Annons

Kortläsare för 60MB/s och 90MB/s CF-kort.

Produkter
(logga in för att koppla)

granden-

Aktiv medlem
Vilken kortläsare använder ni till era 60MB/s och 90MB/s compact flashkort?

Det verkar ha blivit bättre priser igen på minneskort vad det det gäller dom lite snabbare ivarje fall och främst 60MB/s korten. Sandisks variant på dessa tycker jag är ganska prisvärd men kollar man sedan efter kortläsare så har Sandisk själva ingen vad jag ivarje fall kan hitta som lovar att den klarar dessa hastigheter. Deras Firewire kortläsare är ju speccad för 45MB/s.

Så vad använder ni och vad har ni för rekommendationer?

Tjadu, jag vet inte heller om det finns en som kan läsa så snabbt, dock har jag sandisks firewire-läsare och är grymt nöjd, det läser väldigt snabbt och jag kan tanka över många RAW-bilder på kort tid. Har du inte för bråttom så duger den utmärkt.

P.R. Tack för länken den var läsvärd. Synd att resultaten verkar så mycket sämre på en Windowsburk. :(

Przemek: Jag har kollat på den faktiskt. Men känns dumt och köpa en minneskortsläsare för 700kr eller vad den kostar och sen kan den ändå inte maxa minneskortets hastighet. Borde ju finnas någon kortläsare som klarar det tycker jag.

Poker: Den där minneskortsläsaren var ju totalt värdelös i hastigheter ju. Långt ifrån 60MB/s.

Przemek: Jag har kollat på den faktiskt. Men känns dumt och köpa en minneskortsläsare för 700kr eller vad den kostar och sen kan den ändå inte maxa minneskortets hastighet. Borde ju finnas någon kortläsare som klarar det tycker jag.
Fast det är väl just den läsaren Galbraith har testat, med resultat en bit över 60 MB/s?

Poker: Den där minneskortsläsaren var ju totalt värdelös i hastigheter ju. Långt ifrån 60MB/s.

Nja, kortläsaren är nog helt ok, däremot är ju USB-anslutningen problemet. Du kommer aldrig så värst mycket över 30MB/s på USB oavsett vilken kortläsare du har även om den i teorin ska klara 60MB/s.

Kör man istället kortläsare på pciexpress som de P.R. länkade till så har du upp till 250MB/s på bussen vilket ju ger lite andra möjligheter om bara datorn och kortet pallar med att skyffla datamängden. :)

(Expresscard = kontakten/formfaktor på kortet, anslutningen innehåller både pciexpress- och usb-bussen)

Nu blev jag lite förvirrad. Przemek skriver väl om Sandisks fw-läsare? Samma som Galbraith testar med hastigheter över 60 MB/s?

Sedär, jag skippade i princip allt det stod mac på för att jag främst använder en windowsburk. Men det stämmer han verkar ha testat Firewire kortläsaren. Så det blir nog en sådan.

Återkommer med egna tester sen när jag införskaffat läsaren och kontrollerkort för Firewire.

Nja, kortläsaren är nog helt ok, däremot är ju USB-anslutningen problemet. Du kommer aldrig så värst mycket över 30MB/s på USB oavsett vilken kortläsare du har även om den i teorin ska klara 60MB/s.

Kör man istället kortläsare på pciexpress som de P.R. länkade till så har du upp till 250MB/s på bussen vilket ju ger lite andra möjligheter om bara datorn och kortet pallar med att skyffla datamängden. :)

(Expresscard = kontakten/formfaktor på kortet, anslutningen innehåller både pciexpress- och usb-bussen)

Ja kortläsaren suger med andra ord. Eftersom dom valt USB. Men jag skrev ingenstans väl att jag krävde just USB kortläsare. Så dumt och rekommendera något som är så pass mycket sämre.Även om det är bra för att vara en USB-kortläsare är det ju inte bra.

Sandisk-läsaren är Firewire ja, övriga ExpressCard. Prestanda kan troligen skilja även med FireWire beroende på vilket OS man har.

Så dumt och rekommendera något som är så pass mycket sämre.
Fast det är ännu dummare att bli förbannad på någon som bara försöker hjälpa till. Han hade med prestandasiffror så nu vet du åtminstone vilken läsare du inte skall köpa. Andra som läser tråden kanske bara har USB och får ännu mer hjälp av Görans inlägg.

Fast det är ännu dummare att bli förbannad på någon som bara försöker hjälpa till. Han hade med prestandasiffror så nu vet du åtminstone vilken läsare du inte skall köpa. Andra som läser tråden kanske bara har USB och får ännu mer hjälp av Görans inlägg.

Ja men då kan jag passa på att rekommendera 70-200/2.8 eller ett 80-200/2.8 AF-S för den som vill fotografera sport eftersom inte VR behövs. Ifall det är andra som läser...

Snabbaste läsning får jag med Expresscard i min laptop, sedan kommer SanDisk läsare med Firewire, sist USB som är segt som sirap. Ingen av dom är testade med något av dom nya korten men jag föreställer mig att dom inte räcker utan att man måste köpa någon av dom allra senaste läsarna för att utnyttja max hastighet. Det kostar att ligga på topp, uppgradering en gång om året. :)

Jag anser att ca: 3 min för att tanka över ca: 4Gb RAW bilder räcker.

Dock hade jag kört ett ExpressCard/34-läsare om jag hade stora videofiler.

Dock är det stor skillnad mellan USB och ExpressCard/34/54.

Jag anser att ca: 3 min för att tanka över ca: 4Gb RAW bilder räcker.

Dock hade jag kört ett ExpressCard/34-läsare om jag hade stora videofiler.

Dock är det stor skillnad mellan USB och ExpressCard/34/54.

Vet inte om jag ska skratta eller gråta....

Det må vara snabbt men varför nöja sig med halvsnabbt när det kan gå snabbare?

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto