Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kraftiga prisökningar på Sony foto produkter i Augusti?

Produkter
(logga in för att koppla)
Fujis 50-140/2,8 OIS är ett fantastiskt objektiv. För nu motsvarande Sony fullformat begär man nu 3000 Euro.

Dina spekulationer om hur Sonys ledning resonerar kan jag varken säga bu eller bä om, men det citerade stämmer inte. Sonys motsvarighet, FE 70-200 f/4 G är billigare än Fujis på Prisjakt. Den telezoom som lär kosta runt €3000, 70-200 f/2,8 motsvarar ett objektiv med maximal bländare på ungefär f/1,9 på APS-C.

Jag är övertygad att det kommer att sammanfalla med andras prisjusteringar, så relativt sett så tror jag att inte att Sonys produkter kommer att gå väldigt mycket upp i priser relativt konkurrenter (kan hända att de passar på att göra några mindre justeringar för att optimera sin lagda prisstrategi).

Håller med om att det är lite häftiga priser (hade nog inte gillat att betala mer än ca 500.- för motljusskydd, även om det var relativt exklusivt tillverkat och original).

Å andra sidan så tar även Leica ut ganska liknande priser för sina tillbehör.

Är det en blås Zeiss-flagga tryckt på?

Köpte en Nissin i40 blixt till mina Fuji-hus beg. för 1000-lapp ifrån CyberPhoto. Kostar ny ca 1500. Lecia säljer exakt samma Nisssin-blixt anpassat för sina system, och med Röd Leica-logga tryckt på framsidan, för ca 3500.

Men det är väl inget konstigt i sig att en blixt anpassas till en speciell tillverkares blixtprotokoll. Dessa är ju proprietära. Nissin har ju blixtar anpassade för Canon, Nikon och Sony och tydligen Leica också och en Leica-blixt borde ju inte kosta mer än blixtarna för andra tillverkare. Vad jag vet var det väl ingen större skillnad i pris mellan C, N och S, så det borde ju inte vara dyrare bara för att blixten är till Leica. Men vi ser ju exakt samma grej med objektiv gjorda av Konica (Hexanon) för Leica. Det ärr ju bara att kolla på eBay och det är ju bara löjligt. Ett Hexanon-objektiv för Konica-fattning kan man ju ofta få för mycket blygsamma pengar med få undantag men så fort det har Leica-
fattning så blir det kortslutning på marknaden. Jag har svårt att se att det skulle vara så fantastiskt mycket bättre objektiv optiskt till Leica i jämförelse med de som gjorts för Konica. Det finns undantag och det gäller exv. deras 60mm för Leica som ju tydligen kostar över 30 000:-, för det har tydligen gjorts i väldigt kort serie (typ några hundra). Men i övrigt tror jag det är "same shit" och "same factory". För Konica kostar väl det mesta mellan 500:- och möjligen 1500:-.

Ta konkurrenten Fuji. Deras APS-C kan ledigt konkurrera vad gäller bildkvalité med Sony fullformat.

Fujis 50-140/2,8 OIS är ett fantastiskt objektiv. För nu motsvarande Sony fullformat begär man nu 3000 Euro.
Jag tror inte för ett ögonblick att Sonys objektiv ger bättre resultat.

Tydligen likvärdiga i pris och i objektivkvalitet:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2288773,2796970

http://www.photozone.de/fuji_x/969-fuji50140f28ois?start=2

http://www.photozone.de/sonyalphaff...otozone.de/fuji_x/969-fuji50140f28ois?start=2

Dina spekulationer om hur Sonys ledning resonerar kan jag varken säga bu eller bä om, men det citerade stämmer inte. Sonys motsvarighet, FE 70-200 f/4 G är billigare än Fujis på Prisjakt. Den telezoom som lär kosta runt €3000, 70-200 f/2,8 motsvarar ett objektiv med maximal bländare på ungefär f/1,9 på APS-C.

Hur tusan räknar du nu. Förösk inte med mig för jag kan det här.
Ett objektiv med öppningen 2,8 är just det och inget annat.
Så nu är alla mina Canon-bojektiv 1,9 istället för 2,8. Jo jag tackar för ljusförsärkningen. Får dra ner exponeringen.
Gå hem och skäms.

Så nu är alla mina Canon-bojektiv 1,9 istället för 2,8. Jo jag tackar för ljusförsärkningen. Får dra ner exponeringen.
Gå hem och skäms.

(Min fetning)

Javisst, och 50-140 är just 50-140, dessutom med mindre bildcirkel än Sonys 70-200/2,8. Alltså ingen motsvarighet som du påstod.

Inget unikt för Sony???

Håller tyvärr inte med, Sony är det bolag som har höjt sina priser mest av alla kamera tillverkare oavsett valutakurs, och som lök på laxen är det minst kundvänliga bolaget alla kategorier.

Är det en blås Zeiss-flagga tryckt på?

Köpte en Nissin i40 blixt till mina Fuji-hus beg. för 1000-lapp ifrån CyberPhoto. Kostar ny ca 1500. Lecia säljer exakt samma Nisssin-blixt anpassat för sina system, och med Röd Leica-logga tryckt på framsidan, för ca 3500.

Jo, det är en liiiiiiiten blå Zeiss-flagga på.

Gå hem och skäms.

Läs det här för en kortfattad förklaring, och det här om du vill ha en ingående förklaring på fem sidor.

Ingen behöver skämmas över okunskap. Kunskapen finns att hämta.

(ISO-systemet och exponeringsberäkningar är avsiktligt oberoende av sensorstorlek, vilket kan förvirra lite.)

Vi kommer snart att se Sony´s bästa som en egen premium klass med egen prisnivå. Inte än för alla typer av fotografering men det är heller inte nödvändigt.

Då behöver SONY sats på att göra MMI 'et bättre. Grässnittet mellan maskin och människa. Här har inget bra hänt någonsin!

Gå hem och skäms.

Jag räknar på samma sätt som när du räknar ut att 70-200 motsvarar 50-140, det vill säga jag dividerar med beskärningsfaktorn (och avrundar). Jag skäms inte för att jag kan det här med ekvivalens, och om du läser länkarna PMD bidrog med behöver inte du göra det heller.

Ahh. Det förklarar.

Kanske på sitt sätt- men inte varför den lilla blå i Tyskland ska rendera en prissättning där på c:a 650:-, d v s obetydligt mer än en tredjedel av det svenska priset.

https://www.amazon.de/Neu-Metall-So..._SR146,160_&psc=1&refRID=V7EB1E4YC3JX3ZDEMVFV

Å andra sidan kostar en RX1R betydligt mer i Tyskland än här, faktiskt mer än en Leica Q på Amazon.de.

https://www.amazon.de/Sony-Cyber-sh...UTF8&qid=1468490294&sr=1-5&keywords=Sony+RX!R

Nästa gång jag ska byta in min gamla Citroen ska jag sätta dit en liten blå Zeissflagga på avgasröret och förväntar mig en mycket högre andrahandsvärdering än utan flagga:)

Bästa Hälsningar

//Lennart

http://www.e-infin.com har en del Sony utrustning med 20% bättre priser än våra svenska drakar. 85mm GM levererat till dörren för 15500 SEK på 5 dagar. 19500 SEK är drakarnas pris.
Bättre att handla med 20% rabatt nu äb med 20% prishöjning om 2 veckor!
Funderar på en RX100IV förrutom det köpta 85GM.
Vad tror ni om den fickkameran. Blir en galen eftersom man är van vid a7rII och a7s?

http://www.e-infin.com har en del Sony utrustning med 20% bättre priser än våra svenska drakar. 85mm GM levererat till dörren för 15500 SEK på 5 dagar. 19500 SEK är drakarnas pris.
Bättre att handla med 20% rabatt nu äb med 20% prishöjning om 2 veckor!
Vad tror ni om den fickkameran. Blir en galen eftersom man är van vid a7rII och a7s?

Har du beställt något därifrån? Hur funkar det med garantier etc?

Kanonfin fickkamera.

Nej, det tror jag inte. Menyerna är ungefär lika stökiga, och på en liten fickkamera så har man normalt inte riktigt samma krav på externa kontroller och ergonomi som på ett större kamerahus. Det är ju portabiliteten som är viktigast, och RX100 III/IV är fullpackad med godsaker (inte minst en riktigt fin EVF). Köp! :)

Alternativt så skulle jag möjligen överväga Panasonics nya TZ-100 om jag ville ha ett större zoomomfång. Dock inte lika ljusstark optik, och inte heller någon vinklingsbar skärm.

Ett annat alternativ skulle, eventuellt vara en pytteliten systemkamera som tex GM5 (CyberPhoto har kampanj med zoomobjektiv för 4000 just nu), där du kan byta objektiv efter behov (du tvingas inte göra valet och kompromissen emellan RX100 och TZ100).

Dock, så även om kamerahuset är lika kompakt och litet som pocketkameror, så kommer optiken att aldrig bli lika platt och fullt lika fickvänlig (så det är en "trade off" man får göra där för flexibiliteten i optik).

Oavsett vad du väljer så kan det aboslolut vara smart att köpa innan kommande prishöjningar.

Vi kommer snart att se Sony´s bästa som en egen premium klass med egen prisnivå. Inte än för alla typer av fotografering men det är heller inte nödvändigt.

Är inte helt övertygad om att Sony hamnar i en helt egen premiumklass och prisnivå. Det finns ju redan flera andra spelare där som tex Leica och Hasselblad (men det kan ju hända att Sony har siktet ännu högre).

Kanske på sitt sätt- men inte varför den lilla blå i Tyskland ska rendera en prissättning där på c:a 650:-, d v s obetydligt mer än en tredjedel av det svenska priset.

https://www.amazon.de/Neu-Metall-So..._SR146,160_&psc=1&refRID=V7EB1E4YC3JX3ZDEMVFV

Det verkar vara en tredjepartsprodukt. Den här kanske är mer liknande den du köpte i Sverige: https://www.amazon.de/Sony-LHP1-SYH-Sonnenblende-DSC-RX1-Cyber-shot/dp/B009O06X2G/

Nästa gång jag ska byta in min gamla Citroen ska jag sätta dit en liten blå Zeissflagga på avgasröret och förväntar mig en mycket högre andrahandsvärdering än utan flagga:)

Utmärkt idé, men jag skulle nog satt på Hasselblad eller Leica för allra högsta värde.

Men när jag tänker efter... med nuvarande pris- och marknadsstrategier, så kanske det är en Sony-logga som betingar absolut allra mest (om vi skall tro Sony själva, eller vissa av deras supporters). ;)

Beror på din uppfattning om bildkvalitet. I jämförelse går det inte att jämföra. Baserat på mina erfarenheter av RX100 ver I, men det är samma sensor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar