltid företag som sysslar med att öppna upp dem.
 
Efter formatering har det funkat som det ska....hittills...

För andra som läser så verkar nya FW 1.2.5 till 7D innehålla en del bugfixar som berör just CF-kort.
 
Lågnivåformatering.

Har haft liknande problem med min 7D.
Fick rådet av en tekniker på Canon att lågnivåformatera, dvs inte snabbformater, korten i datorn.

Stor chans att det är något i filsystemet som är tokigt, och att själva kortet funkar som det skall.
Efter att jag lågnivåformaterat mina kort har det funkat klart bättre.

Förhoppningsvis så är buggen i kameran (min uppfattning om vad som orsakat grundproblemet) rättad i FW 1.2.5.
 
Nu menar jag inte att säga emot dig! :)

Men mitt likadana 16GB kort har jag kört i min 50D i drygt 2 år utan problem. Då har det (snabb-)formaterats i datorn, i kameran, ibland bara raderat bilder. Använt olika datorer, olika OS, olika kortläsare etc utan problem.

Med det sagt samt att det faktiskt kommer uppdateringar kring CF-kort i ny FW så _gissar_ jag att problemet faktiskt ligger i kameran.
 
Har haft liknande problem med min 7D.
Fick rådet av en tekniker på Canon att lågnivåformatera, dvs inte snabbformater, korten i datorn.

Stor chans att det är något i filsystemet som är tokigt, och att själva kortet funkar som det skall.
Efter att jag lågnivåformaterat mina kort har det funkat klart bättre.

Förhoppningsvis så är buggen i kameran (min uppfattning om vad som orsakat grundproblemet) rättad i FW 1.2.5.
Vad jag vet är det enbart SD-kort som ska lågnivåformateras då dessa inte har någon egenkontroll på dåliga delar i kortet. CF kontrollerar det självt och stänger ned de dåliga sektorerna.
 
Vad jag vet är det enbart SD-kort som ska lågnivåformateras då dessa inte har någon egenkontroll på dåliga delar i kortet. CF kontrollerar det självt och stänger ned de dåliga sektorerna.

Att CF-kortet kontrollerar dåliga sektorer självt är bra.
Men, det förhindrar i sig inte risken för fel i själva filsystemet.

Kamerorna använder filsystemet FAT, som inte precis är så stabilt.
En "vanlig" formattering tar bort en liten del av det som finns på själva kortet, och orsakar därför "rester".
Dessa rester kan orsaka problem.
Problem som faktiskt inträffar ibland.

Med allra största sannolikhet är det precis det jag själv råkat ut för tidigare.
Till saken hör också att lågnivåformatering inte är det samma som att kontrollera vad som är dåliga sektorer.

Lågnivåformatering i sig innebär egentligen bara att du skriver över hela disken med nollor för att rensa den från all information.

Detta leder till att du inte har kvar några rester, och därmed eliminerar risken för problem i det filsystem som kameran sedan skapar.

Bra att tänka på är, att efter lågnivåformatering brukar man behöva göra en "vanlig" formatering i kameran för att den ska kunna skapa de mappar som krävs.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.