Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kort till datorn (300d)

Produkter
(logga in för att koppla)

ekke

Avslutat medlemskap
Hej alla, jag behover ett snabbt svar..
Ar pa semester i usa (darav bristen pa prickar over bokstaverna). Ar hos en kompis och tankte branna mina bilder pa cds - for minneskorten ar fulla. Har med sladden for att koppla kameran till datorn men datorn sager att den behover programvara.

Nagon som vet hur man gor?

Bonusfraga: visst ar vall cdsystemen lika i sverige och usa?

mvh Erik

Hej på er,
Är nu hemma igen, hittade aldrig något lämpligt program att ladda över filerna med, men kompisen hadde en kompis med cfglugg i sin dator så det löste sig.

Kanske kan detta vara något att tänka på för andra resenärer.

En lustig deltalj är att min cdläsare inte hittar ett jota på cdsarna men det gör dvdläsaren (jo det är cdskivor)! Skumt va?

Erik

hejsan. hade samma problem själv innan jag skaffade kortläsare till datorn.

när man ansluter kameran till datorn så kommer den inte upp som en ny enhet utan man kan se kameran och kopiera bilder ifrån den om man klickar på 'den här datorn' iaf om man kör WIN XP. då kan man se en kameraikon längst ner bland enheterna och där kan man gå in och kopiera över bilderna.
tror inte att man behöver några speciella drivrutiner för detta.

ekke skrev:
Hej på er,
Är nu hemma igen, hittade aldrig något lämpligt program att ladda över filerna med, men kompisen hadde en kompis med cfglugg i sin dator så det löste sig.

Kanske kan detta vara något att tänka på för andra resenärer.

En lustig deltalj är att min cdläsare inte hittar ett jota på cdsarna men det gör dvdläsaren (jo det är cdskivor)! Skumt va?

Erik

Är dvdläsaren också en brännare? Men cdläsaren är endast en läsare?

//Jerka

Hej,
Dvdn är bara läsare och cdn både läser och bränner.
Jag har provat igen med samma resultat, när jag kör in cdskivan i cdläsaren verkar den vara helt blank, men i dvdn ser det ut som det ska.

Helskumt..
e

Anledningen till att du inte kan läsa dina CD-Skivor
i din cd spelare kan vara att dom fortfarande är
öppna dvs dom blev ej stängda när dom brändes.

Det skall du kunna kolla i ditt brännar pogram om dom
är öppna eller stängda.

Vissa cd-spelare har problem att just läsa skivor som
ej blivit stängda.

Redigerat:

Det kallas sessions på engelska eller sessioner på svenska och man kan bränna olika sessioner på en skiva genom att hålla skivan öppen och det är detta som kan skapa problem vissa cd-läsare men skivorna går till 99% alltid att läsa i en brännare.

/Marcus

soulskater skrev:
Anledningen till att du inte kan läsa dina CD-Skivor
i din cd spelare kan vara att dom fortfarande är
öppna dvs dom blev ej stängda när dom brändes.

Det skall du kunna kolla i ditt brännar pogram om dom
är öppna eller stängda.

Vissa cd-spelare har problem att just läsa skivor som
ej blivit stängda.

Redigerat:

Det kallas sessions på engelska eller sessioner på svenska och man kan bränna olika sessioner på en skiva genom att hålla skivan öppen och det är detta som kan skapa problem vissa cd-läsare men skivorna går till 99% alltid att läsa i en brännare.

/Marcus

Det var detta jag var ute efter med min föregående fråga, men det verkar ju då lite skumt att det var precis tvärtom. Dvs att det är din dvd(endast)läsare som klarade skivorna medans din cd(brännare)läsare inte klarade det. Kan ju bli lite svårt att stänga sessionerna om den inte kan läsa skivan....Möjligen kan det hjälpa om du använder samma brännarprogram som skivorna brändes med innan. I vilket fall så är det ett tips för alla att tänka på om man är i sitsen att man bränner skivor på annan plats än hemma. Se till att stänga skivorna med samma brännare och program som man började bränna dem med. Enklast är förstås att helt enkelt inte skapa någon multisession i ett sånt läge.

//Jerka

;-), sorry

Läste inte riktigt ordentligt.

En anledningen till att det inte går att läsa skivorna i brännaren kan vara att microsofts inbyggda brännprogram är aktiverat.

Vi har haft det problemet på jobbet just den konflikten mellan ej stängda skivor och det inbyggda brännarprogrammet i Windows.

Kolla det och testa.

/Marcus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar