Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Korrupta rawbilder (EOS 500D) och Linux

Produkter
(logga in för att koppla)

manmedcanon

Avslutat medlemskap
Hej, som nybörjare med digitalkamera (EOS 500D) har jag stött på problem med mina RAW-bilder som jag har kopierat till min dator.

Bilderna är helt korrupta när jag kollar på dessa i Gimp eller Digikam.

Har även provat att läsa in RAW-bilder direkt med dcraw (i både UBUNTU 8.1 och 9.04) och får ett följande felmeddelande liknande detta:

Corrupt data near 0xb11c2.

JPEG-bilderna är korrekta, förstår inte vad problemet är, vad jag förstår så klarar DCRAW, UFRAW, DIGIKAM att läsa Canons RAW-format (CR2).

Vill utesluta att det är kameran det är fel på, har provat med olika minneskort, dock av samma fabrikat (SANDISK ULTRA II) med samma negativa resultat.

Är det något speciellt man ska tänka på när man kollar på RAW-filer?,

Tackar på för hand

JF

Jag har inga problem med min 40D och dessa program. Använder Bibble Pro. Vad gäller 500D måste du kolla att det finns stöd för dess RAW format då de brukar avvika från föregångarens. 50D har tex inte likadant RAW format som 40D.
Har du den absolut senaste versionen av programmen?

Här är en person med liknande problem (och lösning).

http://blog.pcode.nl/2009/05/ufraw-and-canon-eos-500d

Nu fungerar det!

Jag har inga problem med min 40D och dessa program. Använder Bibble Pro. Vad gäller 500D måste du kolla att det finns stöd för dess RAW format då de brukar avvika från föregångarens. 50D har tex inte likadant RAW format som 40D.
Har du den absolut senaste versionen av programmen?

Här är en person med liknande problem (och lösning).

http://blog.pcode.nl/2009/05/ufraw-and-canon-eos-500d

Tackar så mycket, länken ovanför hade lösningen på problemet. Installerade enligt anvisningarna på min bärbara med Xubuntu 9.04, och nu kan jag se vad mina RAW-filer föreställer.

JF

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar