Annons

Korrigera purple fringing i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

r_icke

Medlem
Hej!

Är nybörjare och amatör, och kan inte speciellt mycket om program för digital bildbehandling. Har det senaste halvåret försökt lära mig Aperture, och börjar nu få kläm på programmet. Testade den senaste månaden dock textat Lightroom, och måste erkänna att jag gillar det programmet bättre på de flesta punkter. Dock har jag ännu inte lyckats komma på ett bra sätt att hantera "purple fringing" (PL) i Lightroom. Eftersom PL inte är ett resultat av lateral CA så funkar reglagen för CA inte speciellt bra för ändamålet.

Ibland funkar det att dra ner mättnaden för lila till minimum i hela bilden, men finns övriga lila element med så blir de med den lösningen naturligtvis också gråa. I Aperture kan man lösa detta genom att mättnad kan målas in lokalt i bilden. Man då använda en borste med minimal mättnad för lila och applicera den enbart på områden med PL. Men i lightroom hittar jag ingen motsvarande funktion. Vad gäller mättnad är borstarna här begränsade till generell mättnad (samtliga färger).

Är det någon som har något bra tips för att hantera detta? Jag fotar främst med Canon 85/1.8 och 35/1.4, och framför allt det förra kan resultera i uppenbar PL i olyckliga förhållanden.

tacksam för hjälp
 
Blev själv nyfiken, även fast jag inte brukar behöva fixa detta själv, har inget objektiv som direkt lider av detta, men.. på ett forum hittade jag detta svar:

"LR has a slightly hidden option to remove PF: Lens Corrections -> Manual -> Defringe (at the bottom). It does not work 100% perfectly, but it is very useful in many situations. "

Har inte kollat detta själv, och som han skriver så kanske det inte funkar perfekt, men kan ju vara värt att testa. :)
 
Ja just det, den funktionen glömde jag. Jag har provat den ett par gånger, men har inte fått något bra resultat. Korrigeringarna som händer är verkligen minimala.
 
hoppar in lite..
testa lite med överstrålning av alla kanter..
 

Bilagor

  • profile.JPG
    profile.JPG
    23.2 KB · Visningar: 252
  • överstrålning.JPG
    överstrålning.JPG
    23.1 KB · Visningar: 255
Tack för ännu ett tips, men det är samma funktion som nämnts ovan ("Defringe"). Har du fått den att ge goda resultat? När jag provat använda den har resultaten varit knappt märkbara.

Tyvärr har min testperiod av Lightroom gått ut så jag kan inte experimentera med det mer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.