Annons

Krångel med SD-kortet eller kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

fabore

Avslutat medlemskap
Efter snart två år har min K200 börjat jävlas lite med mig.
Oavsett hur många bilder jag tagit med mitt (nästan helt nya) kort, SD Extreme III 8GB, så visar kameran att jag har 999 bilder kvar på kortet. Siffran ändras alltså inte när jag tar ett kort.
Detta förekommer endast i JPEG-läge. Med RAW funkar det fortfarande utan krångel.

Någon som vet vad det kan bero på eller har erfarenhet av det? Samt om det är kortet eller kameran som bråkar?
Finns väl så vitt jag vet ingen firmware update till K200 så det kan ju uteslutas..
 
Efter snart två år har min K200 börjat jävlas lite med mig.
Oavsett hur många bilder jag tagit med mitt (nästan helt nya) kort, SD Extreme III 8GB, så visar kameran att jag har 999 bilder kvar på kortet. Siffran ändras alltså inte när jag tar ett kort.
Detta förekommer endast i JPEG-läge. Med RAW funkar det fortfarande utan krångel.

Någon som vet vad det kan bero på eller har erfarenhet av det? Samt om det är kortet eller kameran som bråkar?
Finns väl så vitt jag vet ingen firmware update till K200 så det kan ju uteslutas..

Det är inte bara så enkelt att det ryms mycket fler JPG bilder än vad som ryms i kamerans räknefönster. Borde väl rymmas typ 2-3000 bilder i JPG på ditt 8GB kort... ?
 
Det stämmer bra med 2-3000 bilder. Du måste altså ta mer än 1000 bilder innan räkneverket visar rätt (eftersom det bara går till 999).

//Lars
 
Okej, tänkte precis att det var löst.. Men då kommer detta;

Jag bränner av en serie bilder i JPEG för att testa, och då landar siffran på 984. Då stänger jag av kameran, och sätter på igen. Då visar den 670. Tog en bild. Då visar den 669. Känns ju rätt!
Då stänger jag av och sätter på igen för att se att det fungerar, då visar den 984. Tog en bild. Då visar den fortfarande 984.

Glömde skriva att jag har 137 RAW-bilder (DNG) på kortet också sen tidigare..
 
Kamerornas räkneverk kan verka agera lite konstigt ibland, men det är normalt.

Det beror på att räkneverket alltid räknar med bildens maximala storlek för den kvalitetsnivå du valt, men i verkligheten kan bilderna bli mycket mindre. Räkneverket visar helt enkelt minimalt antal bilder som får plats, men i verkligheten får det plats många fler.

Att den går från 984 till 670 för att sen visa 984 igen låter lite märkligt, du har inte möjligtvis ändrat kvaliten på bilderna mellan detta?
 
JPEG-bilderna varierar ganska mycket i storlek (ungefär 1,5 -3,5 GB). Det innebär ju att kameran måste "gissa" hur som får plats. Jag vet inte hur denna gissning görs men det kan vara så enkelt som att den använder sista tagna bildens storlek. Då kommer det att hoppa en hel del.

Jag tror inte det är något fel på kameran.

//Lars
 
Kvalitén har legat på ***JPEG hela tiden..
Det kan inte vara så att kameran helt enkelt får fnatt av storleken på kortet när man använder JPEG? Har ju som sagt inte inträffat vid RAW.

Hursom tackar jag för informativa svar hittills!

Edit: Såg inte ditt svar innan jag postade, Lars. Det låter ju ganska vettigt. Jag börjar känna mig rätt lugn. Tack!
 
JPEG-bilderna varierar ganska mycket i storlek (ungefär 1,5 -3,5 GB). Det innebär ju att kameran måste "gissa" hur som får plats. Jag vet inte hur denna gissning görs men det kan vara så enkelt som att den använder sista tagna bildens storlek. Då kommer det att hoppa en hel del.

Jag tror inte det är något fel på kameran.

//Lars

Tokigt stora JPEG-bilder du får Lars ;)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.