Annons

Kort synktid med trådlös blixttriggning

Produkter
(logga in för att koppla)

mimansso

Aktiv medlem
Hej

Någon med erfarenhet av trådlös blixtutlösning?

Jag brukar använda mig av min trådlösa blixtutlösare, en Phottix Aster när jag vill trigga mina
canonblixtar (2 st speedlite 430 EX) som står på stativ vid sidan om.

Jag har dock upplevt ett problem som jag undrar om.

När jag en ljus dag utomhus vill ha en stor bländaröppning (kort skärpedjup) bidrar detta naturligtvis
till att kameran (Eos 7D) genererar en kort slutartid så som exempelvis 1/1000s.
Eftersom den kortaste synktiden kameran hanterar är 1/250s aktiverar jag "kort synktid" i blixtarna.
Trots denna inställning i blixtarna tillför inte blixtarna något ljus, det ser jag om jag gämför med en
exponering med blixtarna avstängda.

Jag har därför anledning att tro att den trådlösa blixtöverföringen som i mitt fall då är av märket
Phottix Aster inte hanterar snabbare slutartider än 1/250s.

Är det fler av samma erfarenhet eller finns det andra trådlösa sändare/mottagare som hanterar
kortare slutartider?

Kan nämna att om blixten sitter i blixtskon i kameran får jag blixteffekt på kortare slutartider än
1/250s om blixten är inställd på kort synktid.
 
Nej, den inbyggda blixten är begränsad till 1/250 s, men du borde kunna trigga dom externa 430EX:arna att brinna av med kort synktid.

Jo visst kan jag sätta blixtarna på kort synktid men jag vill ju kunna köra på snabba slutartider så jag
är begränsad ändå med Canons inbyggda system.
 
Hmm, testade precis med min egen 7D och 430EX II. Du har rätt, det går inte att köra blixten på kort synktid när man använder den externt. Synd.
 
Varför behöver du kort slutartid?

Vad jag menar är att kamerans slutartid inte är så intressant om man vill frysa rörelser.
Då är blixtens brinntid mer intressant. Det gör att kamerans slutartid blir (ganska) ointressant.

Det finns en anledning till att hetskoblixtarna heter speedlight...

Det är inte samma sak att synka kameran via hetskouttaget på kameran, som det är att synka dom via en radiosynk. Då måste radiosynken stöda hi speed sync.

En ytterligare krångelfaktor är hur ditt hus fungerar med synken ifråga.

Vill du ha hi speed sync för att blända ned omgivande solljus så kan ND filter vara ett alternativ kanske.
 
Det beror på.
Dels vilket ND filter man använder, hur mycket ljus den tar bort, och mängden naturligt ljus.

ND2 en solig dag ger knappas AF problem.
Men ND8 i halvtaskigt ljus ger garanterat AF problem.

Fast det finns ju alltid manuell fokus. Verkar som alla glömt bort det nuförtiden.


ND filter kan man inte fokusera med så lätt.



/Stefan R. Nilsson
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.