Annons

kort telezoom

Produkter
(logga in för att koppla)

Björn_

Aktiv medlem
Hej på er!

Går i tankar på att skaffa ett 70-200 2,8. Jag har tidigare haft ett Minolta 80-200 2,8 som gav mycket bra resultat. HAr aldrig testat sigma eller tamrons motsvarigheter förutom i butik. Har fått en lite känsla av att de faktisk inte matchar Minoltan, men det är ju lite tycke och smak också. Vad tror ni, finns det något värde i att jaga rätt på ett gammalt 80-200 istället för Sigma/Tamron, eller är det bara dumt?

Hej på er!

Går i tankar på att skaffa ett 70-200 2,8. Jag har tidigare haft ett Minolta 80-200 2,8 som gav mycket bra resultat. HAr aldrig testat sigma eller tamrons motsvarigheter förutom i butik. Har fått en lite känsla av att de faktisk inte matchar Minoltan, men det är ju lite tycke och smak också. Vad tror ni, finns det något värde i att jaga rätt på ett gammalt 80-200 istället för Sigma/Tamron, eller är det bara dumt?

Tamron har superbra IQ. Skärpa mm. Lika bra som Sony 70200G. Däremot skruvdrivet med låg stigning så det är lite långsamt i AF. Om det missar fokus måste det jaga lång väg för att hiitta tillbaka. Beror dock delvis på kameran. Jag upplevde det mycket snabbare på A850 än A580 tack vare den starkare motorn. A77 har också en starkare motor.

Sigmat har HSM ultraljudsmotor och är bättre i det avseendet. Den tidigare varianten är dock inte lika skarpt. Det finns ett nytt Sigma som också har OS som lär ge kalas skärpa, men det verkar inte finnas inne hos någon handlare.

Minoltan kan jag inte uttala mig om, men kolla omdömena på Dyxum.

/Mats

Tack för input. Jag har förstått att den är lite slö (Tamron) och jag vet inte om det spelar någon roll för mig, det vet man ju oftast inte förrän efter man använt det ett tag. Betygen på dyxum skvallrar lite om att Minoltan faktiskt fortfarande håller måttet, men det är svårt att få en objektiv bedömning där. Långt ifrån alla är helt ärliga där, och det är sällan man hittar kritiska testare (men det finns).

Så det nya Sigma skall vara bättre alltså? Finns det någon test på det?

//Björn

Tack för input. Jag har förstått att den är lite slö (Tamron) och jag vet inte om det spelar någon roll för mig, det vet man ju oftast inte förrän efter man använt det ett tag. Betygen på dyxum skvallrar lite om att Minoltan faktiskt fortfarande håller måttet, men det är svårt att få en objektiv bedömning där. Långt ifrån alla är helt ärliga där, och det är sällan man hittar kritiska testare (men det finns).

Så det nya Sigma skall vara bättre alltså? Finns det någon test på det?

//Björn

För min del så rekomenderar jag sonys 70-200 G pga byggkvaliten och knapparna som är flera på telen jämfört med de andra.
Enda jobbiga med telen är priset.....

Jo de e klart, ett Sony hade inte varit dumt. Men jag har lovat mig själv att sluta lägga ner för stora summor på kameragrejjer, så det går bort - även om de finns begagnade de med.
Men det skenar lätt iväg, först hade jag tänkt mig ett beg tamron/sigma för c:a 5K - men jag vet med mig att jag förmodligen inte blir nöjd med dem. Så ett beg Minolta för nåra tusen till hade nog blivit bra. Men då kan man ju lika gärna köpa ett sprillans Sigma, om nu nya modellen skulle vara bättre, fast för nåra tusingar till så har man ju ett beg Sony

...och vips så gick man från budget på 5 till 15

Nä, det finns ju inte så mycket alternativ egentligen. Testa det nya sigmat när det väl kommer ut eller köpa ett Sony, men det blir ju mer än 5K hur man än gör...

Jo de e klart, ett Sony hade inte varit dumt. Men jag har lovat mig själv att sluta lägga ner för stora summor på kameragrejjer, så det går bort - även om de finns begagnade de med.
Men det skenar lätt iväg, först hade jag tänkt mig ett beg tamron/sigma för c:a 5K - men jag vet med mig att jag förmodligen inte blir nöjd med dem. Så ett beg Minolta för nåra tusen till hade nog blivit bra. Men då kan man ju lika gärna köpa ett sprillans Sigma, om nu nya modellen skulle vara bättre, fast för nåra tusingar till så har man ju ett beg Sony

...och vips så gick man från budget på 5 till 15

Nä, det finns ju inte så mycket alternativ egentligen. Testa det nya sigmat när det väl kommer ut eller köpa ett Sony, men det blir ju mer än 5K hur man än gör...

Känner det när begäret går ut över budgeten.
För mig så började det hela med nex 5, vilket ledde till en adapter för a-mount.
Köpte mig en sigma 70-300 sen insåg jag vekligen vad man får för 2 papp.
För det får man bara skräp.
Det slutade med en slt och sonys 70-300 G och tillslut en 70-200 G som komplettering.
Bytte upp mig till a77 igår också nu för delen.
Vad det kostade tillsammans i slutändan är något jag fortfarande kommer förtränga inom den närmaste tid...

Det blidde ett sigma, andra modellen i serien. Har varit lite oförutsedda utgifter på senaste så det har inte blivit pengar till ett Sony.
Jag hittade den här jämförelsen också http://www.kurtmunger.com/70_200mm_f_2_8compid210.html som kanske inte säger allt, men jag bestämde mig för att det skulle räcka för min del. Testet säger ju inte allt heller, kantskärpa är inte så viktigt för mig, inte för detta objektivet i alla fall. Mycket möjligt att bakgrund och annat är bättre på Sony, och slutsatsen i testet är ju också "köp Sony om pengar inte är en faktor". Men nu var det just det för mig, så det blev ett begagnat sigma och jag höll budgeten för en gångs skull :)
Resultatet var ändå bättre än vad jag hade förväntat mig, inte som min 85:a, men frågan är om det finns någon zoom som slår den i alla fall? (Jag har svårt att tro det iaf).

Nu slipper man ju traska omkring med ett vitt objektiv dessutom :)

Ja, nu har jag ju redan köpt ett sigma ...

:)

Men jo, jag såg det också. Jag har haft ett sådant, fast vitt och HS och det var jag mycket nöjd med - skarpaste zoomen jag ägt (inklusive mitt nya sigma verkar det som). Nu ville jag ha snabb och tyst af, så därför blev det inte detta. Lite lång mfd också som jag upplevde som lite hinder när jag ägde det - men det beror ju på hur man skall använda det såklart.
Sigmat är absolut inte perfekt (ojämn skärpa) men det funkar. Det har varit på justering en gång enl kvitto och det funkar helt ok på mitt hus.

//Björn

Kanske hittat rätt nu

Sigmat åkte iväg och jag har nu till slut hamnat med ett sony 55-200 SAM...

Jag hade ganska låga förväntningar av det och det var kanske just det som var nyckeln... Jag blev faktiskt nöjd. Hade hellre haft ett modernt 70-200/4, men det finns ju inte...

Sonys 70-200 för tungt (tvivlar på att det är extremt mycket bättre än Sigma/Tamron)
Sigma/Tamron också för tunga och klumpiga

Ja, vad gör man... Helt ok blev det i alla fall...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar