Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kraschat minneskort x 2

Produkter
(logga in för att koppla)

Newnoise

Aktiv medlem
Hej.

Mitt SanDisk 32GB (80MB/s) har kraschat. Får felmeddelande :

"Disken i enheten H: behöver formateras innan den kan användas"
"Vill du formatera?" Valen är "Formatera/Avbryt"

Detta hände i första gången i somras, kunde då rädda alla bilder med programmet Testdisk. Kortet har fungerat felfritt fram tills idag då samma sak hände. Denna gång gick det inte att rädda bilderna utan felmeddelandet kommer upp i samband med att Testdisk körs (inte så viktiga bilder dock).

Frågan är om jag vågar använda kortet eller om det bara är att kassera?
Är det normalt slitage eller kan jag göra något för att detta inte ska hända igen? det är ju skit läskigt om man inte vågar lita på sina minneskort!

Kortet är original och jag använder en enkel SD USB2 adapter för överföringen.

Tack på förhand, John

Kasta det och köp nytt det är ju inte värt att förlora bilder för ett pris av en 500 hundring vad ett nytt kort kostar.
Köp Sandisc igen jag har aldrig haft problem med dom, du har bara haft lite otur.
Det kan ju vara kameran som knäcker dom, men testa och köp nytt kort och se om det kommer tillbaks felet.
Billig peng för felsökning.

Det är inte nödvändigtvis kortets fel (du kan ju förövrigt testa det genom att läsa och skriva till det, googla :))
Jag har fått trasiga filer och filsystem när piggarna i kamerans CF-plats varit skitiga. I mitt fall dög det att blåsa rent kortplatsen med en blåsbälg. Lycka till! :)

Det är inte nödvändigtvis kortets fel (du kan ju förövrigt testa det genom att läsa och skriva till det, googla :))
Jag har fått trasiga filer och filsystem när piggarna i kamerans CF-plats varit skitiga. I mitt fall dög det att blåsa rent kortplatsen med en blåsbälg. Lycka till! :)

Kortet har fungerat i typ två månader efter första kraschen, och fungerar nu igen. Känns lite risky att använda det så det får nog åka i papperskorgen

Generellt:

* Formattera alltid kortet efter varje tömmning, i *kameran*.
* Prova en annan SD-läsare när problemet visar sig.

Nu var det ju inget CF kort utan SD då finns det ju inga "piggar" men ett bra förslag annars, böjda skadade piggar är det vanligaste annars.

Minneskort har en begränsad livslängd.
De tål bara ett begränsat antal skrivningar.
Sedan går de sönder, rent fysiskt genom att elektroniken i "bränns" sönder.

Så, när ett kort krånglar upprepat.
Är det enda vettiga att slänga det.

Av just den anledningen så har jag 8 mindre kort som används i turordning.
Falerar ett kort så förlorar jag inte allt.

Säkert 1-2 ggr var 14e dag
Ja, det borde ju räcka. Du kanske bör testa en annan minneskortsläsare, alternativt köra med sladd från kameran under ett halvår?

För att rädda bilderna, om bilderna nu inte var så värdefulla, snabbformatera i datorn och återskapa med testdisk. Därefter en lågnivåformatering i datorn, med en annan kortläsare.

om jag får fel på kort från sandisk lämnar jag tillbaka det till återförsäljaren o får ett nytt sandisk har vad jag vet garanti på korten. Har du bara det kortet? har du använt andra kort annars utan problem? Det kan vara fel på bara det kortat så jag hade skickat tillbaka det o bytt ut det kör aldrig med kort som krånglar vissa jobb går inte att göra om så det är oerhört viktigt att det funkar.

Din kortläsare är kanske lite äldre finns flera nya usb 3 läsare för runt 300 kr som är bra. Grunden för att slippa problem är att formatera korten i kameran varje gång du ska tömma det jag själv kör sandisk o har sällan problem trots att jag tar runt 200000 bilder per år men jag har visserligen ca 15 kort med 32gb o köper oftast dom bättre kör snabba extreme pro korten 95mb/s.

här finns bra kortläsare som sandisk o trancend
http://www.hegethorns.se/Meny/Tillbehor/Minneskort___USB/Kortlasare___tillbehor

om jag får fel på kort från sandisk lämnar jag tillbaka det till återförsäljaren o får ett nytt sandisk har vad jag vet garanti på korten. Har du bara det kortet? har du använt andra kort annars utan problem? Det kan vara fel på bara det kortat så jag hade skickat tillbaka det o bytt ut det kör aldrig med kort som krånglar vissa jobb går inte att göra om så det är oerhört viktigt att det funkar.

Din kortläsare är kanske lite äldre finns flera nya usb 3 läsare för runt 300 kr som är bra. Grunden för att slippa problem är att formatera korten i kameran varje gång du ska tömma det jag själv kör sandisk o har sällan problem trots att jag tar runt 200000 bilder per år men jag har visserligen ca 15 kort med 32gb o köper oftast dom bättre kör snabba extreme pro korten 95mb/s.

här finns bra kortläsare som sandisk o trancend
http://www.hegethorns.se/Meny/Tillbehor/Minneskort___USB/Kortlasare___tillbehor

Tack för tipsen kan nog vara aktuellt med en ny kortläsare.
Angående kortet så kan det nog bli svårt att reklammera det, fick det som "plåster på såren" för en krånglande kamera, så har nog inget kvitto på det...

/John

Själv för jag över bilderna direkt från kameran för att slippa slitaget av att plocka i och ur kortet varje gång, för det sliter på kontaktytorna och nu är inte SD-kort fullt lika känsliga som tex, USB-stickor men dom är känsliga.
Och som sagts redan med priserna idag på SD-kort så finns det ingen anledning att trilskas på med ett kort som väl har börjat dumma sig, några hundralappar mot att kanske förlora några el, alla bilder pga ett defekt kort känns ju som en no brainer ;)
Och som snap01 sa sandisk och dom flesta övriga märken som tillverkar minneskort/minnesmedia brukar ersätta defekta kort/USB-stickor utan något tjafs ofta även om fabriksgarantin inte längre är giltig, självklart inte om kortet är typ +4år gammalt men säg runt 3år så brukar dom större märkena inte bråka om man kontaktar dom. Som exempel jag köpte en refurbished USB-sticka på eBay en 32gb Corsair GTX och eftersom den var refurbished så hade den redan varit inne på fabrik och blivit fixad en gång, efter ca 18mån användning så fick jag liknande problem som OP här. Kontaktade Corsair och dom sa bara skicka in den till oss så ersätter vi den... Sagt gjort skickade iväg min 3veckor senare fick jag en ny på posten och det var den nyare versionen med USB 3 eftersom min gen 1 version med USB 2.0 hade utgått ur sortimentet. Så tveka inte att kontakta tillverkaren om era minneskort/USB-stickor/externa HDDs börjar bete sig konstigt, ni har inget att förlora men en minnesmedia att vinna ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar