Annons

Krångel med panoramaprogram

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik183

Aktiv medlem
Skulle behöva lite hjälp. Försöker använda programmet Autopano för att automatiskt lägga till kontrollpunkter mellan bilderna i panoramaprogrammet Hugin.
Första gången jag försökte i Hugin dök en dialogruta upp där jag fick ange sökväg till Autopano. Det fungerade utmärkt och kontrollpunkterna lades in automatiskt.

Sedan fick jag för mig att städa upp på skrivbordet, där jag lagt Autopano i en mapp. Flyttade denna mapp, och efter det klarar inte Hugin av att automatiskt lägga in kontrollpunkter mha Autopano. Dialogrutan för att ange sökväg dyker inte upp, och som jag tolkar det hittar inte Hugin längre igen Autopano, då det kanske söker på samma ställe som innan flytten av mappen, men detta är bara min teori.

Hursomhellst så stöter Hugin på patrull när Autopano skall aktiveras. Felmedelandet säger att anropet på Autopano misslyckades (fritt översatt).

Har provat lägga tillbaks Autopano i samma mapp på samma ställe på skrivbordet, men det går ändå inte.

Känns som att jag skulle behöva komma åt dialogrutan för att på nytt ange sökväg till Autopano, men den rutan lyser med sin frånvaro och jag kan inte komma på hur jag skall få fram den igen.

Någon som kan hjälpa?
 
När vi ändå pratar om Hugin kan jag tipsa om This week in panospace. Där hittar man mycket matnyttigt när det gäller panoramabilder, men inte minst "snapshots" av Hugin.

Den officiella versionen har ju inte uppdaterats på ett tag, men på panospace kan man ladda hem färska versioner av Hugin.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.