Annons

Kraschad microdrive

Produkter
(logga in för att koppla)

maerklund

Aktiv medlem
Jaha, nu har det hänt, min Hitachi 2GB Microdrive har gått sönder efter en tids oövervakad förvaring i en ficka på kamerafodralet. Jag plockade upp den för att CF-kortet var fullt och konstaterade att plastasken var spräckt. När jag stoppade in driven i kameran (EOS10D) får jag error 02.
Någon som vet om det finns något att göra? Disken var tom som tur var, men är det lönt att försöka laga?
I fortsättningen blir det CF-kort i kameraväskan...
 
Nix. Kameran visar bara error 02 i displayen, det går ej att göra nåt annat. Stoppar jag den i datorns läsare så hör man ett visslande/rasslande ljud från disken. Datorn hittar den inte.
 
Den låter mekaniskt kraschad... nog bara att ta adjö o vara glad att den inte var full av värdefulla bilder... har själv bara Microdrivar i min fotoväska och peppar peppar så har de fungerat bra genom åren, men det e ju små mekaniska underverk så endera dagen...
 
Tja, rimligen är de ju mer känsliga än icke-mekaniska...

Mina microdrivar blir ibland så heta att de knappt går att ta på, det lär ju knappast gynna livslängden. Å andra sidan har de fungerat klanderfritt, det äldsta är väl 4 år eller nåt och nån gång har de fallit i golv/asfalt utan att ge upp.

När jag köpte Microdrive sista gången (jo, det var nog sista gången) så var ett motsvarande CF-kort dubbelt så dyrt. Så är det inte längre, så nästa gång blir det CF, om inte kameran jag har då har övergått till nåt modernare.


Edit: o precis när jag skrivit ovanstående hittade jag diskussionen http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=56831#post677139
 
wow... hur har det gått till? tappat dem?
Å andra sidan, tillverkas fortfarande Microdrives? och isåfall varför... ser i senaste Dustinkatalogen att det finns 8 GB CF-kort nuförtiden som kostar mindre än min första 1 GB micro kostade...
 
Been there, done that... nu är det bara CF som gäller i fortsättningen, med tanke på storlek, snabbhet, pris och den icke mekaniska konstruktionen.

Jag hade oturen att jag förlorade massor med bilder :(

Mitt SD Extreme III har "lifetime warranty", är det någon som har behövt att använda ganatin? Kontaktar man tillverkaren?

/Bilal
 
HDFS) (KGS skrev:
wow... hur har det gått till? tappat dem?

De har bara dött. Nån dog i kameran. Nån dog i kortläsaren.


Å andra sidan, tillverkas fortfarande Microdrives? och isåfall varför...

Jodå. Sony och Hitachi har. Dessutom sitter de i massor av MP3-spelare.

Min fru vill ha en Ipod mini som har microdrive, men jag vägrar köpa något annat än Ipod Nano som har flashminne.
 
Själv köpte jag en digital plånbok istället för att utöka samlingen av minneskort. Medan jag fotar med ena kortet kan jag tömma det andra... fast 4 GB i kameran är inte alls dumt.
 
Jo, det är tveklöst en tolkning som ligger nära tillhands när det gäller livstidsgaranti på pennor, tändare och minnen mm mm

Jag köpte en gång i tiden en ganska dyr datorväska, Targus, efter flera år gick den sönder, axelremmen gav upp efter flitigt användande och tung belastning, så jag åberopade livstidsgarantin och fick omgående en sprillans ny väska. Även den gick sönder efter ett par år och återigen byttes den ut utan frågor.

Den väskan håller än... Så ibland fungerar garantier bra :)
 
Tack för tipset, jag har faktiskt en väska modell dyrare från Targus som gick sönder, kanske dags att reklamera :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.