Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kraschad D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Metica

Aktiv medlem
Hej på er!

I helgen provade jag att tappa min D70 rakt ner i asfalten, med ovandelen av kameran nedåt.

Inte speciellt förvånad noterade jag att Nikon inte byggt D70:n för denna omilda hantering. Chassit sprack.

Har någon erfarenhet av vad chassibyte och diverse småfixande kan kosta? Och vilka fel jag nu kan räkna med att kameran dras med?

Tack på förhand för all tänkbar hjälp.

Mvh /Peter
 
Ja, men funkar den över huvud taget?
Funkar den att ta bilder med (som inte ser mer konstiga ut än vanligt) har du haft änglavakt, och reparationerna bör väl inte vara så farliga (har du drulle-tillägg på hemförsäkringen?). Är den stendöd blir det ju värre = ny kamera antar jag?

//Lasse
 
Jodå, just nu funkar den iaf... Har provskjutit några fotografier som ser bra ut vid första anblicken, men jag inte hårdgranskat dem.

Ett nytt chassi lär nog dock vara enda alternativet då det spruckit på rätt många ställen, samt att sökardelen är sprucken och på väg att släppa från resten av huset.

:-(

Drulle ska finnas, men med hög självrisk.
 
Tja, vad ska jag svara?
Jag antar att du menar nytt skal - chassiet är själva stommen i mitten. Tycker du ska kolla med Nikon resp. försäkringbolaget om kostnader, sen får du göra en bedömning av vad det är värt. Det jag är rädd för är att det har hänt saker i kameran som visar sig senare. Just nu funkar den, men vad händer vid minsta törn i framtiden? Vad du kan hoppas på är att Nikon ger dig en genomgång och diagnos.

Samtidigt måste jag säga att det är otroligt att kameran höll - med all känslig elektronik å allt. Tur att du inte köpte Canon! ;-)

Aaaarghh! Jag väntar bombmattor från Canotisterna!

//Lasse
 
dobos skrev:
Tja, vad ska jag svara?
Jag antar att du menar nytt skal - chassiet är själva stommen i mitten. Tycker du ska kolla med Nikon resp. försäkringbolaget om kostnader, sen får du göra en bedömning av vad det är värt. Det jag är rädd för är att det har hänt saker i kameran som visar sig senare. Just nu funkar den, men vad händer vid minsta törn i framtiden? Vad du kan hoppas på är att Nikon ger dig en genomgång och diagnos.

Samtidigt måste jag säga att det är otroligt att kameran höll - med all känslig elektronik å allt. Tur att du inte köpte Canon! ;-)

Aaaarghh! Jag väntar bombmattor från Canotisterna!

//Lasse

Jag menar skal, ja. ;-)

Det satt ett ganska lätt objektiv påskruvat (som klarade sig fint). Fallet mot asfaltet var dessutom "bara" en meter. Men visst, jäkla tur hade man, helt klart.

Canon eller Nikon spelade nog en mycket liten roll denna gång. ;-)
 
Vad menar ni med "skalet"? Är inte hela kameran i princip ett gjutet chassie i ett stycke magnesiumlegering hos D70? Eller är det två bitar där den ena är "skal" och den andra chassie, med fäste för objektiv?

Du kanske kan langa upp en bild på eländet?
Funkar den så kan den väl få vara sprucken, hehe. Typ täta sprickorna med epoxi eller så... Kan tänka mig att det är saftigt dyrt att byta skal/chassie:-(
 
Makten skrev:
Vad menar ni med "skalet"? Är inte hela kameran i princip ett gjutet chassie i ett stycke magnesiumlegering hos D70? Eller är det två bitar där den ena är "skal" och den andra chassie, med fäste för objektiv?

Som jag ser det är chassiet det metall-/plaststycke i kameran som allt sitter fastskruvat på. Den ser man inte utifrån, men brukar kunna beskådas på skrytbilder från tillverkarna. Skalet är väl alla plastdelar man ser på utsidan - dessa går nog att byta ut om de skadas. Kan ha fel här dock - är inte expert.

//Lasse
 
Sprickorna ser ut som sprickor och är inte så mycket att titta på. Den delen av sökaren som sticker ut är dock på liten väg att lossna, och är skev jämfört med det man ser i sökaren. Det stör lite (har raster påslaget, så det syns).

Kameran har gått 40 000 exponeringar och ska (om jag får som jag vill) rulla ytterligare något halvår/år innan jag byter till D200.

Frågan är alltså befogad, kan man "laga" själv och i så fall hur? Epoxy är inte min avdelning... :-D
 
Jag skulle köra med superlim (de där små äckligt dyra, per droppe, limmen) och köra så länge det går. Det limmet brukar klara allt utom riktigt "fet" plast, så ett kamerachassi borde gå. Lätt hänt men man blir lika f-bannad när man gör nåt liknade...
 
Fråga Nikon i alla fall - de brukar vara bussiga. Det kan ju inte kosta mycket att få lite tips och råd.


//Lasse
 
Jepp. Jag åker till Upplands Väsby imorgon och utreder saken.

Jag skickar in lite information här efter det.

Mvh /Peter
 
Om jag har tur (!) så ska notan kosta runt 1000 spänn. Det var i alla fall vad teknikern sade vid första anblicken och utan att felsöka. Vi får väl se... (håll tummarna!)
 
Skräp

Sicket skräp! Det får mig att starkt överväga mitt intåg i den digitala världen (funderar på d70). Jag har tappat flera kameror utan att så stora skador uppstått, Nikon FE tillexempel.
 
Alltså, den verkar ju ha stått pall för smällen relativt bra.

Å andra sidan skulle jag vänta om jag vore du. På D200:an... Utan tvekan.
 
Re: Skräp

Björn Sjögren skrev:
Sicket skräp! Det får mig att starkt överväga mitt intåg i den digitala världen (funderar på d70). Jag har tappat flera kameror utan att så stora skador uppstått, Nikon FE tillexempel.

Men det har nog väldigt lite med den digitala tekniken att göra. Prova att tappa en F75 i backen så bli nog resultatet detsamma. Dessutom höll den ju ganska bra. D1/D2/D200(?) och Canons EOS-1:eek:r är ju rena pansarvagnarna.

//Lasse
 
Men... Hur funkar det där egentligen? Ta D1X:an som exempel. Tappa den i asfalten och det lär bli en sjuh-lvetes massa g-krafter som belastar innehållet i kameran, det vill säga den känsliga elektroniken. D70, å sin sida, där tar ju plasten all stryk och utgör därmed något utav en deformationszon. Till viss en viss gräns iaf...

Är ni med på vad jag menar? Tänker jag fel här?
En sak är ju stötar och slag, en annan en fullmonterad D1X med 80-200 å blixt påmonterad. Kanske med någon ytterligare extrautrustning.
 
Metica skrev:
Men... Hur funkar det där egentligen? Ta D1X:an som exempel. Tappa den i asfalten och det lär bli en sjuh-lvetes massa g-krafter som belastar innehållet i kameran, det vill säga den känsliga elektroniken. D70, å sin sida, där tar ju plasten all stryk och utgör därmed något utav en deformationszon. Till viss en viss gräns iaf...

Är ni med på vad jag menar? Tänker jag fel här?
En sak är ju stötar och slag, en annan en fullmonterad D1X med 80-200 å blixt påmonterad. Kanske med någon ytterligare extrautrustning.

Jo, men kameran är konstruerad för smällar på ett helt annat sätt. Man har haft det i åtanke vid konstruktionen. Jag vet inte exakt, men jag kan tänka mig att känsliga saker är gummiupphängda m.m. Sen ska man inte glömma vädertåligheten - proffshusen tål hällregn, har jag hört. Jag läste nåt reportage i Foto om nån som plåtade på en oljeplattform i ett sjuhelsikes väder med en F5 - no problems. Optiken är det dock olika med, beroende på modell.

//Lasse
 
Metica skrev:
Men... Hur funkar det där egentligen? Ta D1X:an som exempel. Tappa den i asfalten och det lär bli en sjuh-lvetes massa g-krafter som belastar innehållet i kameran, det vill säga den känsliga elektroniken. D70, å sin sida, där tar ju plasten all stryk och utgör därmed något utav en deformationszon. Till viss en viss gräns iaf...

Är ni med på vad jag menar? Tänker jag fel här?
En sak är ju stötar och slag, en annan en fullmonterad D1X med 80-200 å blixt påmonterad. Kanske med någon ytterligare extrautrustning.
Nu ska vi inte överskatta magnesiumlegeringar. De är mycket spröda, så det är inte alls säkert att ett sånt hus håller bättre än ett av plast när det gäller att tappa det i golvet. Blir nog snarare tusen bitar av magnesiumhuset, medan plasten spricker "segt" så att säga.
Däremot är metallhuset säkerligen tåligare mot repor och småstötar.

Sen tror jag nog att det mest är de mekaniska delarna som tar stryk av höga G-krafter, såsom slutaren t ex. Men det är ju inte roligare det...
 
Reparationskostnaden blev 750 (exkl. moms) för arbete och 273,50 (exkl. moms) för del av plasthölje som måste bytas ut. Inga inre skador hade uppstått vid kontakten med asfalten (fatta vilken flax man kan ha ibland!).

Mvh /Peter
 
Metica skrev:
Reparationskostnaden blev 750 (exkl. moms) för arbete och 273,50 (exkl. moms) för del av plasthölje som måste bytas ut. Inga inre skador hade uppstått vid kontakten med asfalten (fatta vilken flax man kan ha ibland!).

Mvh /Peter


Skönt att det gick bra! Och inte blev det så dyrt heller. :)

//Lasse
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar