Annons

Kraftig brusreducering vid hög ISO = Oskarpare bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Benjamin Lundin

Aktiv medlem
På canon kamerans inställningar kan man ställa in att det ska vara kraftig brusreducering vid höga ISO-tal. Blir det någon skillnad i skarphet om man istället skulle sätta brusreduceringen på låg?

Anledningen till att jag frågar är för att när man använder brusreducering i photoshop så blir ju bilden mer "blurig" om man överdriver med reduceringen.

En annan fråga när jag ändå är igång, är det bättre att stänga av kamerans brudreducering och fixa det i ps eller liknande program efteråt, eller är det bättre att ha den på i kameran och småjustera i efterhand?

Mvh

Hejsan,

Ja bilden blir smetigare, eller blurrigare med högre brusreducering, detta gäller då färgbrus, tror kontrasten blir sämre om det är den andra typen av brus. Om du fotar med raw så är brusreducering en inställning som sparas som sedan raw konverteraren kan läsa, t.ex. DPP.

Priset man får betala för brusreducering är sämre detaljrikedom. Det kan upplevas som sämre skärpa, men snarare blir bilden, som du beskriver, utsmetad. Tar man i alldeles för häftigt kommer det att se ut som om bilden är målad.

En annan fråga när jag ändå är igång, är det bättre att stänga av kamerans brudreducering och fixa det i ps eller liknande program efteråt, eller är det bättre att ha den på i kameran och småjustera i efterhand?

Mvh

Adobe Camera RAW CS5's brusreducering är riktigt riktigt bra (förutsätter du fotar RAW). Bättre göra det i efterhand med full kontroll än att lita på Canons mjukvarugubbars one-size-fits-all-algoritm.

Förresten är väl in-camera brusreduceringen bara för JPG (?)

brusreducering

Var går gränsen för hög ISO. Canon EOS 7 är briljant vid ISO 200-800, kan man ställa inkameran så att brusreduceringen blir kraftig över 1600 men inte alls mellan 200-800?

Effekten av den brusreduceringen ökar gradvis när ISO ökas. Det sker automatiskt.
Det närmaste man kan komma din önskan är att skapa olika customlägen, ett som du använder vid lägre ISO och ett annat vid högre. Då kan du snabbt skifta mellan det ena och det andra bara genom att snurra lägesratten ett snäpp.

Inställningen "låg" gör normalt sett att kameran bara ger sig på färgbruset, medans den låter det monokroma vara. Kan vara en bra kompromiss. Färgbruset orsakar en stor del av det som ser brusigt ut i våra ögon, medans luminansen till stor del står för skärpeintrycket.

Få av kamerans extra inställningsmöjligheter påverkar råfilen annat än som förslag för vidare bearbetning.

Mvh

Rätt övertygad om att det är bättre att fixa i efterhand, även om du fotograferar i jpeg. I råformat spelar det ju ingen roll, där sker det alltid i råkonverteraren.

Vill du ha riktigt ordentlig kontroll använder du också en kantmask för att skydda skarpa detaljer. Jag har just publicerat en artikel om detta på http://www.sfoto.se/teknik/programvaror/sa-minskar-du-bruset-i-bilden. Detta låter komplicerat, men är inte alls så svårt. Särskilt inte med det makro som du hittar på samma sida.

Eller

Eller så penslar du in skärpa och brusreducering alternativt pensla bort brusreduceringen där du inte vill ha den. Detta går också mycket snabbt. Vill du ha olika brusreducering/uppskärpning på oilika delar av bilden så använder du lite lägre opacitet på penseln och inte 100% - Ju fler gånger du penslar desto mer effekt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar