Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Korrupta bilder i LR3? Går de att rädda?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arlemo

Aktiv medlem
Laddade RAW + JPEG i Lightroom. Efter en stund dog datorn. Eventuellt p g a batterislut. Ingen varning om detta i förväg dock, men jag jobbade utan yttre strömförsörjning.

Datorn (MBP) var "svårstartad". Inte förrän jag drog ut USB-minneskortläsaren fick jag igång den igen.

Vid nytt försök att ladda ner bilderna i LR 3.4.1 från kortet står det "Preview unavailable for this file" på ett gäng bilder i "början" av kortet (de som troligen höll på att laddas ner när datorn lade av).

I findern kan jag se små tumnaglar på alla bilder, men när jag försöker förstora dem blir de gråa.

1. Vad har hänt?

2. Kan bilderna räddas?

Jag antar att du har både JPG- och RAW-fil på samma bild(?) Kan du se JPG-filerna med annan läsare, dvs inte i LR?

Tack för svar!

När jag försöker öppna en .CR2-fil i iMovie får jag meddelandet:

Unreadable Files: 1
The following file could not be imported. (The file is in an unrecognized format.)

/Volumes/EOS_DIGITAL/DCIM/100EOS7D/_MG_2203.CR2"

Samma sak händer om jag försöker öppna .JPG

I Findern är det händer samma sak.

Testa iPhoto eller Bildinsamling. Eftersom du kör med Canon så har du väl Canon ImageBrowser också? Jag har det till min G9:a.

Senast ändrad:
Tack för svar!

När jag försöker öppna en .CR2-fil i iMovie får jag meddelandet:

Unreadable Files: 1
The following file could not be imported. (The file is in an unrecognized format.)

/Volumes/EOS_DIGITAL/DCIM/100EOS7D/_MG_2203.CR2"

Samma sak händer om jag försöker öppna .JPG

I Findern är det händer samma sak.

Menade iPhoto...

Jag hade nyligen samma problem. Mina minnen gick sönder och skapade oväntade avstängningar, blåskärm. Om LR var igång så blev en och annan bild korrupt. Jag löste problemet genom att tanka hem en kopia från backupen men jag blir faktiskt lite orolig.

Det hände bara med jpg. Inte med råfilerna. Förmodligen för att råfiler lämnas orörda medan jpg skrivs det till, eller?

Jag hade nyligen samma problem. Mina minnen gick sönder och skapade oväntade avstängningar, blåskärm. Om LR var igång så blev en och annan bild korrupt. Jag löste problemet genom att tanka hem en kopia från backupen men jag blir faktiskt lite orolig.

Det hände bara med jpg. Inte med råfilerna. Förmodligen för att råfiler lämnas orörda medan jpg skrivs det till, eller?

Om jag fattar det rätt så är problemet lite annorlunda här. Det är inte bilder på hårddisken som är problem utan de bilder som finns på minneskortet, eller?

Jag tycker det låter som om filerna på kortet blivit korrupta. Har noll koll på Mac - först nu fattar jag vad MBP står för :) - men jag antar att det finns något kommando typ CHKDSK eller programvara för att rädda filerna på kortet? Går det att kopiera filerna från kortet til hårddisken?

Om jag fattar det rätt så är problemet lite annorlunda här. Det är inte bilder på hårddisken som är problem utan de bilder som finns på minneskortet, eller?

Jag tycker det låter som om filerna på kortet blivit korrupta. Har noll koll på Mac - först nu fattar jag vad MBP står för :) - men jag antar att det finns något kommando typ CHKDSK eller programvara för att rädda filerna på kortet? Går det att kopiera filerna från kortet til hårddisken?

Jag upptäckte felet i LR. Men vid närmare eftertanke flashade nån felkod förbi i kameran. Tror det var Err 22? Det var precis i slutet av dagen/uppdraget och jag var stressad att ladda över bilderna för att snabbt få fram ett bildspel, så jag la inte märke till vad det stod. Jag vet inte vad jag gjorde som var annorlunda mot all annan hantering av kamera/minneskort.

Har minneskortet blivit dåligt? Det är ett SanDisk CF-kort 16gb inköpt i februari och använt utan problem sedan dess.

Har sparat ned "bilderna" (en del helgrå, andra horisontellt randiga i alla möjliga färger) på USB och nu försökt öppna dem i Windows utforskaren också, utan resultat...

Någon som har förslag på programvara för att fiska fram bilderna..? Tacksam för all tänkbar hjälp!

Jag tycker det låter som om filerna på kortet blivit korrupta.

Hårddisken. Det var mina RAMminnen som pajjade. Inte minneskorten således. Problemet var de oväntade avstängningarna som skedde när LR var igång och förmodligen skrev till disken just då. Jag kollade även om det gick att läsa jpgfilerna i en annan läsare men det gick inte. Felaktig fileextension eller något sådant stod det.... Orkade inte gräva mer utan tankande hem en ny fräsch version från NAS.

Bilderna kan inte visas i kameran, så det är väl nåt som gått snett redan där gissar jag. Det var nog förhastat att dra in LR i det hela.

Nån som har förslag på nåt bra återställningsprogram för korrupta bilder på minneskort? Ska funka på Mac helst. Har googlat, men efterlyser rekommendationer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar