Annons

Krångelfri bläckstråle – finns det?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brake6

Medlem
Hej
Har en Epson Photo 935. När allt fungerar blir fotoutskrifterna riktigt bra. Men vad ofta den strular – rengöring nästan jämt och en programvara som hänger sig hälften av alla gånger (Epson Printer Utility 2.14).

Väldigt frusterande!

Så min fråga är: finns det en krångelfri bläckskrivare med programvara för OS X som fungerar? Jag gör utskrifter cirka var tredje dag – är det "normalt" att man nästan alltid då måste köra en rengöring av huvudet (skrivarens!). Är en proffs-maskin bättre på driftsäkerhet (ex. HP DesignJet 30 eller Canon i9950).

Vilken tillverkare har den "bästa" programvara/drivrutin för OS X ?

//magnus
 
Jag arbetar med Mac OS X & Epson Stylus Photo R2400. Den ger mig perfekta utskrifter, både i färg och svartvitt, och den har ALDRIG krånglat. Inte heller behöver jag göra rent skrivarhuvudet. Det behövs bara om jag inte använt skrivaren på cirka en månad.

mvh, Håkan Strand
 
Tack för tipset :)

Hur tycker du att programvaran fungerar till den? Med min nuvarande skrivare är det lite si-och-så. Om man i skriv ut-rutan tittar under "Summary" så verkar skrivaren alltid välja samma ICC-profil (Ink Jet Photo) oavsett vilket papper jag väljer.

Mystiskt.

//magnus
 
Programvaran fungerar problemfritt. Den väljer den ICC-profil som jag bestämmer, ingenting annat. Jag kan varmt rekommendera Epson R2400. Hade en Epson Stylus 2100 tidigare, och den höll jag på att bli galen på. Men min nya Epson är en fröjd att arbeta med, dessutom är jag MKT nöjd med deras nya ICC-profiler som finns att ladda hem från deras site i USA. Mitt råd, sälj din gamla skrivare och investera i en R2400.
mvh, Håkan Strand
 
Jag har haft en Canon i flera år. Jag tror den heter i850 (sitter på sommarstället nu).

Den har aldrig någonsin krånglat.
 
Är inne på min andra Canon, i850. Hade först en i550 som jag tappade i gatan när jag skulle flytta den och det fallet överlevde den inte - urdålig plast ;-). Min gamla laserskrivare, Apple LW Pro 630, har klarat ett motsvarande fall.

Har bara bra erfarenhet av Canon. Hade tidigare HP och de gav mig bara gråa hår. Är på väg att skaffa en C Pixma 5200 nånting.

Men att påstå att Canom är totalt strulfria är att ta i. Har den inte använts på ett tag, nån vecka eller så, så rengör den sig toknoga. Jag har installerat om drivrutiner två gånger när den fått senilslag, annars går den som tåget under MacOS X 10.4.7.

Kanske är det operativsystemet som ska ersättas - ;-)
 
tannler skrev:

Kanske är det operativsystemet som ska ersättas - ;-)

Kan aldrig vara något fel på OS X ;)

Epson R2400 verkar vara en fin skrivare – tyvärr tar en A3-skrivare lite stor plats på mitt lilla kontor :(

Canon säger "alla" har det billigast bläcket (d.v.s. mindre dyrt). Men jag tror / inbillar mig att utskrifts-kostnaden är lägre på proffsmaskiner med större bläckpatroner. Hade för flera år sedan en Epson Pro 5000 som, om jag minns rätt, aldrig behövde köra rengöringen på - och färgpatroner som höll i evigheter.

//magnus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.