Annons

Kortast skärpe djup med digital..

Produkter
(logga in för att koppla)

meph8

Aktiv medlem
kamera?.
jag har ingen Digital SLR utan Panasonic FZ5.
jag vet att pga. av den lilla sensorna
så går det inte att få samma korta skärpedjup som med en slr.
Men hur gör jag bäst för att få så kort skärpedjup jag bara kan med FZ5:an?
Ska jag zooma in mer och backa bort från objektet
eller krypa närmare med kameran?

eller spelar det ingen roll vid samma bländare?
Jag har den på så stor öpping som går.
 
Största bländare, max brännvidd, så nära som möjligt. Det är dock inte lätt då man även vill att motivet ska få plats i bilden... Se till att avståndet mellan motiv & bakgrund är så långt som möjligt så har du störst chans att blurra till bakgrunden.

Att få fin oskärpa i bakgrund vid helkroppsporträtt är dock tyvärr inte möjligt, om inte bakgrunden är oerhört långt bort förstås.

Ansiktsporträtt kan dock funka hyfsat.

/Larsa
 
Denna bild är tagen med en minolta d7i vid längsta brännvidd (200 mm omräknat) & största bländare (3.5). Jag ligger ca 2 meter från tuppen & gissar att det är ca 15-20m till bakgrunden.

Trots dessa extrema förhållanden så är ju bakgrunden tyvärr ngt störande då oskärpan dessutom inte är speciellt snygg, man kallar den bokeh.

Nu kanske din kameroptik ger en snyggare bokeh men som du ser så är det inte lätt.
 

Bilagor

  • tupp.jpg
    tupp.jpg
    50.9 KB · Visningar: 482
Senast ändrad:
.Z. skrev:
... Se till att avståndet mellan motiv & bakgrund är så långt som möjligt så har du störst chans att blurra till bakgrunden.
...

/Larsa

Det där tror jag faktiskt är viktigare än vad teknik och fysik på utrustningen är. Välj din bakgrund lika noggrant som du väljer dina motiv!
Det är lätt att glömma bakgrunden, men med ett bra val så blir bilden oerhört mycket bättre än om man bara koncentrerar sig på motivet.

/Per
 
Med samma bländare och sama avbildningsskala så har du samma skärpedjup, oavsett zoom(brännvidd).
Det som dock händer är att om du har längre brännvidd/zoom så får du med mindre av bakgrunden och därför blir den mycket lugnare.
se exempel på ett gosedjur(?) en bit ner på fotoskolan.
Så, använd lång zoom, det blir bäst(om kameran har samma bländare genom hela zoomen, din har nästan det).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.