Annons

Krånglande KM-kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

Wolf L

Medlem
Hej

Man blir ju lite mörkrädd när man läser om alla D5D samt D7D som "lägger av". Är själv ägare till en D5D sedan i vintras. Den fungerar dock fortfarande. Är väl inte den som knäpper tusentals bilder i månaden men...Är det bara en tidsfråga innan den oxå börjar krångla?! Vågar man satsa på mer optik etc. Hur ser det ut bland andra märken? En gång i tiden var ju en kamera ett opto-mekaniskt instrument och skötte man den riktigt så höll den nästan hur länge som helst. Nu får man väl betrakta kameran som vilken annan datorpryl som helst.( de tre knapparna CTRL ALT DELETE kommer väl oxå snart...) Är det så att man bara får vad man betalar för, vill man ha kvalitet/ support så är det 30 papp och däröver som gäller? Hur ser KM/ Sony på detta krångel?

Jag får väl hålla tummarna..

/ Wolfgang
 
Hej!

Jag tror inte du behöver vara orolig. Tänk på att det nästan bara är de som har fel på sin kamera som skriver inlägg om kameran. Jag har själv en D7D som snart är 2 år och har gått över 12 000 exponeringar. Enda felet är att den underexponerar ca 1 steg, men det är ju lätt att kompensera.
Jo ett fel till är att optiken är så jäkla dyr om man ska ha lite bättre:(

mvh

Peter
 
Har också en KM7D, och den funkar ypperligt.

Håller också med avseende priserna på objektiven, lite trist.

/Heino
 
PeterKorpi skrev:
Hej!

Jag tror inte du behöver vara orolig. Tänk på att det nästan bara är de som har fel på sin kamera som skriver inlägg om kameran. Jag har själv en D7D som snart är 2 år och har gått över 12 000 exponeringar. Enda felet är att den underexponerar ca 1 steg, men det är ju lätt att kompensera.
Jo ett fel till är att optiken är så jäkla dyr om man ska ha lite bättre:(

mvh

Peter

Är detta ett "fel" som kommit med tiden, eller har det varit där enda från början så att det är något som är allmänt för just D7D?

Har en D5D och precis som Wolfgang skrev så börjar man ju fundera om det är så att alla D5D eller D7D börjar krångla efter ett tag. Än så länge så fungerar den dock felfritt, har i och för sig haft ett litet fel med några döda pixlar i sensorn men detta fick jag åtgärdat med en gång utan några som helst problem :)

/Kim
 
Jag har en D7D som gått över 40.000 exponeringar och har klarat mig problemfritt. (peppar, peppar)
Men vad jag tror är att en del kört med piratbatterier utan att nämna det i sina inlägg och jag är fullt övertygad om att det är en av orsakerna till att man får problem. Jag tror nämligen att strömmen varierar både uppåt och nedåt vilket kan ge defekter på elektroniken. Jag vet ett par stycken som haft billiga "kinabatterier" i sina kameror och de har lagt av på ett eller annat sätt. Batteriet ska leverera 7,4V 1500mAh och om det vandrar i strömspänningen så kan det gå illa. Hur kvalitén är på dessa "kinabatterier" vet jag inte, men troligtvis så kan spänningen variera kraftigt. Nu kanske inte alla kameror går sönder pga piratbatterier men det kan vara en bidragande orsak.

mvh/Ove
 
när vi ändå kommit in på piratbatterier så slänger jag in en liten fundering... jag köpte för ett tag sedan ett extra batteri till mig KM D5D alltså np-400... på batteriet står det LENMAR som märke men alla siffor (7.4 volt 1500mAh) är de samma... det står även for MINOLTA Konica/Minolta DIGITAL CAMERAS på den... men det ser ju inte likadant ut som mitt orginal batteri... köpte det på dustin om någon undrar... kan detta skada tror ni? på dustin stod det ju även att det skulle vara np-400 som passar till KM D5D men på batteriet står det DLM400

det är säkert ingen fara, det fungerar än så länge men vet någon om det är typ ett piratbatteri eller om det är samma sak?
 
klundahl skrev:
Är detta ett "fel" som kommit med tiden, eller har det varit där enda från början så att det är något som är allmänt för just D7D?

Har en D5D och precis som Wolfgang skrev så börjar man ju fundera om det är så att alla D5D eller D7D börjar krångla efter ett tag. Än så länge så fungerar den dock felfritt, har i och för sig haft ett litet fel med några döda pixlar i sensorn men detta fick jag åtgärdat med en gång utan några som helst problem :)

/Kim

Det har nog varit hela tiden. Har inte tänkt på det tidigare förrens jag jobbat med andra kameror i ett par månader.
 
Vevo skrev:
Jag har en D7D som gått över 40.000 exponeringar och har klarat mig problemfritt. (peppar, peppar)
Men vad jag tror är att en del kört med piratbatterier utan att nämna det i sina inlägg och jag är fullt övertygad om att det är en av orsakerna till att man får problem. Jag tror nämligen att strömmen varierar både uppåt och nedåt vilket kan ge defekter på elektroniken. Jag vet ett par stycken som haft billiga "kinabatterier" i sina kameror och de har lagt av på ett eller annat sätt. Batteriet ska leverera 7,4V 1500mAh och om det vandrar i strömspänningen så kan det gå illa. Hur kvalitén är på dessa "kinabatterier" vet jag inte, men troligtvis så kan spänningen variera kraftigt. Nu kanske inte alla kameror går sönder pga piratbatterier men det kan vara en bidragande orsak.

mvh/Ove

Hehe, känner du någon speciell (som du vill hänga ut) som har fått problem med kombon KM och piratbatterier????

// Maxe
 
Räkna samman de som rapporterat fel på sina D5D/D7D och jämför med totala antalet registrerade ägare så ser det inte så svart ut längre.

Det är inte så vanligt att man skriver ett inlägg om att:

"-Tjoho vad jag är lycklig med min fungerande kamera...!!!"

Det man ser är:

"-Hjälp min kamera gick upp i atomer efter två bilder...!!"


Tror inte man ska dra för stora växlar på allt man läser.
 
Kan det inte vara så att du, liksom jag, har en liten "märkesdepression" pga Sonys seghet med att visa vad man vill..
Alla andra kamerafabrikanter har släppt ett par modeller nu, Pentax har släppt flera på en gång, och det enda Sony har gjort är att släppa en dyr kamera som har brusrekord plus några svindyra objektiv!?
Vad ska man byta till OM nåt händer???
Mörker och avgrund fyller KM själen.....
Jag hann köpa grejer för 29 tusen innan sony tog över. Har haft funderingar på sälja allt för halva summan...
Men tänk om Sony nästa månad kommer med en snikmodell som passar alla plånböcker och släpper samtidigt en vädertätad ff-modell för proffs. Och bägge har ett dynamiskt omfång som får alla andra att blekna och är helt brusfria...
Då står man där med brallorna nere och har sålt allt!

De é mycke nu!!!!!
 
Jag har haft väldigt massa problem med min D5D.

Började med att antiskaken slutade fungera i december förra året den bytte dom dock snabbt på Zieger och den fungerade smärtfritt i ca 5 månader efter det har den åkt ut och in till Zieger med problem.
Programväljar vredet har agerat väldigt konstigt, alla lägen är lixom omkastade och vitbalansen slår automatiskt över mellan olika lägen när man vrider på programratten eller knäpper kort, fokuspunkten flyttade oxo på sig lite. Det problemet har den åkt in med 3 gånger och blir likadan direkt när jag får hem den och knäpper ett par kort.
Sen efter det har jag haft problem med informations rutan i sökaren 2 gånger. Just nu börjar det försvinna siffror i informations rutan igen.
Känns lite som nån form av spänningsfel men det hävdar Zeiger att det inte ska vara.

Och observera att jag hanskas väldigt varsamt med min kamera och använder endast orginal batteri :)

Verkar som om det är fler här på forumet med samma program/vitbalans fel så det måste ju nästan vara nått problem med modellen endå? Är väll endå ett rätt ovanligt fel menar jag.

Jag antar att min kamera är det så kallat 'måndags ex'...
Har bett Zieger om endera en ny kamera eller återbetalning nu så får vi se vad som händer, jag kan inte hålla på och skicka in kameran hela tiden.
 
Anders, åk till din handlare och häv köpet. Jag gjorde det efter tredje gången min kamera strulade.

Man har ju bara tålamod till en viss gräns.
 
Enligt konsumentköplagen kan man bl.a. häva köp av en vara, om den är behäftad med ett fel som är av väsentlig betydelse för köparen.

Man har dessutom tre års reklamationsrätt vid fel i varan. Ta med kvittot.
 
Ok, tackar.
Bästa hadde ju vart om man fick nån att ersätta den med en ny kamera men då får man väll bara en ny D5D som blir trasig om ett halvår igen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.