Annons

Korruption / Störningar i RAW-filer. Vad är anledningen?

Produkter
(logga in för att koppla)

saugox

Medlem
Jag tog en serie långtids-exponerings bilder (20-30 sek) igår natt. När jag gick igenom materialet upptäckte jag störningar i form av horisontella linjer i 1/3 av RAW-filerna. Minneskortet är helt nytt, ett Sandisk Ultra II på 2 GB, inhandlat i måndags. Kameran är D70, Firmware v.1. Framkallat i PS CS2 med senaste drivrutiner.
Jag uppgraderade till Firmware v.2 och tog ytterligare 50 RAW bilder, utav de nya bilderna uppstod störningar endast i EN bild. Är det någon som stött på liknande problem? Någon som vet vad det beror på? Uppstår det här under speciella förhållanden? Jag misstänker dock CF kortet. Ska arbeta på ett annat CF-kort och se om jag kan utesluta fel i kameran.

Hittade en annan tråd gällande RAW korruption, men under Canon Digital forumet, de störningarna är av lite annan art. Startar ny tråd här då jag anser det gäller teknik och ev. minneskortet.. Länk till den liknande tråden: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=40963 Även där hade problemen uppstått på ett Sandisk Ultra II.

Nedan bifogas en av långtids-exponeringarna från igår natt.

Respons uppskattas mycket högt, tack på förhand.

Vänliga Hälsningar,

Markus
 

Bilagor

  • dsc_1335.jpg
    dsc_1335.jpg
    55.1 KB · Visningar: 310
Här är den bilden jag fick störningar i efter att ha uppgraderat firmware. Färg-balansen är justerad så att det ska gå lättare att urskilja, linjerna syns i dörren.
 

Bilagor

  • dsc_1484.jpg
    dsc_1484.jpg
    25.5 KB · Visningar: 307
Jag är med i den förra tråden, men hoppar även in här. Jag har samma problem men ännu värre ränder. Har börjat misstänka att det är kortet,
San Disk Ultra II 1 Gb. Nu använder jag mitt San Disk Ultra II 512 Gb och har ännu inte fått några störningar. Har även ett Etreme 2 Gb utan störningar.
Upptäckte dessutom att bilderna är OK när jag öppnar dem Photoshop CS, men randiga i Phase One Pro
 

Bilagor

  • img_0996-2.jpg
    img_0996-2.jpg
    19.7 KB · Visningar: 261
Vad det gäller sträcken på D70'n, iaf de första bilderna så är det någonting som uppstår i kameran vid höga iso-tal då. Det är tyvärr så det blir, och är inte ett fel från vad jag tyvärr fått höra.

Om du tar vilken bild som helst i raw och drar upp exponeringen till max och tittar i parierna som fortfarande har täckning så kommer du se dessa sträck. De blir mer och mer synliga ju längre du exponerar enligt vad jag märkt, och syns även vid iso 200 på långa exponeringar.

Frågan är om man ska accepter det...
 
Hej Christoffer. Intressant... Men jag har svårt att acceptera det. Nog för att det är en amatörkamera men för priset på D70'n borde den ju klara långa exponeringar och höga iso-tal i RAW. Kontentan är alltså att man får använda JPEG-Fine vid långtidsexponering och hög iso?

Jag hade förresten tagit ett 10-tal långtidsexponeringsbilder, och bara 3 av dem hade tydliga ränder som i den jag laddade upp. Det verkar något slumpartat?

Den andra bilden jag lade upp (den på dörren) hade slutartid på 1/60, ISO 200, och när jag justerade färgerna där blev linjerna väldigt tydliga. Jag är inte särskilt erfaren med RAW, men formatet uppför sig alltså på det här viset?

Är det bara D70 som har detta fel eller existerar det hos t.ex. D70s, D50, 300D, 350D också? Lite besviken på Nikon om det är ensamma med det här felet...
 
Leif: Jag har haft samma problem i C1 som du beskriver - Men har upptäck att en omläsning till nya previews har hjälpt och därmed har de lila strecken försvunnit.
 
Detta är som sagt vad jag fått för uppfattning men ni kan söka vidare på nätet efter "banding" som jag tror det kallas och se hur ni uppfattar det. Jag skulle väldigt gärna vilja ha fel på det här området.
Tror även att det diskuterats en del i canon-forum och att det helt enkelt har med sensorn att göra.
Men hör av er om ni hör något annat.
 
Sökte lite på "banding" och hittade en del intressant. Verkar förekomma i så gott som alla digitala kameror, men kanske främst i CCD sensorer. Jag har annars hört att brus i allmänhet uppkommer lättare i CMOS sensorer? Men jag kanske fått det om bakfoten. Upptäckte just "Long Exposure Noise Reduction" funktion i D70'n. Den ska tydligen korrigera det hyggligt. Bara ägt kameran i en vecka och inte fått manualen förren idag, inte lärt mig D70 riktigt än. Verkar även finnas gott om program och plug-in's som städar upp störningar i bilder. Ska försöka hitta någon gratis variant och testa. Tack för responsen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.