Tror jag inte är ett speciellt lyckat drag av Sony såvida det inte sammanfaller med andra justeringar. Att priser fluktuerar är iofs naturligt men Sony är redan i många fall prisledande och saknar till skillnad från exempelvis Nikon och Canon riktigt bra objektiv i mellanprisklassen.
Om sådana funnes tror jag inte det hade varit så mycket att klaga på rörande prisbilden, men de saknas till stor del. Lägger man där till Sonys , i mina ögon löjligt höga prissättning på diverse tillbehör som motljusskydd, kamerafordral som man måste ta av kameran för att kunna utföra batteribyte, ta ut minneskort eller ansluta kabel känns det inte så kul.
Vem tusan vill betala 1.700:- för ett litet motljusskydd till RX1R:s (och efterföljaren version II) Sony Zeiss 35/2.0 ? Eller över 2.000:- för ett kamerafordral?
Men i övrigt tror jag vi kan vänta oss prisökningar från alla märken. Dock inte 20%
Lennart, jag tror inte man kan dra några växlar på motljusskyddet till den kameran. Alla andra Sony-objektiv jag vet kommer med motljusskydd inkluderat. Andra tillverkare som exv. Canon har jag läst folk gnällt på däremot av just detta skäl för de har tydligen inte haft till vana att göra det.
Trude och Lennart, när det gäller priserna:
Visst är GM-objektiven dyra, men det hindrar tydligen inte alls att efterfrågan är stor:
Från SAR angående Sonys problem med leveranserna efter jordbävningarna:
"There is no issue with the Sony lens line up. The only “delay” is on the 70200mm FE GM lens. This is due the high request of the 24-70mm GM lens and Sony has to produce enough of those lenses first…"
Tillgång och efterfrågan alltså. Det kan ju faktiskt vara så enkelt i just dessa fall. Sedan undrar jag om Sonys 24-70mm är så galet prissatt egentligen. Vi ser nu en differentiering mellan APS-C -linjen och FF-linjen där den senare när det gäller GM-serien inte längre ligger kring 10 000-15 000 utan upp och över 20 000.
Nu kommer en ny ljusstark Sony/Zeiss och den hamnar säkert också en bit över 15000:- - The new FE 50mm F1.4 ZA lens will ship this July for a retail price of $1,500 US.
Vad ska vi med ytterligare en 50:a var min första tanke. Har vi inte sånt tidigare? Men varför klaga när nu de ljusstarka objektiven kommer. Vi får väl se om de är värda pengarna för de tidigare objektiven har ju lyckats kombinera både skärpa och fin bokeh - inte minst 85:an och denna 50:a skulle tydligen få hela elva bländarblad så det bådar väl gott det med. Tysk fokusmotor är säkert välkommet det med för de som filmar eller stealth fotograferar med de nya Sony-hus som har helt tyst slutare. Äntligen tätas nu även objektiven. Många äldre Minolta och Sony-objektiv har fram till nu saknat tätning och då är det ju ingen trygghet i att husen är tätat när både bajonett och objektiv ofta inte är det.
Saxat ur SAR idag:
"This 50mm prime lens features a large F1.4 maximum aperture that offers impressive contrast and outstanding resolution that are hallmarks of the ZEISS® brand. It produces these consistently strong qualities throughout the entirety of the frame – from center to corner – and at all aperture settings, even while shooting wide open at F1.4. The cutting edge optical structure includes high-precision AA (Advanced Aspherical) and ED (Extra-low Dispersion) glass elements that reduce spherical and chromatic aberration, as well as a ZEISS® T* Coating that minimizes flare and ghosting creating the classic ZEISS® clarity. Additionally, its Planar design ensures minimal distortion.
The large F1.4 maximum aperture of the FE 50mm F1.4ZA lens provides a level of brightness and speed that are advantageous for dimly lit indoor shots, night scenes, and portraits, while its 11-bladed circular aperture allows for stunning “bokeh”, or background defocus, in images. The lens also features an aperture ring with an adjustable ON/OFF switch, an AF/MF focus mode switch, and a dust and moisture resistant design¹, further increasing its functionality.
The new lens is also equipped with a ring drive SSM (Super Sonic wave Motor) system, which allows it to efficiently lock focus with speed, precision and in near silence, making it particularly useful for shooting movies."