ANNONS
Annons

Kortare slutartid med blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

GamleTrashberg

Aktiv medlem
Har en Pentax K10D och en Dörr DAF 42. Vet inte om det är möjligt, men det vore fint ibland att kunna få kortare slutartid än 180 vid blixtfoto (gäller även den interna blixten). Plåtade min son som hoppade runt idag och 180 var helt enkelt inte snabbt nog för skarpa bilder.

Går det att få kortare slutartider med blixttagning? Har snabbkollat manual och befintliga forum utan lycka. Tack för eventuell hjälp.

Det är blixsynken som är för långsam. Om man kör med kortare tider blir hela bilden utom ett fält svart.

Blända ner

Om du bländar ner objektivet mer så minskar du det naturliga ljusets inverkan. Sänk även iso till 100. Då fryser blixten även snabba rörelser. Blir det inte knivskarpt då så är det fokus som inte blivit rätt inställt.

Ok, så det är en fysisk begränsing med blixtsynktiden... Misstänkte det men hoppades att det kanske skulle gå ändå.

Tony, körde f/16, iso 100 och 1/180 och fick smetiga rörelser på fingertoppar och annat som rör sig fort. Får testa blända ner ännu mer helt enkelt.

Tack för att ni reder ut ett och annat.

/Danne

Kolla om din blixt har något som heter typ high-speed synk. Det finns på canons blixtar och gör så man kan få blixt på alla slutartider.

Tyvärr tyvärr... Däremot finns "synk till andranivån" som gör att blixten löser ut sist vid lång exponering... men det är ju lite tvärtom vad jag är ute efter.

Hittade manualen till blixten och den är faktisk rätt tydlig med att slutartiden är begränsad till kamerans blixtsynk.

Men nu har jag lärt mig ett och annat, tackar för det.

/Danne

blända inte ner onödigt mycket

Det är rätt att blända ner för att minska det befintliga ljuset inverkan. Där har du ju 180dels
sekund som fryser(inte tillräckligt).

men så snart du bländat ner kanske 4 steg från
befintligt ljus, så blir det bara längre och längre tid som blixten måste lysa.
Nu vet jag inte om din blixt är exakt sådan men de flesta moderna ttlblixtar har betydligt kortare
bränntid vid mindre effekt
(lägsta effekt på min sb600 ungefär 1/40000 del)

det kan alltså löna sig att (om det går) se till att minska befintligt ljus så du kan köra större
bländare och därmed minskad effekt på blixten.

om du bara ser till att befintligt ljus inte blir för stort kan du höja känsligheten på kameran för att få mindre ljusbehov från blixten.

säg att du har ett helt mörkt rum
och blixten på maxeffekt ger bländare 11

om du kör bländare 4 i stället så behöver blixten bara pumpa ut 1/8 del så mycket ljus,
ökar du sedan iso till det dubbla så räcker 1/16 dels effekt.

Kolla bränntiden i blixtmanualen
lycka till!

Ah, det är ju såklart ett sätt att lösa det. Bränntiden på blixten slår ju ut slutartiden på kameran om man plåtar i ett helt mörkt rum. Smart! Ska kolla upp detta.

Problemet blir ju dock autofokus i mörker, men det är ju bara att ställa fokus manuellt vid den plats objektet kommer befinna sig i rörelsen...

En bra kväll för mina fotokunskaper. Tackar!

/D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar