Annons

Krånglande AF

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik_K

Medlem
Jag har en Nikon D50 med Kit-objektivet (18-55)

Har haft kameran sen i februari ungefär och är väl uppe i ca 15000 bilder nu. Har funkat klanderfritt tills rätt nyligen då autofokusen började spöka.

Den hittar fokus, ibland, och oftast vid 18mm, men zoomar man in eller om det är lite svårare förhållanden (mörker etc) har den väldiga problem. Detta har uppstått alltså uppstått nu, och jag kan inte komma på att jag gjort nåt fysiskt med kameran som kan förklara detta.

Eftersom jag bara har ett objektiv med AF kan jag inte prova med andra objektiv för att se om det är kameran eller objektivet som är problemet.

Nån som vet vad detta kan bero på och hur det kan lösas?
 
Har undersökt lite mer nu, fick tag på ett annat objektiv med af och där fungerade det finfint, så det är objektivet felet sitter. Inget synligt, antagligen är det väl nåt elfel inuti. Har skickat ett mail till butiken där jag köpte den. Blir väl reklamation av det hela...

Aja, kanske ändå skönt att det var i objektivet felet satt och inte i huset...
 
Åk till Nikon i Solna och lämna det direkt där, så lär du slippa en massa krångel. Ta med kvitto och garantisedel bara, och tala om vad felet är.
I och för sig kan du ju först se om du kan få ett nytt objektiv av butiken, men om det ska på service så är det nog smartare att fixa det själv, så sparar du tid.

Råsundavägen 12, 8 trappor
Öppet vardagar 08-16:30, lunchstängt 12-13
09-594 109 00
 
Bra ide. Synd att de flyttat från väsby... Det hade ju varit grymt smidigt annars (eftersom jag bor typ 5min från där de hade kontor förut).

Aja. Får avvakta svar helt enkelt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.