Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kortläsare med FireWire onödigt med Microdrive?

Produkter
(logga in för att koppla)

muster

Aktiv medlem
Som den kryptiska titeln antydde, finns det någon anledning att skaffa en firewire/USB 2.0 läsare om man har en IBM Microdrive? Är disken snabbare än USB 1.0?

Hej

Det är skillnad som natt o dag.

En Microdrive är inte speciellt mycket långsammare vid läsning än de flesta CF kort o iregel snabbare vid skrivning av större filer.

Det är mycket stor skillnad vid nerläsning. Hadde tidigare en USB 1,Sandisk men nu en FW läsare till mina Microdrivar.

Roine

Jag har problem med min microdrive och läsare. det fungerar aldeles utmärkt att föra över bilder från kameran, men från microdriven blir det bara felmeddelande som säger att det inte går att läsa kortet...

Några förslag?

humbug skrev:
Jag har problem med min microdrive och läsare. det fungerar aldeles utmärkt att föra över bilder från kameran, men från microdriven blir det bara felmeddelande som säger att det inte går att läsa kortet...

Några förslag?

Stödjer läsaren Compact Flash Typ2 ??
Sen kan det vara att Microdriven kräver mer ström för att det skall funka, så det är noga med att dom klarar Typ2.

Köp en USB2 läsare. USB/USB2 finns på ALLA datorer och USB2 är standard från nu och många år framöver. Då kan du använda läsaren överallt.

Jag har exakt en sådan läsare som fungerar klockrent med min microdrive. DU kanske fått en dåligt exemplar..

Kan vara moderkortet som inte levererar tillräckligt med ström. Mer troligt är kompabilitetsproblem. Testa en annan läsare.

Jadå. fungerar helt perfekt

Upptäckte nu att den behöver mera spänning från PCMCIAkortet till laptopen, så imorgon ska ja testa det. mao, ge PC-carden mera spänning och kolla om den kan läsa..

Proboarder skrev:
Jadå. fungerar helt perfekt

Upptäckte nu att den behöver mera spänning från PCMCIAkortet till laptopen, så imorgon ska ja testa det. mao, ge PC-carden mera spänning och kolla om den kan läsa..
Hur gör man det? Någon inställning, eller måste man löda på en kabel någonstans med ett extra kraftaggregat? :)
Det låter konstigt i vilket fall. Min Ipod (med större HD) både snurrar och laddas samtidigt från firewire. Har inte testat med laptop iofs.

Finns ett uttag på kortet, fick en strömladdare till USB2 PC-cardkortet jag precis köpte, och den verkar fungera till firewirekortet också, där står det att den kan behöva mera matningsspänning ifall den ska driva "tyngre" saker.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar