Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Korrupta NEF-filer

Produkter
(logga in för att koppla)

pennywally

Aktiv medlem
Hej!

Efter att ha varit ute på jobb hela dagen idag la jag in ca 400 NEF-filer från min D3a. När jag sen ska kolla igenom dem i Bridge så visar det sig att 21 filer ungefär i mitten är oläsliga. Ingen preview, går inte att öppna i CR, går inte att "previewa" i Finder, går inte att läsa i ViewNX...

Självklart är det ju så att några av dessa försvunna bilder var väldigt viktiga. Murphy's lag alltså.

De är lika stora som de andra filerna, och jag gjorde inget annorlunda varken just före eller efter de bilderna togs.

De två självklara frågorna är alltså:

Vad kan det bero på?
Hur kan jag "fixa" dem?

Tacksam för hjälp.

Simon

Edit: Ja, jag formaterade minneskortet (i kameran) i början av dagen.
 
Ladda över dom i Lightroom så funkar det. Jag har då och då råkat ut för samma sak, men sedan jag frekvent använde mig av Lightroom i stället har problemen försvunnit.
Mvh
JB
 
Jan: Tack för tipset. Verkar inte hjälpa - LR larmar om att "The files selected appear to be unsupported or damaged." Fler idéer?

Rickard: De såg ut precis som vanligt, det som är så underligt. Måste ju ha blivit något fel vid överföringen... Sjukt irriterande.
 
Jan: Tack för tipset. Verkar inte hjälpa - LR larmar om att "The files selected appear to be unsupported or damaged." Fler idéer?

Rickard: De såg ut precis som vanligt, det som är så underligt. Måste ju ha blivit något fel vid överföringen... Sjukt irriterande.

Har du använt minneskortet efter det?
... om felet blev vid överföringen kan de kanske ligga kvar på kortet? Är det formaterat kan man alltid köra något rescue-program, är filerna inte överskrivna så kan de finnas kvar ...
 
Verkar besynnerligt. Men, inte för jag vet om det fungerar men testa. Koppla kameran direkt till datorn och ladda ned ifrån den eller om det är det du gör skaffa/låna en kortläsare. Har du kortläsare så kan det vara värt att prova så att inte den programvaran måste uppgraderas. Ja, jag vet att detta är huggskott, men vad gör man inte när man råkat ut för strul...
JB

PS
I nödfall får du väl göra om bilderna till JPG i kameran och sedan ladda ned dem, jag vet att jag gjort så en gång men minns i och för sig inte varför ;-)
 
Jag skulle nog avråda från varje form av aktivitet som innebär skrivning av data till kortet innan du har en säker och fullständig kopia av dess data.
 
Jag har haft samma problem med min D90.
Upptäckte till slut att bilderna av någon anledning gick att öppna i Photomatix.
Har du inte Photomatix kan du ladda ner en testversion.
När jag öppnade bilderna var de inte vackra utan fullt med ljusa och blåa streck i bilderna.

Jag fick problemet inte bara på ett kort utan på flera så jag utgick från att det var fel på kameran och skickade in kameran till Nikon och de skickade tillbaka den utan att ha hittat något fel.

Så jag köpte nya minneskort och problemet blev försvann nästan, då och då dök det upp någon enstaka bild som blev så och jag har ännu inte lyckats få någon riktigt bra förklaring på vad det kan vara.
Har en D7000 nu och har ännu inte stött på problemet på den.
 
Har tagit ett par-tre tusen bilder sen dess, så att återskapa något är nog dödsdömt. :) Nåja... Ska testa Photomatix iallafall, tack för tipset. Irriterande hursom, har aldrig hänt mig förut. Nu är det dubbelkoll av alla bilder innan kortet formateras och används igen. Samt backup. Något lär man sig iallafall. Tack för alla svar!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.