Annons

Kostnad för att reparera objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Ardala

Aktiv medlem
Råkade tappa mitt 85mm 1,8 i golvet och sedan dess har det inte varit som det ska. Bländarlamellerna (heter det så?), har hakat upp sig och några hänger hela tiden kvar.
Hursomhelst behöver det alltså repareras. Men är det någon som har en fingervisning om vad detta kan kosta? Kanske lika bra att köpa ett begagnat i stället för att laga detta? Vad tror ni?

Enklaste sättet att få den fingervisning du söker är att snacka med en verkstad som utför denna typ av arbete.
Vi andra kan bara komma med mer eller mindre kvalificerade eller okvalificerade gissningar.

Lycka till.

Reparationskostnad

Innan du lämnar in ditt objektiv för reparation, ska du alltid begära ett skriftligt kostnadsförslag (och kolla också om man tar betalt för ett dylikt). Totala reparationskostnaden får sedan enligt konsumentlagstiftningen inte överskridas med mer än 10% utan att man först kontaktar dig för ett godkännande.
Kolla också om verkstaden har för avsikt att själva utföra arbetet, eller om man tänker skicka objektivet till någon annan. Även denna "underleverantör" ska omfattas av kostnadsförslaget. Ev. frakter ska också ingå.
Begär samtidigt att få en uppskattning av den totala tiden för reparationen.
Vill du vara extra noggrann kan du begära att men sär-specar arbetskostnad och material.

Tappade objektiv med trasiga bländarlameller har också ofta fått linselementen något lätt snedställda - decentrering. En recentrering kan kosta några tusen (skulle tro det är billigre på ett fast objektiv med få linselent än en zoom i o f s). Så betalar man själv skulle jag förmodligen skippa reparation och köpa ett "nytt" beg för 2.500:-. MEN har du drulleförsäkring kan det ibland löna sig men kolla självrisken.

Låt oss börja i rätt ända.

1. Har du en försäkring, kolla med dom först vad dom kräver, dom kanske löser det utan att du skickar objektivet någonstans. det är deras rättighet om du väljer att blanda in dom.

2. Skicka det till Nikon för undersökning, så får du ett korrekt specat kostnadsförslag, där eventuelle delar specas var för sig per del, samt arbetet likaså, asså om där behövs 2 olika reservdelar står dom specat ett styck av detta, och ett styck av denna, tar det sen säg 2 timmar att laga står det arbete 2 timmar av xx = xx.

Att få denna undersökning gjort och få ett kostnadsförslag kostar 650:- inkl. returfrakt til dig.

Det hade jag gjort om det varit mig.

Tack så mycket för svaren - det härforumet är verkligen suveränt!

Har ingen försäkring och ska ta en funderare. Men hittar jag ett begagnat till ok pris slår jag kanske till på det.

Låt oss börja i rätt ända.

1. Har du en försäkring, kolla med dom först vad dom kräver, dom kanske löser det utan att du skickar objektivet någonstans. det är deras rättighet om du väljer att blanda in dom.

2. Skicka det till Nikon för undersökning, så får du ett korrekt specat kostnadsförslag, där eventuelle delar specas var för sig per del, samt arbetet likaså, asså om där behövs 2 olika reservdelar står dom specat ett styck av detta, och ett styck av denna, tar det sen säg 2 timmar att laga står det arbete 2 timmar av xx = xx.

Att få denna undersökning gjort och få ett kostnadsförslag kostar 650:- inkl. returfrakt til dig.

Det hade jag gjort om det varit mig.

Frågan är bara om 650:- plus reparationskostnad för bländaren plus sannolikt behov av recentrering lönar sig jf med att leta ett "nytt" begagnat då objektivet är, i relativa termer, billigt. Det vi vet är att bara få en kostnadsuppskattning kostar 650:-.

Jag kan varmt rekommendera en drulleförsäkring. Den är guld värd!

Frågan är bara om 650:- plus reparationskostnad för bländaren plus sannolikt behov av recentrering lönar sig jf med att leta ett "nytt" begagnat då objektivet är, i relativa termer, billigt. Det vi vet är att bara få en kostnadsuppskattning kostar 650:-.

Jag kan varmt rekommendera en drulleförsäkring. Den är guld värd!
Visst, men hos Nikon betalar du inte undersökningsavgift om du väljer att få den lagat, då försvinner undersökningsavgiften och blir ersatt av en arbetskostnad istället. kalibrering ingår då i arbetet, Låt Nikon göra det och få det gjort ordentligt. så att objektivet är i nyskick kvalitetsmässigt.

Hur det gick till slut? Lämnade in det och fick ett kostnadsförslag på 3000 för att fixa det. Eftersom 500 redan var sunk cost i undersökningskostnad körde jag på det. Men hade jag vetat att det blev så dyrt innan hade jag köpt ett begagnat.

Innan du lämnar in ditt objektiv för reparation, ska du alltid begära ett skriftligt kostnadsförslag (och kolla också om man tar betalt för ett dylikt). Totala reparationskostnaden får sedan enligt konsumentlagstiftningen inte överskridas med mer än 10% utan att man först kontaktar dig för ett godkännande.
Kolla också om verkstaden har för avsikt att själva utföra arbetet, eller om man tänker skicka objektivet till någon annan. Även denna "underleverantör" ska omfattas av kostnadsförslaget. Ev. frakter ska också ingå.
Begär samtidigt att få en uppskattning av den totala tiden för reparationen.
Vill du vara extra noggrann kan du begära att men sär-specar arbetskostnad och material.
Det kommer du aldrig att få svar på.
1 Du lämnar in det till Nikon
2 De talar om vad det kostar
3 Antingen reparerar du det eller betalar bara undersökningskostnaden.
4 När du har offerten vänder du dig till ditt hemförsäkringsbolag. O du har väl allrisk? annars får du nog ingenting.
Annars om det är normala avskrivningsregler så får du nog inte mer än självrisken. Det kan du faktiskt kolla upp med försäkringsbolaget först.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto