Annons

Kraschad extern hårddisk

Produkter
(logga in för att koppla)

fotografmanuelek

Aktiv medlem
Hej,

Har idag mist min kära externa WD-HDD. Någon som vet en bra firma i Sthlm som kan laga sådana? Jag har alla mina foton på den, även om jag har back-up på CD, så känns det inte helt bra.
 
Ett biligare alternativ om man är lite bevandrad kring datorer elle känner nån som är det.

Själva hårddisken inuti är standard, inget konstigt. Så det är fullt möjligt att plocka ur den och köra den som slav disk i en dator. Då kan man kopiera ut allt data och/eller använda diverse verktyg för att rädda det som räddas kan.

Jag gissar på att några sektorer gett upp på någon olycklig plats som pajat filsystemet.

Kan du beskriva hur det yttrar sig? Det som får dig att anta att disken kraschat.
 
Hårddisken tog som sagt ett dyk från datorbordet ner i golvet. Därefter när jag försökte starta den så knäppte det till några gånger och den la av igen. Nu har den stått en halv dag och då går den igång med fläktar och allt. Lampor lyser.
Men det är fortfarande ett svagt knäppande ljud i den med jämna mellanrum. Datorn har en gång lyckats identifiera en lokal disk. Men det går inte att öppna den eller se innehållet.

Jag har en laptop så det är inte så enkelt för mig(jag har heller inte kunskapen) att plocka ut disken och köra den i min vanliga burk.

Vad är ett rimligt pris för en firma att göra detta jobbet?
 
Jag antar (hoppas) att du inte tänkte köra vidare på hårddisken även om den råkar fungera sen igen. Köp en ny och försök kopiera över det som går. Resten kan du komplettera med innehållet på dina CD-skivor. Finns det någon anledning att skicka in hårddisken när du ändå har gjort backup?

Hoppas du får ordning på det!

mvh /Peter
 
Jag ska absolut inte köra vidare på den. Även om den går igång så vet man inte när den lägger av igen.
Jag ska försöka återskapa så mycket jag kan. Men som vanligt är det en hel del data som man inte har backup på.

Tack för svaren. Jag hoppas också jag kan lösa det.
 
Skickar man in det till Ibas så kommer dom med största sannolikhet fixa tillbaka datat, dom klarar det mesta. Men det kostar också, de gånger jag skickat in diskar så har det kostat ca 15000kr (obackuppade laptophårddiskar).

Det var visserligen några år sen sist, så jag vet inte riktigt vad priset ligger på numera.

OnTrack Easy Recovery har jag också testat med framgång för att ta fram data från korrupta diskar, men det förutsätter att disken funkar rent fysiskt, vilket kanske är tveksamt i ditt fall. Man kan ladda ner programmet gratis från Ibas sida och testa om det hittar något.
 
Om du har back-up på cd så tror jag inte det är värt att lämna in hårddisken för "datarecovery". En gissning är att en sådan operation skulle bli väldigt dyrbar, 5000-10000kr är nog inte ovanligt. Bättre då att köpa en ny hdd och lägga över bilderna från cd-backuperna även om det är lite jobb med det.
 
Risken när det gäller mekaniska skador, som det låter som det är här, är att varje sekund den är igång kan förvärra skadorna.

Om det är mycket viktigt som du inte har backup på så tycker jag att du skall stänga av disken medan du räknar pengar och bestämmer dig för om det är värt för dig att låta t.ex. IBAS titta på disken. De tar dock rejält betalt bara för att titta på den, om jag minns rätt, och ännu mer för att försöka rädda innehållet.

Om du kommer fram till att den backup du har är tillräcklig så kan du ju naturligtvis själv försöka dig på att rädda så mycket som möjligt. Om inte annat så är det en nyttig övning inför framtiden.

Börja då gärna med att kopiera disken med ett program som klarar av att gör bit för bit-kopiering som du lägger över på en fungerande hårddisk. Den kan du sedan ge dig på med olika dataräddningsverktyg utan att riskera att förstöra mer på originaldisken.

dd under Linux och andra UNIXar är ett bra program för ändamålet.
 
Tack för alla bra tips.
Jag har varit ute på stan och hört mig för, och det allra minsta jag ska räkna med är 5000:- för ett jobb. Så jag bestämde mig att bilderna jag har på cd är det viktigaste, och resten som fanns på hdd får helt enkelt gå till historien. Ny hdd är beställd, denna gång från Seagate, lite dyrare, men också förhoppningsvis bättre.
Den här gången ska den inte stå längst ut på databordet : )
 
I kommentarerna i länken ovanför var det nån som rekommenderade att ha hårddisken i ett externt hölje, så att man kunde föra över via USB direkt, o inte behöva starta datorn från scratch.

Plast tål väl kyla. :)
 
Om du själv ska backa upp hårddisken så krävs det att du har ytterligare en HD som är minst lika stor, att backa upp till. Men Roger Eriksson sa något bra i sitt inlägg

Roger Eriksson skrev:
Risken när det gäller mekaniska skador, som det låter som det är här, är att varje sekund den är igång kan förvärra skadorna.

Ta ett beslut för hur mycket dina bilder är värda. Tala gärna med någon dator kunnig som eventuellt kan uppskatta skadan bättre (om du inte kan det själv). Öppna aldrig HD´n själv då ett enda micro stor dammpartikell kan förstöra disken.

Om du har en mekanisk skada på disken så hjälper det inte att stoppa den i frysen.... för den delen så förstår jag inte vad det skulle göra för nytta oavsett vad en HD har för skada.... tror mest att det handlar om en skröna.
 
Ja det där frystricket låter lite för bra för att vara sant.

Hehe, men när den ändå ska kasseras så kan man ju prova... vem vet.. : )

Jag har hittat de flesta av mina fotografier på cd-skivor. Så det känns som den skatten är räddad. Filmer och musik kan jag ju få tag på igen.


Manuel
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.