Annons

Krävs det något för att man ska få fota dagis/skolfoton?

Produkter
(logga in för att koppla)

m3lander

Ny medlem
Hejsan! Bor i ett mindre samhälle där det finns många förskolor/dagis och jag fotar mycket barn annars i bland annat studio och hade en kompis som kom med idén oh undrade varför jag inte hör av mig till alla dessa skolor och hör om jag kan fota deras skolfotografier istället för att dom ska ta dit någon "riktig" fotograf från någon annanstans. Jag är på mittemellan nivån att starta eget innan jag också får titulera mig som "en riktig fotograf" och fakturerar via frilansfinans vilket har fungerat bra för mig och därav ingen brådska över att ta tag i att starta eget. Men det jag undrar är, finns det några speciella regler man måste hålla sig till för att få fotografera skolfoton? Måste man ha gått någon utbildning för det osv? För att FÅ göra det? Självklart förstår jag att man måste ha kunskapen över det och det vet jag att jag har eftersom detta är något jag hållt på med privat väldigt länge.

Likadant ID foton om det är speciella regler för det?
 
Finns säkert någon skolfotograf som kan svara exakt på dina frågor. Personligen förstår jag inte vad skillnaden skulle bli för skolan, är tanken alltså att du ska ta lägre priser för bilderna eller vill du bara ge dig in i matchen på lika villkor?

Jag var sommarvikarie som vaktmästare för en skola för några somrar sedan, då var jag tvungen att lämna in ett utdrag från brottsregistret för visa att jag inte var dömd för våldsbrott då jag skulle jobba nära barn. Även fast barnen hade sommarlov just då var det någon lag som styrde det så kan ju vara bra att tänka på.
 
Kommunala skolor köper troligen in tjänster inom ramen för upphandlingsavtal, dvs en återkommande huggsexa kring vilka som ska får avtal. Gäller väl troligen skolfoto också, men jag kan ha fel (har haft fel förut)
 
Fotograferingen är nog den enklaste delen i sådant här arbete.
Den tunga är administration kring alla som vill ha bilder, antal, utskick, förhandsgranskning, betalning etc.
Tänk på det.
 
Inga regler, mer än att det ju är bra om du kan ta ett porträtt som föräldrarna sedan vill köpa. Skolan kan ha regler för hur det ska se ut (typ att ungarna inte får ha kläder med nazistsymboler och sånt) Som någon annan skrev innan här så nog logistiken svårare än att ta porträttet. Hur ska bilderna levereras till kunderna, hur ska du ta betalt och så vidare. Kan nog bli lite jobbigt att fakturera allt via frilansfinans.

Ta steget och registrera dig som företagare istället :)


(Som lite kuriosa så kan du kalla dig fotograf hur mycket du vill, det är ingen skyddad titel :))

Mvh
Thomas
http://www.365klick.com



Hejsan! Bor i ett mindre samhälle där det finns många förskolor/dagis och jag fotar mycket barn annars i bland annat studio och hade en kompis som kom med idén oh undrade varför jag inte hör av mig till alla dessa skolor och hör om jag kan fota deras skolfotografier istället för att dom ska ta dit någon "riktig" fotograf från någon annanstans. Jag är på mittemellan nivån att starta eget innan jag också får titulera mig som "en riktig fotograf" och fakturerar via frilansfinans vilket har fungerat bra för mig och därav ingen brådska över att ta tag i att starta eget. Men det jag undrar är, finns det några speciella regler man måste hålla sig till för att få fotografera skolfoton? Måste man ha gått någon utbildning för det osv? För att FÅ göra det? Självklart förstår jag att man måste ha kunskapen över det och det vet jag att jag har eftersom detta är något jag hållt på med privat väldigt länge.

Likadant ID foton om det är speciella regler för det?
 
Hejsan! Bor i ett mindre samhälle där det finns många förskolor/dagis och jag fotar mycket barn annars i bland annat studio och hade en kompis som kom med idén oh undrade varför jag inte hör av mig till alla dessa skolor och hör om jag kan fota deras skolfotografier istället för att dom ska ta dit någon "riktig" fotograf från någon annanstans. Jag är på mittemellan nivån att starta eget innan jag också får titulera mig som "en riktig fotograf" och fakturerar via frilansfinans vilket har fungerat bra för mig och därav ingen brådska över att ta tag i att starta eget. Men det jag undrar är, finns det några speciella regler man måste hålla sig till för att få fotografera skolfoton? Måste man ha gått någon utbildning för det osv? För att FÅ göra det? Självklart förstår jag att man måste ha kunskapen över det och det vet jag att jag har eftersom detta är något jag hållt på med privat väldigt länge.

Likadant ID foton om det är speciella regler för det?

Bortsett från att du ska kunna leverera bilder enligt de krav och regler (ID-kort) som finns så behövs inga särskilda tillstånd eller kunskaper.

Någon nämnde upphandlingsregler men kommuner upphandlar inte skolfoto eftersom det är elever och föräldrar som är köparna. Det finns en dom på det från 2007 där Kammarrätten fastställer det.

Däremot är skolfotot på väg bort och knappast en framtidsbransch.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.