ANNONS
Annons

Krångel med D7000?

Produkter
(logga in för att koppla)

Liini

Aktiv medlem
Hej

Köpte mig en nya kamera för bara några veckor sedan och den krånglar redan... (Eller så är det jag som gör fel) När msn trycker ned avtryckaren så händer ingenting ibland? Alltså då är det som att trycka ner en fjäder ungefär den studsar lite lätt. Och ibland tar den kort. Antar att det inte ska vara så? så jag måste vänta en stund eller stänga av den för att den ska ta kortet...

Nån som upplevt liknande?

Hej

Köpte mig en nya kamera för bara några veckor sedan och den krånglar redan... (Eller så är det jag som gör fel) När msn trycker ned avtryckaren så händer ingenting ibland? Alltså då är det som att trycka ner en fjäder ungefär den studsar lite lätt. Och ibland tar den kort. Antar att det inte ska vara så? så jag måste vänta en stund eller stänga av den för att den ska ta kortet...

Har för mig att den har någon typ av fokusprioritet. Dvs den tar inte bilden ifall den inte kunnat låsa fokus. Kanske kan vara det som spökar. Kommer dock inte ihåg var man ändrar detta så att den alltid fyrar av.

Hej

Det handlar säkert om vilken prioritet som är inställd. Dafault är fokusprioritet vid AF-S (enpunktsfokus), dvs kameran måste ha fokuserat innan det går att ta en bild. Vid AF-C är defaultvärdet slutarprioritet, dvs det går att exponera även om kameran inte fokuserat.

Men båda dessa inställningar går att ändra under "Anpassningsmeny - autofokus. (a1 respektive a2).

Allt finns bra beskrivet i bruksanvisningen.

Lycka till med kameran/Anders W

Kameran har nu funkat efter att jag gjort några ändringar men igår när jag fotade ett bal par i kanske 40 minuter så slutar den reagera när jag ska ta kortet. Fick stänga av och sätta på den några gånger innan den tog kortet. Låter det som något som skulle kunna ha med inställningarna att göra eller tror ni det är något fel på kameran?

Kameran har nu funkat efter att jag gjort några ändringar men igår när jag fotade ett bal par i kanske 40 minuter så slutar den reagera när jag ska ta kortet. Fick stänga av och sätta på den några gånger innan den tog kortet. Låter det som något som skulle kunna ha med inställningarna att göra eller tror ni det är något fel på kameran?

Efter 40 minuters fotograferande av ett balpar (med inbyggda blixten?) kan det vara idé att kolla batteriet. Det är första kollen man gör med batteridrivna grejer.//K

Min D7000 betedde sig precis som du beskriver det. Problemet var att programvaran i kameran inte kunde hantera vissa minneskort (SanDisk extreme 16GB i mitt fall). Detta fixades i en uppdatering av programvaran.

Pröva med att uppdatera till senaste versionen av programvaran om du inte har gjort det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar