Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kortläsare med Thunderbolt ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Sonnet har nån pro-modell för 1000 usd, men för oss vanliga dödliga är det nog usb3 som gäller. Äver fw800-läsare är sällsynta o rejält dyra.

Än så länge är väl korten långsammare än vad USB3 klarar av, och då har man väl ingen nytta av TB eller?

FW800 känns inte så aktuellt nu för tiden ;)

Än så länge är väl korten långsammare än vad USB3 klarar av, och då har man väl ingen nytta av TB eller?

FW800 känns inte så aktuellt nu för tiden ;)
Ok, det kanske är så är dålig på det här med siffrona :-( är det någon som har koll på det här med siffror vad som skiljer mellan USB2 o 3 o sedan Thunderbolt. Men när det gäller USB 2 o# märker jag ganska stor skillnad i hastighet med mina kort, Tex. Sandisk Extreme Ducati Edition, inga tider har jag men upplever som skaplig skillnad.

… är det någon som har koll på det här med siffror vad som skiljer mellan USB2 o 3 o sedan Thunderbolt. ...

Hittade följande uppgifter:

USB2 480 Mbit/s
USB3 5 Gbit/s
Thunderbolt 10 Gbit/s

SanDisk SD Extreme 80 MB/s (ca 640 Mbit/s)
SanDisk CompactFlash Extreme Pro 160 MB/s (ca 1,2 Gbit/s)
Sony XQD 168 MB/s (ca 1,3 Gbit/s)

Så med USB2 kommer dina snabba kort att bromsas till USB2 hastighet, men med dagens kort spelar det ingen roll om du kör USB3 eller Thunderbolt, båda är betydligt snabbare än dagens snabbaste kort. Vad som gäller imorgon är en annan femma ;)

PS. Använder själv USB2 och irriterar mig inte på långsam överföring. Då tar det betydligt längre tid med all efterbehandling. DS

Lycka till med att hitta snabbare kort än usb3. Begränsningen sitter i läsarna, inte i överföringen mellan läsare och host.
I sammanhanget är det också av vikt att verkligen förstå skillnaden mellan bit och byte, och vad tillverkarna faktiskt menar med sina siffror. b=bit och B=byte, men många fuskar.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto