Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Korrupta bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

TrueBluesare

Aktiv medlem
Hej.

Jag körde en backup på mina bilder genom "SyncbackPro".
Fick då meddelande om ett fel på 1753(!!) filer. Med följande text:
"Misslyckades att kopiera från Källa : Fel vid kopiering av fil: Format '%0:s' invalid or incompatible with argument"
När jag nu kollade upp det så visar det sig att alla dessa bilder är
korrupta! Varför?! Hur har det kunnat hända? Jag har kört dom i
Lightroom endast. Har visata på datorn...
Är det någon som vet hur datorn lyckats förstöra 1750 bilder för mig??
 

Bilagor

  • Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    47.5 KB · Visningar: 550
  • Namnlös2.jpg
    Namnlös2.jpg
    58.8 KB · Visningar: 537
  • Namnlös3.jpg
    Namnlös3.jpg
    78 KB · Visningar: 545
Vet du med säkerhet att bilderna har varit ok på hårddisken? Annars skulle man nog i första hand gissa på att det varit problem när bilderna flyttats från kameran/minneskortet till hårddisken. Men sedan är det ju också så att hårddiskar går sönder ibland, därför ska man ha backup.
 
Vet du med säkerhet att bilderna har varit ok på hårddisken? Annars skulle man nog i första hand gissa på att det varit problem när bilderna flyttats från kameran/minneskortet till hårddisken. Men sedan är det ju också så att hårddiskar går sönder ibland, därför ska man ha backup.

Jo, jag har backup på allt, och där är dom hela. Men det blir ju ett jävla jobb att återställa allt. Och det ska ju inte hända. Jag vill väldigt gärna veta VARFÖR det hänt.
 
Jo, jag har backup på allt, och där är dom hela. Men det blir ju ett jävla jobb att återställa allt. Och det ska ju inte hända. Jag vill väldigt gärna veta VARFÖR det hänt.

Bra, skönt att höra att det finns några som är duktiga på backup!

Vad gäller varför så kan det nog bli svårt. Du kan köra Seatools <http://www.seagate.com/www/en-us/support/downloads/seatools> eller motsvarande för att se om det är något fel på disken. Sådana verktyg hittar inte alla fel men ganska ofta. Det finns både att köra från windows och som oberoende skiva att starta ifrån. Jag vet inte om det är någon skillnad egentligen men jag skulle i första hand välja skivan, dvs att inte köra från windows.

Du kan också prova att göra en ordentlig genomsökning med något annat antivirusprogram än det som du brukar använda.

Efter det så finns förstås alltid risken att det är någon bug i lightroom/syncbackpro/vista som du råkat ut för. Osannolikt men inte omöjligt.
 
Bra, skönt att höra att det finns några som är duktiga på backup!

Vad gäller varför så kan det nog bli svårt. Du kan köra Seatools <http://www.seagate.com/www/en-us/support/downloads/seatools> eller motsvarande för att se om det är något fel på disken. Sådana verktyg hittar inte alla fel men ganska ofta. Det finns både att köra från windows och som oberoende skiva att starta ifrån. Jag vet inte om det är någon skillnad egentligen men jag skulle i första hand välja skivan, dvs att inte köra från windows.

Du kan också prova att göra en ordentlig genomsökning med något annat antivirusprogram än det som du brukar använda.

Efter det så finns förstås alltid risken att det är någon bug i lightroom/syncbackpro/vista som du råkat ut för. Osannolikt men inte omöjligt.


Ska se över det där programmet...
Ingen annan som har någon fundering, varit utsatt för samma sak?
 
Liknande problem

Liknande problem:

1 En kortläsare krånglade så det blev korrupta bilder ungefär som dina. Minneskortet var OK, så jag flyttade över bilderna med en sladd i stället. Fick ny kortläsare på garantin.

2. Har några RAW-filer som blev alldeles gula då de fördes över till datorn. Blå kanalen verkade fattas. (Pentax K20D, DNG, Bridge/Photoshop CS2). Men det funkade att öppna i Lightroom, så det ordnade sig.

3. Backup: Lärde mig den tunga vägen. Det var jävligt trist. Tar dubbel backup numera.

Egentligen är det ett mirakel att det oftast fungerar. Det finns väl tiotusentals saker som kan bli fel och bara ett sätt om är rätt.

Måns H
 
Har fått samma problem. Bilderna på den ena backup-disken har fått färgstick av samma typ som de på bilden. Vet inte riktigt vad jag skall göra än så länge. Har en extra backup disk med dem så det är inte hela världen men vill gärna undvika det i framtiden. Har sökt lite men inte hittat någon direkt hjälpsam info. Min disk är en WD Mybook.

Börjar även fundera lite på andra lösningar än att ha olika externa usb-diskar. Börjar bli lite ohanterligt att ha dem liggandes och plocka fram dem o göra dubbla kopior etc.
 
Kan även vara något fel på minnena i datorn. Kan förstöra allt på diskarna om man har otur. Ladda ner http://www.memtest.org/download/2.11/memtest86+-2.11.iso.zip och bränn det på skiva och kör några timmar innan du ansluter någon backupdisk.

Efter det skulle jag kontrollera hårddisken.

Annars är det troligen någon bugg i någon av programvarorna som orsakat det.

"Jag har kört dom i
Lightroom endast"

Din bild visar dem i Windows Photo Gallery så nog har du öppnat dom där med ;)
 
Jag råkade ut för ett liknande problem för några år sen då datorn helt plötsligt helt slumpmässigt började skriva sönder bilder och kataloger på en av mina diskar.
Då visade det sig bero på att Windows hade avinstallerat den korrekta drivrutinen för kontrollerkortet till den hårddisken och ersatt den med något annat. Det var några nervösa dagar innan jag kom på det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.