Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kostnad: Byte av slutare

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Vad kostar det att byta slutare på en 7D?
Funderade på att göra timelapse och gör man det ofta så slits självklart slutaren ut nån gång.

Ena alternativet är att bara skjuta på och se glad ut och när den ger opp så byer jag slutaren.
Andra är att köpa ett billigt 20D hus för 1500 kr och vänta tills den ger upp.

/Stefan

Vad kostar det att byta slutare på en 7D?
Funderade på att göra timelapse och gör man det ofta så slits självklart slutaren ut nån gång.

Ena alternativet är att bara skjuta på och se glad ut och när den ger opp så byer jag slutaren.
Andra är att köpa ett billigt 20D hus för 1500 kr och vänta tills den ger upp.

/Stefan

Det finns väll ingen anledning att byta slutaren om det nu inte är något fel på den, eller missuppfattade jag?

Det finns väll ingen anledning att byta slutaren om det nu inte är något fel på den, eller missuppfattade jag?

Om det hade kostat 1500 kr att byta slutare på en 7D så hade det ju varit dumt att köpa en 20D för 1500 kr.
Men 3000+moms är för dyrt. Då är det mer kostnadseffektivt att köpa en 20D för att ha som en slit o slängkamera som man kan lämna i skogen för att göra timelapsefilmerna.

När slutaren dör på den så har man ju inte förlorat lika mycket som man slitit ut 7D och dessutom betyder det ju inte att den går sönder innan jag tröttnat på timelapse eller uppgraderat ytterligare.

/Stefan

Om det hade kostat 1500 kr att byta slutare på en 7D så hade det ju varit dumt att köpa en 20D för 1500 kr.
Men 3000+moms är för dyrt. Då är det mer kostnadseffektivt att köpa en 20D för att ha som en slit o slängkamera som man kan lämna i skogen för att göra timelapsefilmerna.

När slutaren dör på den så har man ju inte förlorat lika mycket som man slitit ut 7D och dessutom betyder det ju inte att den går sönder innan jag tröttnat på timelapse eller uppgraderat ytterligare.

/Stefan

Ok då är jag med, men köp en 20D om du kan leva med mindre än hälften så hög upplösning?

Ok då är jag med, men köp en 20D om du kan leva med mindre än hälften så hög upplösning?

Upplösning på HD-film är 2,1 MPx och kameran har 8 MPx. Enda gången upplösningen skulle vara mer betydande är om jag vill simulera panorering.

blir nog till att ragga 20D. Kan ju alltid sälja den för nästan samma pris. Dessutom känner jag behov av backupkamera till mina bröllopsuppdrag, (Ja jag vet.... borde haft en för längesen ;) )

/Stefan

En slutare kan hålla väldigt länge i vissa fall, här är ett färskt exempel. Om det nu är sant.

http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=1083736

/ Magnus

OT:

Hur och var får jag reda på hur många gånger min slutare har gått i min EOS 550D? Jag kan inte längre följa bildernas numrering, då den inte numrerar högre än IMG_9999.jpg/CR2

Nu har jag varvat detta (rejält). Men exempelvis i början av mitt inköp så startade jag om numreringen ganska mycket då jag ännu lärde mig grunderna i hur man använder kameran. Never the less: slutaren gick ju även då.

Olika pris för olika kameror.

Priset för att byta slutare skiljer sig rejält mellan olika kameror.
På vissa kameror är det betydligt billigare än 3.000 + moms.

På de kameror där det är dyrt så är den största kostnaden relaterad till tidsåtgången.

För pris på 7D så är mitt tips att kolla med Canon RCC i Göteborg vad det kostar.
Är rätt säker på att de kan ge någon form av "fast" pris på detta.
Canon RCC finns på nummer: 031 - 720 34 80.

OT:

Hur och var får jag reda på hur många gånger min slutare har gått i min EOS 550D? Jag kan inte längre följa bildernas numrering, då den inte numrerar högre än IMG_9999.jpg/CR2

Nu har jag varvat detta (rejält). Men exempelvis i början av mitt inköp så startade jag om numreringen ganska mycket då jag ännu lärde mig grunderna i hur man använder kameran. Never the less: slutaren gick ju även då.

Finns program, vet ej vad de heter som kollar det.
Jag har full förtroende att slutaren klarar av skitmånga exponeringar det är inte jag är rädd för. DEt jag är rädd för är slitage och när det väl händer så händer det säkert enligt Murphys lag under ett bröllopsuppdrag.

Har nu köpt en 20D för ändamålet och nu beställt en timer. Oavsett vad så blir denna lösningen det bästa. Billigare, samt att jag faktiskt nu har en backupkamera. Dessutom när jag gör mina timelapse ute på natten så kan jag göra vanliga nattfoton med min 7D så slpper jag dö av tristess.

/Stefan

ANNONS