Annons

Korrupta bilder med D80

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag införskaffade nyligen min underbara D80 som jag numera är förälskad i.

Problemet är nu att jag i går fick stora problem med korrupta bilder. Det gick utmärkt i sisådär 500 bilder (5M, 4 GB-kort) men därefter blev filerna helt enkelt korrupta och kameran kunde inte visa dem. Även med ett annat minneskort (2 GB) blev det problem.

Jag tror jag har lyckats återställa de flesta tack vare räddningsprogram i PC:n, men jag undrar nu om det finns någon vettig förklaring till fenomenet eller om jag bara hade "otur". Jag har ännu inte hunnit testa något närmare i dag, eftersom jag fortfarande jobbar på återställningen.

Tips och tankar?
 
Jag har kommit fram till att problemet är tvådelat:

1. Det största problemet visade sig bero på minneskortsläsaren som jag använde för att föra över bilderna till dator. När jag använde kameran själv gick det _mycket_ bättre. Jag har dumpat minneskortsläsaren...

2. Däremot är det fortfarande två (och en "halv") bild som kameran själv lyckades knasa till.

Jag har formaterat om (precis som tidigare) korten med kameran och håller tummarna för att det inte händer igen.
 
Har haft liknande problem med korupta bilder i min D200 med Sandisk 4Gb kort. Vid två tillfällen fick jag, slumpmässigt, korrupta bilder (av ca 2500 bilder). Det luriga var att dom så ok ut på kamerans display. Inte förrän jag försökte förstora bilden i kameran upptäckte jag felet.
Sedan dess formaterar jag kortet i kameran efter varje överföring. Peppar.. peppar så har jag varit förskonad sedan dess.
 
Minneskortläsare?

Funderar på att köpa D80.

Måste man ta ut minneskortet för att läsa av det? Jag vill helst inte plocka ut nånting utan bara ansluta kameran till datorn.

Då jag ändå frågar, går det att ladda batteriet medan det sitter i kameran? Är bortskämd med det på min lilla kompakt Fuji F10, det är bra tycker jag att inte behöva öppna luckor och ta ut och sätta in kort eller batteri.
 
Nej du behöver inte ta ut minneskortet för att tanka över bilderna från kameran. D80 har USB2.0 o det går i raket fart att tanka över bilderna.
 
Jag har fått några bilder som är konstiga. Går en horisontal gräns på bilden och ena halvan har konstigt grön/gul färg medan den andra har normal färg. JPEG Fine och 2GB SanDisk Extreme III SD.

Kanske två bilder av 150. Har haft kameran i 1 1/2 vecka. Får se hur pass frekvent detta är. Hoppeligen det kommer firmware som fixar sådana här saker.
 
Jag har liknande problem med D2x men har hittills inte hittat någon förklaring. Formaterar alltid korten i kameran, det uppträder ibland (i snitt 1 bild på 100-200, ibland kan det gå länge mellan problemen, ibland kan det inträffa oftare) på olika kort (Sandisk Ultra II och Extreme III), med olika kortläsare och överföring direkt till dator. Jag har även sett på forum att liknande inträffat med Canon. Det verkar vara något som alla kan råka ut för. Bifogar exempel. Jag använder alltid råformat.

/Sigge
 

Bilagor

  • _d2x2110rse.jpg
    _d2x2110rse.jpg
    36.9 KB · Visningar: 1,182
Bifogar bild tagen med D80.

Har dock aldrig haft problem med min D2x, tagit ca 7000 bilder med den, både RAW och jpeg.
 

Bilagor

  • dsc_0025_d80.jpg
    dsc_0025_d80.jpg
    65.3 KB · Visningar: 1,151
Bifogar första korrupta filen. De två efterföljande blev helt knasiga, därefter var allt som vanligt igen. Typiskt mitt i måljublet. ;)
 

Bilagor

  • torkki.jpg
    torkki.jpg
    40.9 KB · Visningar: 1,139
Jag fick några bilder som liknade den som du Tobias har lagt in med min D80. Ungefär hälften av bilden blå, rosa eller någon annan färg.
Jag provade med att byta minneskort. Det jag använde när jag fick korrupta bilder var ett San Disk ultra II 512Mb. Jag bytte till ett "vanligt" San Disk 512Mb inget ultra eller extreme. Sedan dess har jag inte fått några fler korrupta bilder.
Jag använde tidigare Ultra kortet i min D50 utan några som helst problem.


Mvh Pelle
 
Hade sammma problem med fake minne

Köpte för en tid sen ett minneskort via ebay innan jag visste bättre.
Ett 2 Gb Sandisk Extrem (trodde jag). Det kom i "orginalförpackning" och såg ut att vara äkta vara.
Efter ett par bilder med min dåvarande D50 upptäckte jag samma fel som ni beskriver i denna tråd.

Det finns info på fotosidan och om man googlar på fake sandisk får man massor av träffar. Kolla upp det ni som har SanDisk kort och se om ni har fakade pirat kort.

Andreas
 
Har en D50, och har hittat ett par korrupta bilder (bland flera tusen exponeringar). Vad jag missat var dock att kameran vid alla dessa bilder har sparat bilden i en ännu fil med annorulunda numrering och då på korrekt vis. Vet inte om det bara är D50 som gör så.. Hittade inget om det i manualen.
 
Bifogar en till bild Ni ser att undre delen är förskjuten till höger. Denna gång var det inga större färgfel i undredelen och jag upptäckte inte felet förrän jag tittade på bilden i datorn. Bilden efter blev också fel fast där i överkanten. Imorgon för jag kameran till service och ser om dom har något tips på vad som kan vara problemet.
Felet är alltför frekvent.
 

Bilagor

  • dsc_0070_korrupt.jpg
    dsc_0070_korrupt.jpg
    65.4 KB · Visningar: 449
Nu har jag fått kameran. Tog nästan exakt 3 veckor.

Denna gång var ingen tekniker där för detaljerad förklaring men på service pappret står att DG PCB (D80) kretsen är utbytt och justerad. Skulle den kretsen motsvara moderkortet i datorn? Dvs huvudkretsen?

Förhoppningsvis är problemet borta nu.


:)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.