Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kraftig störning på vissa bilder, vad göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bozzfilm

Medlem
Jag köpte mig en Archos Gmini 220 (bärbar lagringsmedia) som jag använder för att föra över bilder från mitt Compactflash kort (CRW bilder). När jag sedan laddar över bilderna till datorn och tittar på dom i Photoshop CS så ser ca 1/10 ut som om dom har fått en kraftig störning, och några går inte att öppna. Prövade också att kopiera bilderna direkt från Compactflash kortet till datorn med en USB2 läsare och då funkade varenda bild. Jag har testat det här flera gånger.

Bytte in min förra Archos Gmini 220 för det här felet och fick en ny som har samma problem. Vad ska jag göra nu?

Kan det vara fel på minneskortet?

//Johan


Så här kan en felaktig bild se ut:
 

Bilagor

  • trasigbild.jpg
    trasigbild.jpg
    43.7 KB · Visningar: 496
Det där känns som en reklamation och rapportering till tillverkaren. Om samma fel har uppstått med två olika enheter, samtidigt som det går bra att kopiera data från kortet till din dator via USB-kortläsare så skulle jag misstänka att det är ett komatibilitetsproblem mellan Archos-enheten och ditt kort. Hur är det, när Archosen är inkopplad till datorn via USB, kan du använda den som kortläsare då? Har du provat att kopiera direkt från kortet till din dator den vägen? Kunde vara ett intressant test.

Hursomhelst, så som den funkar nu (eller inte funkar, rättare sagt) så kan du ju inte använda den i fält som jag gissar att det är tänkt...
 
alcedo [E.F.S] skrev:
...när Archosen är inkopplad till datorn via USB, kan du använda den som kortläsare då? Har du provat att kopiera direkt från kortet till din dator den vägen? Kunde vara ett intressant test....

Nää det går inte att göra så.
Ska man skaffa ett nytt minneskort? Det som jag har är ett SanDisk 256MB
Skulle gärna vilja ha ett större iallafall..
 
Bozzfilm skrev:
Nää det går inte att göra så.
Ska man skaffa ett nytt minneskort? Det som jag har är ett SanDisk 256MB
Skulle gärna vilja ha ett större iallafall..

Köp inte nytt kort, om det inte bara är för att du vill ha ett större. Efter din beskrivning låter det som att det finns trasiga sektorer på den bärbara hårddisken eller någon form av kompatiblitetsproblem. Ditt kort följer standarden så jag tycker inte att du ska byta det. Du kan ju testa med ett annat kort om du kan låna ett av någon. Jag skulle föreslå att du reklamerar den igen.

/Daniel
 
Parcifal skrev:
...Jag skulle föreslå att du reklamerar den igen.
/Daniel
Den allra första jag hade dog efter en månad, fick inte igång den nå mer, förlorade allt som fanns på den. Men innan det så funkade den klockrent..
Bytte till min andra som hade "bild problemet" bytte den igen till den jag har nu,
Samma bildproblem där också. Det kan ju inte vara problem med varje Gmini220 man får..
Jag får tyvärr inga pengar tillbaka bara en ny Gmini220 om jag skulle byta den här igen...

Har någon annan haft samma problem?
 
det här tycker jag bestämt låter som ett fall för Allmänna Reklamationsnämnden.
jag menar, jösses.. om du har haft stora problem med tre likadana produkter står det ju rätt klart att du ska ha pengarna tillbaka och inte en fjärde produkt, som helt tydligt inte går att lita på!

stå på dig, det är pengarna tillbaka du ska ha.
 
Jag har också råkat ut för precis samma fenomen. Oerhört irriterande nu när minneskorten är tömda, och de enda filer som finns kvar är de som är lagrade på min Archos. Har provat med att uppdatera mjukvaran, men inte heller det hjälpte. Ngn som har råkat ut för det samma och löst det?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.