Annons

Kortare minsta slutartid i AV-läget?

Produkter
(logga in för att koppla)
Lite synd att utvecklarna av mjukvara ska vara så konservativa. När funktionen finns så har jag svårt att förstå att det skulle finnas någon begränsning. Jag antar att det var en hård intern strid hos Canon innan Auto-ISO implementerades. :)

Synd att Nikon har en mer flexibel syn på just detta område.

Lite synd att utvecklarna av mjukvara ska vara så konservativa. När funktionen finns så har jag svårt att förstå att det skulle finnas någon begränsning. Jag antar att det var en hård intern strid hos Canon innan Auto-ISO implementerades. :)

Synd att Nikon har en mer flexibel syn på just detta område.

Är det inte snarare synd att Canon (och alla andra tillverkare) inte har lika flexibel syn som Nikon på detta? ;)

Sorry, men det lät lite som att om inte Canon har den här funktionen så ska inte Nikon heller ha den med din formulering.

Jag har just nu Nikon (D3) och Sony (NEX-7) och auto-ISO på Sony är fullständigt oanvändbart - 1/80 sekund är ett fast värde som inte går att ändra. Canon är åtminstone lite bättre på justerbarheten. Jag förstår dock inte varför de andra helt enkelt inte kopierar Nikons implementation - det lär ju endast skötas av kamerans mjukvara.

Just såna här bra funktioner i Firmware förstår jag över huvud taget inte varför det inte kopieras mer mellan tillverkare - kanske är något slags fånig inställning att "vi tänker minsann inte använda den där funktionen från konkurrenten". Ett annat exempel är det där med focus peaking i Live View, som kom först i Sonys kameror och nu finns i Olympus och Fuji (och kanske Panasonic också) - Canon och Nikon har det dock inte, vilket är synd då det är ett mycket bra hjälpmedel för manuell fokusering i vissa lägen.

Blev lite OT-svammel här (vilket jag kanske inte borde ägna mig åt som moderator), men kontentan är att jag håller med dig om att det är synd att den funktionen inte finns i Canon när det uppenbarligen går att få det att fungera :)

Mehh! Ordmärkare...;-)

Det står precis som du säger men det jag önskar är att Canon och andra tillverkare skulle ta ut svängarna betydligt mer i denna datorålder. Grejerna finns ju rakt framför näsan på oss (och dem).

Precis lika fånigt som att det inte går att exponeringskompensera i M+Auto-ISO på Canons kameror! Det skadar inte att fjäska lite för oss teknikfreaks som tycker att hårdvaran (och mjukvaran) är lika spännande som själva fotandet. Utan att det för den skull gör oss till bättre fotografer! :)

Jag misstänker att det är p.g.a. mjukvarupatent i vissa länder som funktioner inte hittar över gränserna... Jag har knappt hållt en Nikon, men det lilla jag såg av auto-iso implementationen imponerade (jämfört med den Canon 50D jag använde vid det tillfället)

Jag misstänker att det är p.g.a. mjukvarupatent i vissa länder som funktioner inte hittar över gränserna... Jag har knappt hållt en Nikon, men det lilla jag såg av auto-iso implementationen imponerade (jämfört med den Canon 50D jag använde vid det tillfället)

Så kan det kanske vara. Jag har dålig koll på hur det där med mjukvarupatent fungerar och efterlevs. Focus Peaking borde dock gå att kopiera då det funnits i evigheter i videokameror (fast där är det kanske mer prestige) :)

Just såna här bra funktioner i Firmware förstår jag över huvud taget inte varför det inte kopieras mer mellan tillverkare - kanske är något slags fånig inställning att "vi tänker minsann inte använda den där funktionen från konkurrenten". Ett annat exempel är det där med focus peaking i Live View, som kom först i Sonys kameror och nu finns i Olympus och Fuji (och kanske Panasonic också) - Canon och Nikon har det dock inte, vilket är synd då det är ett mycket bra hjälpmedel för manuell fokusering i vissa lägen.
Nikon har iaf kopierat funtionallitet hos auto-ISO. Tex är det ju först på senare tid som Nikons auto-ISO tar hänsyn till brännvidden för slutartid, någon som alltid funnits hos andra tillverkare.

Något som jag dock saknar hos Nikon är att man kan ställa in "känsligheten" på auto ISO likt det man kan på Pentax kameror. För auto ISO tar inte hänsyn till om man använder stabilisering eller ej. Så det skulle vara trevligt om man kunde få auto-ISO att välja längre slutartid med brännviddstyrd auto-ISO tillsammans med stabilisering. Under vissa förhållanden kan man också vilja att kameran väljer kortare slutartid.

Pentax har även infört focus peaking i många av sina kameror.

I många lägen är det dock så, att när man vill ha en kortare slutartid än 1/250 s, och dessutom behöver tillgripa auto ISO, då hamnar man i ett läge där objektivet ändå används vidöppet. Då kan man lika gärna välja Tv, ställa in den längsta slutartid man kan leva med och så auto ISO. Kameran kommer att välja största möjliga bländare och justera ISO så mycket det behövs. Räcker bas-ISO får man en mindre bländare, förstås (mer eller mindre önskvärt, måhända) och om högsta ISO inte räcker kan man få en automatisk förlängning av slutartiden (safety shift).

Det går att begränsa längsta och kortaste exponeringstid, även största och minsta bländare i EOS-1.

Ställer du in längsta exponeringstid till 1/250s och kortaste till 1/8000s så har du "förbjudit" alla andra exponeringstider.

EOS-1 D mkIV - CF1, 12.
EOS-1 D X - CF2, "ställ in slutartidsområde"

Borde finnas i EOS-5D III också eftersom mjukvarorna är ganska lika.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar